קוד: האם יש לקיים שיעורי תורה באמצע הרחוב בתנ"ך
סוג: התאמה1
מאת: אראל
אל:
או שעדיף ללמוד תורה בתוך בניין סגור, מאובטח ומכובד, שבו לא יבואו תלמידים שאינם הגונים?
חכמי ישראל נחלקו בשאלה זו (בתלמוד בבלי, מועד קטן טז:; מתורגם לעברית):
רבי, שלא ישנו לתלמידים בשוק. מאי דרש? (שיר השירים ז2): "
חַמּוּקֵי יְרֵכַיִךְ כְּמוֹ חֲלָאִים מַעֲשֵׂה יְדֵי אָמָּן" - מה ירך בסתר, אף דברי תורה (שהיא מעשה אומנותו של הקדוש ברוך הוא) בסתר (כלומר במקום סגור).
רבי חייאושנה לשני בני אחיו בשוק - לרב, ולרבה בר בר חנה.
רביוכעס... מדוע עשית כך?!
רבי חייא]: שכתוב (משלי א20): "
חָכְמוֹת בַּחוּץ תָּרֹנָּה, בָּרְחֹבוֹת תִּתֵּן קוֹלָהּ".
רבי]: אם קראת, לא שנית; ואם שנית, לא שילשת; ואם שילשת, לא פירשו לך. "
חכמות בחוץ תרנה" - כמו שאמר רבא: כל העוסק בתורה מבפנים, תורתו מכרזת עליו מבחוץ.
לֹא מֵרֹאשׁ בַּסֵּתֶר דִּבַּרְתִּי"?!
רבי, יש ללמוד במקום סגור).
ורבי חייא, בפסוק "
חמוקי ירכיך..." מה עושה?
רבי חייא, יש ללמוד בחוץ).
חכמות בחוץ תרנה", יש פסוקים נוספים שבהם החכמה יוצאת לרחוב כדי לקרוא לתלמידים (פירוט), וזה מחזק את דעתו של ר' חייא; אולם, אפשר לפרש את הפסוקים האלה גם לפי דעת רבי - החכמה יוצאת החוצה רק כדי לקרוא לתלמידים שיבואו ללמוד, אבל הלימוד עצמו הוא בבית המדרש. ויש שפירשו, שה"חוץ" וה"רחובות" אינם רשות הרבים, אלא רק כינויים מושאלים לבתי המדרש - שהם ה"חוצות" וה"רחובות" של התורה; פירושים אלה מתאימים לדעת רבי (ראו חכמות בחוץ תרנה).