קוד: אחדות לא מחייבת להקים מפלגה אחת בתנ"ך
סוג: מאמר
מאת: אראל
אל:
לכתחילה, היה ראוי שהבחירות בעם ישראל יהיו אישיות, כך שכל אחד יוכל לבחור בדיוק את האנשים שנראים לו מתאימים ביותר להנהיג את המדינה, וכפי שנאמר בתורה " הבו לכם אנשים חכמים נבונים וידועים לשבטיכם, ואשימם בראשיכם" (דברים א טז). הבחירות המפלגתיות מחייבות אותנו לבחור רשימה של מועמדים, שחלקם טובים יותר וחלקם פחות, אולם ככל שיש יותר מפלגות, יש יותר בחירה, קל יותר לבוחר לבחור מועמדים שנראים לו טובים יותר.
כנגד הטענה שפילוג יגרום לבזבוז קולות, ישנם סקרים המראים שישנם הרבה "קולות צפים" שייצאו להצביע רק אם תהיה מפלגה שמשקפת בדיוק את דעתם - אם תהיה מפלגה מאוחדת שרשימת המועמדים שלה משקפת פשרה כלשהי, אותם בוחרים פשוט יישארו בבית.
גם התומכים הנלהבים ביותר באחדות קראו להקמת "מפלגה מאוחדת
לציונות הדתית" - עצם הקריאה הזאת כוללת קריאה לקיים מסגרת נפרדת ל"שבט" של הציונות
הדתית, ובכך מחזקים את טענתי. אילו אכן היה ערך האחדות מחייב להקים מסגרת
אחת, היתה חובה להקים מפלגה אחת עבור
כל עם ישראל, ולא רק עבור זרם אחד בו. אולם, לא שמעתי אף אחד שתומך בהקמת מפלגה אחת לכלל ישראל - מש"ל!
בתלמוד, בפרק העוסק בדיני "לא תתגודדו", מדברים בין השאר על המחלוקות בין בית שמאי לבית הלל, ונאמר שם " אע"פ שנחלקו בית שמאי ובית הלל בצרות ובאחיות בגט ישן ובספק אשת איש ובמגרש את אשתו ולנה עמו בפונדק בכסף ובשוה כסף בפרוטה ובשוה פרוטה - לא נמנעו בית שמאי מלישא נשים מבית הלל, ולא בית הלל מבית שמאי; ללמדך שחיבה וריעות נוהגים זה בזה, לקיים מה שנאמר ( זכריה ח19) "האמת והשלום אהבו"... דמודעי להו ופרשי " (תלמוד בבלי, יבמות יד:). בית הלל ובית שמאי אהבו גם את האמת וגם את השלום: הם שמרו על מסגרות נפרדות שאפשרו לכל צד לבטא את האמת שלו בצורה הטובה ביותר, אבל שמרו גם על החיבה והרעות ביניהם בכך שכל צד כיבד את דעתו של הצד השני וסייע לו לנהוג על-פי דעתו, וכך שמרו על השלום.
אם כך, מצד התורה אין זה משנה כמה מפלגות מקימים, שיהיו אפילו 100 מפלגות, ובלבד שלא יתקפו ולא ישמיצו זו את זו.
נניח
שמפלגה א טוענת "מפלגה ב מושחתת", ומפלגה ב טוענת "מפלגה א מושחתת"; הקול
הצף הממוצע יגיד לעצמו "כנראה ששתיהן צודקות ושתיהן מושחתות", ולא יצביע
כלל. מצד שני, נניח שמפלגה א טוענת "במפלגה ב ישנם אנשי חינוך מעולים,
אולם אנחנו מעדיפים להדגיש את ארץ ישראל" ומפלגה ב טוענת "במפלגה א ישנם
נאמני ארץ-ישראל צדיקים, אולם אנחנו מעדיפים לשים בראש את החינוך"; הקול
הצף הממוצע יגיד לעצמו "כנראה ששתיהן צודקות ובשתיהן יש אנשים טובים, אני
רק צריך לבחור את מי שנראים לי טובים יותר", ויילך לקלפי בשמחה.
נשלח למערכת "עולם קטן", ועד כמה שידוע לי, לא פורסם.