כסיל = השונא דעת

קוד: כסיל= בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אראל

אל: סגלות משלי

כסיל הוא אדם השונא ללמוד. הוא לא סתם טיפש (כמו בלשון ימינו) אלא שונא את הדעת:
מהותם של הפתיים היא פתיות, מהותם של הלצים - לצון, ומהותם של הכסילים היא שנאת דעת.

בחינה עצמית - האם אני כסיל?

היחס להורים

שנאת לימודים עיוניים

שנאת לימודים מעשיים

דיבורים

כעס ומריבות

איך צריך להתייחס לכסילים

אדם כסיל שונא ללמוד ולחשוב, ולכן קשה ליצור איתו קשר על-בסיס של הגיון משותף. לפיכך ספר משלי ממליץ לרוב האנשים להתרחק מכסילים:
למרות זאת, ישנה חובה על המנהיגים לדאוג שגם הכסילים יקבלו חינוך: ישנם אנשים מיוחדים, שיש תקוה שיצליחו להשפיע גם על כסילים:
כמה פסוקים במשלי רומזים על טכניקות שאפשר להשתמש בהן כדי להשפיע על כסילים:
ולפעמים חייבים להשתמש באמצעים לא נעימים:
נדגיש שוב: לא מדובר בילד טיפש, או בילד ששונא ללכת לבית הספר, אלא באדם שבאופן עקרוני שונא ללמוד כי הוא בטוח שכל האמת נמצאת אצלו, הוא גם מתנהג לפעמים באלימות וקורא ל"מהלומות", ולכן יש להתייחס אליו בחומרה.

כסיל - נפש בהמית

ישנם כמה פסוקים הממשילים את הכסיל לבהמה:
בחסידות מקובל לחלק את נפש האדם ל"נפש בהמית", המייצגת את היצרים החומריים שבהם האדם דומה לבהמה, ו"נפש אלהית", המייצגת את החכמה והרוחניות. אצל הכסיל, השונא חכמה, הנפש הבהמית שולטת שלטון מלא; אולם הנפש הבהמית קיימת אצל כל אחד ואחד, כך שבתוך כל אחד מאיתנו יש "כסיל" קטן, והפסוקים המלמדים איך להתייחס לכסיל יכולים ללמדנו גם איך להתייחס לנפש הבהמית שנמצאת בתוכנו, כאשר אנחנו מרגישים שהיא מתגברת יותר מדי:

מושגים דומים ומנוגדים

הכסיל נזכר בפסוקים רבים כניגודם של החכם והנבון, למשל:

  • משלי ג35: "כָּבוֹד חֲכָמִים יִנְחָלוּ, וּכְסִילִים מֵרִים קָלוֹן" (פירוט)
  • משלי יז10: "תֵּחַת גְּעָרָה בְמֵבִין, מֵהַכּוֹת כְּסִיל מֵאָה" (פירוט)
  • ועוד פסוקים רבים.
הכסיל נוהג באיוולת (= שטחיות), ולכן, כל הדברים הרעים שנאמרו על האויל, נכונים גם לגבי הכסיל (ראו כסיל - אויל), אך הכסיל גרוע יותר, כמו שנאמר למשל ב משלי כו11: "כְּכֶלֶב שָׁב עַל קֵאוֹ - כְּסִיל שׁוֹנֶה בְאִוַּלְתּוֹ": הכסיל חוזר על דבריו השטחיים שוב ושוב, הוא בטוח שהדעה השטחית שלו היא האמת (פירוט).

