קוד: שד"ל במדבר יז בתנ"ך
סוג: תוכן_מפורט
מאת: הקלדה: ליאת חומסקי
אל: מימון: אראל סגל
[ב] השרפה
: שם מופשט, במקום השרופים
זרה:
כמשמעו, אמור אליו: זרה הלאה את האש.
[ו]והמתם
: בעצת הקטורת (רשב"ם)
[י]ואכלה אותם כרגע
: לא אמר וכליתי, כי לא היה זה אלא לזרזם להתפלל ולכפר על העם, ולהראות לעם כי בחר ה' באהרן להודיע (כמו שכתב רשב"ם) שהקטורת הממיתה כשאינם כהנים היא הנותנת חיים ביד כהנים.
ויפלו על פניהם:
דרך בקשה כלפי מעלה.
[יא]כי יצא הקצף
: כמו כי יצאה בי יד ה'
(רות א' י"ג)
, הנה סערת ה' חמה יצאה
(ירמיה כ"ג י"ט)
, נראה כי קצף כמו חמה נאמר בהשאלה על המכה עצמה, ויציאה נאמר על גזר דין כמו
(אסתר א' י"ט)
יצא דבר מלכות מלפניו, ומשה אמר בנבואה החל הנגף ולא ידע עדיין שהיו מתים, וזהו שנ' אח"כ והנה החל הנגף בעם.
[יג]ויעמוד בין
: להגיד שבחו שחירף נפשו למות בעבורם.
[יז]מטה מטה לבית אב
: להשבית התלונות על הלויים מפני הבכורות כדברי רמב"ן, כי ה' הוכיח בנס זה שאינו חפץ בשאר השבטים, ואם הקהל לא יערערו על הכהונה, גם הלויים ידמו, כי קרח לא מצא מקום לערער אלא על ידי שנתחברו הקהל עמו.
איש את שמו:
שמות הנ
[יח]מטה אחד לראש
: וכן תירגם אונקלוס:ארי חוטרא חד.
[כג]ויוצא פרח ויצץ ציץ ויגמול שקדים
: יש לשאול אם כבר גמל שקדים, איך ראה משה את הפרח? וה
[כה]
בכ"י על קלף מצאתי: למשמרת לאות לבני-מרי, ונכון.
ותכל:
לפי הנקוד הוא פיעל ופועל יוצא, ובתשלומו ותכלה, כמו צו יצו בתשלומם צוה יצוה, כמו שכתב רשב"ם, ולפי הענין נכון יותר
[כח]כל הקרב הקרב
: אין כאן כפל לשון, אך הוא על דרך
(דברים כ"ב ח)
כי יפול הנופל ממנו, וכי ימות מת עליו (
למעלה ו ט)
ושמע השומע ואמר
(שמואל ב' י"ז ט),
והיה היוצא אשר יצא מדלתי ביתי לקראתי
(שופטים י"א ל"א)
ענין כולם מי שהיה, וכן כאן הכוונה כל הקרב (מי
האם תמנו לגוע:
כמו ויהי כאשר תמו כל אנ