פסוקים נוספים שבהם הכסיל מנוגד לחכם או לנבון

  • משלי טו7: "שִׂפְתֵי חֲכָמִים יְזָרוּ דָעַת, וְלֵב כְּסִילִים לֹא כֵן" (פירוט)
  • משלי יז16: "למה זה מחיר ביד כסיל, לקנות חכמה - ולב אין"
  • תהלים מט11: "כִּי יִרְאֶה חֲכָמִים יָמוּתוּ, יַחַד כְּסִיל וָבַעַר יֹאבֵדוּ, וְעָזְבוּ לַאֲחֵרִים חֵילָם"
  • קהלת ב14-16: "הֶחָכָם עֵינָיו בְּרֹאשׁוֹ וְהַכְּסִיל בַּחֹשֶׁךְ הוֹלֵךְ, וְיָדַעְתִּי גַּם אָנִי שֶׁמִּקְרֶה אֶחָד יִקְרֶה אֶת כֻּלָּם. וְאָמַרְתִּי אֲנִי בְּלִבִּי 'כְּמִקְרֵה הַכְּסִיל גַם אֲנִי יִקְרֵנִי וְלָמָּה חָכַמְתִּי אֲנִי אָז יוֹתֵר?' וְדִבַּרְתִּי בְלִבִּי שֶׁגַּם זֶה הָבֶל. כִּי אֵין זִכְרוֹן לֶחָכָם עִם הַכְּסִיל לְעוֹלָם, בְּשֶׁכְּבָר הַיָּמִים הַבָּאִים הַכֹּל נִשְׁכָּח, וְאֵיךְ יָמוּת הֶחָכָם עִם הַכְּסִיל?"
  • קהלת ד13: "טוֹב יֶלֶד מִסְכֵּן וְחָכָם מִמֶּלֶךְ זָקֵן וּכְסִיל אֲשֶׁר לֹא יָדַע לְהִזָּהֵר עוֹד"
  • קהלת ו8: "כִּי מַה יּוֹתֵר לֶחָכָם מִן הַכְּסִיל? מַה לֶּעָנִי יוֹדֵעַ לַהֲלֹךְ נֶגֶד הַחַיִּים?"
  • קהלת ז4: "לֵב חֲכָמִים בְּבֵית אֵבֶל, וְלֵב כְּסִילִים בְּבֵית שִׂמְחָה"
  • קהלת ז5: "טוֹב לִשְׁמֹעַ גַּעֲרַת חָכָם, מֵאִישׁ שֹׁמֵעַ שִׁיר כְּסִילִים. כי כקול הסירים תחת הסיר, כן שחק הכסיל; וגם זה הבל" (פירוט)
  • קהלת ט17: "דִּבְרֵי חֲכָמִים בְּנַחַת נִשְׁמָעִים מִזַּעֲקַת מוֹשֵׁל בַּכְּסִילִים"
  • קהלת י2: "לֵב חָכָם לִימִינוֹ, וְלֵב כְּסִיל לִשְׂמֹאלוֹ" (פירוט)
  • קהלת י12: "דִּבְרֵי פִי חָכָם חֵן, וְשִׂפְתוֹת כְּסִיל תְּבַלְּעֶנּוּ"
  • הכסילים משתמשים במשלים לא מתאימים (ראו משל בפי כסילים), בניגוד לחכמים המתמחים במשלים טובים.

פסוקים נוספים

  • תהלים צב7: "אִישׁ בַּעַר לֹא יֵדָע, וּכְסִיל לֹא יָבִין אֶת זֹאֶת"
  • תהלים צד8: "בִּינוּ בֹּעֲרִים בָּעָם, וּכְסִילִים מָתַי תַּשְׂכִּילוּ"
  • משלי יט1: "טוֹב רָשׁ הוֹלֵךְ בְּתֻמּוֹ מֵעִקֵּשׁ שְׂפָתָיו וְהוּא כְסִיל" (פירוט)
  • משלי כו10: "רַב מְחוֹלֵל כֹּל, וְשֹׂכֵר כְּסִיל וְשֹׂכֵר עֹבְרִים"
  • קהלת ד5: "הַכְּסִיל חֹבֵק אֶת יָדָיו, וְאֹכֵל אֶת בְּשָׂרוֹ"
  • קהלת ד17: "שְׁמֹר רגליךכַּאֲשֶׁר תֵּלֵךְ אֶל בֵּית הָאֱלֹהִים, וְקָרוֹב לִשְׁמֹעַ מִתֵּת הַכְּסִילִים זָבַח, כִּי אֵינָם יוֹדְעִים לַעֲשׂוֹת רָע"
  • קהלת ה2-3: "כִּי בָּא הַחֲלוֹם בְּרֹב עִנְיָן, וְקוֹל כְּסִיל בְּרֹב דְּבָרִים. כַּאֲשֶׁר תִּדֹּר נֶדֶר לֵאַלֹהִים, אַל תְּאַחֵר לְשַׁלְּמוֹ, כִּי אֵין חֵפֶץ בַּכְּסִילִים; אֵת אֲשֶׁר תִּדֹּר שַׁלֵּם"
  • קהלת ז9: "אַל תְּבַהֵל בְּרוּחֲךָ לִכְעוֹס, כִּי כַעַס בְּחֵיק כְּסִילִים יָנוּחַ": הכעס גורם לאדם להפוך לכסיל (פירוט).
  • קהלת י15: "עֲמַל הַכְּסִילִים תְּיַגְּעֶנּוּ, אֲשֶׁר לֹא יָדַע לָלֶכֶת אֶל עִיר"

פירושים נוספים למושג "כסיל"

1. יש מפרשים כסיל = רשע.

  • אולם, בפסוקים רבים הכסיל מנוגד לחכם או לנבון, ולא לצדיק.

2. יש מפרשים כסיל = סכל, טיפש.

  • אולם, בפסוקים רבים הכסילים גם עושים מעשים רעים, למשל (משלי יג19): "תאוה נהיה תערב לנפש, ותועבת כסילים סור מרע", ולכן לא מסתבר שהם "סתם" טיפשים.

3. יש מפרשים כסיל = נהנתן, רודף-תענוגות (ע"פ מלבי"ם). אולם:

  • בכמה פסוקים נאמר שהכסילים מסתבכים במריבות, דבר שאינו מתאים לאנשים שכל מטרתם היא ההנאה.
  • הכסילים מוציאים דיבה (משלי י18): "מְכַסֶּה שִׂנְאָה שִׂפְתֵי שָׁקֶר, וּמוֹצִא דִבָּה הוּא כְסִיל".
  • הכסיל בוטח בליבו = מקום מחשבותיו (משלי כח26): "בוטח בלבו הוא כסיל, והולך בחכמה הוא יימלט", כלומר הכסילות מתבטאת גם במחשבה העיונית ולא רק ברצון לתענוגות חומריים.
4. ויש מפרשים כסיל = אגוצנטריסט, אדם ששם את עצמו ואת דעותיו במרכז: "לא יחפוץ כסיל בתבונה כי אם בהתגלות לבו - "תבונה" ו"התגלות לבו"- ניגודים הם. "התגלות ליבו" - אגוצנטריות, ותבונה היא הניגוד, אכן כסיל שונא חכמה כי היא עלולה לסתור את התגלות לבו. זה תוצאה הניגזרת ישירות ממהותו, אבל מהותו היא- התגלות לבו- "תפיסתי היא המציאות"" (דוד אקסלרוד). פירוש זה דומה לפירושנו כסיל = שונא חכמה, שהרי אדם ששם את עצמו במרכז בטוח שהוא צודק ושונא ללמוד מאחרים. פירוש זה מתאים לכל הפסוקים:
  • הכסיל הוא היפוכו של החכם, כי החכם הוא אדם שאוהב ללמוד מאחרים.
  • הכסיל שונא לסור מרע, כי הבחנה בין טוב לרע דורשת מהאדם לחשוב גם על הזולת ולא רק על עצמו.
  • הכסיל מוציא דיבה ומסתבך במריבות, כי הוא אינו אוהב ללמוד ולהקשיב לזולת.
הכסיל הוא גם טיפש וגם רע; ומעניין שגם באנגלית fool = טיפש, foul = רע.

תגובות