שידוך או בחירה?

קוד: שידוך בתנ"ך

סוג: כלל

מאת: אראל

אל:

כשאדם בוחר לו בת-זוג לנישואין, מיהו הגורם הפעיל יותר בתהליך הבחירה - האדם עצמו או הוריו? בחברות מסורתיות מקובל שההורים פעילים יותר ו"משדכים" בין ילדיהם (גם אם בסופו של דבר הילדים יכולים להחליט אם להסכים לשידוך או לדחות אותו), ובחברות מודרניות מקובל שהאדם עצמו פעיל יותר ומנהל בעצמו את תהליך החיפוש (גם אם ההורים עוזרים ומציעים הצעות). ומה בתקופת התנ"ך?

מלכתחילה שיערתי, שבתקופת התנ"ך, כמו בחברות מסורתיות, ההורים היו הגורם הפעיל; אך בבדיקה שערכתי מצאתי רק מעט מאד פסוקים המתארים את ההורים כגורם הפעיל בבחירת בת-זוג לבנם:

כמו כן ישנם מספר מקרים בהם מלך בחר בת-זוג עבור נתיניו, או אדון עבור עבדיו:

אולם, רוב הפסוקים המתארים נישואין בתנ"ך, מתארים את הגבר עצמו כגורם הפעיל בבחירת בת זוגו:

ישנם כמה מקרים, בהם מסופר על אדם שנתן אשה (את בתו או בת-חסותו) לאדם אחר, לאות כבוד והוקרה. במקרים אלה, ההורים היו הגורם הפעיל בבחירת בן -זוג לבתם, אך מסתבר שהגבר היה הגורם הפעיל בבחירת בת -זוגו; הוריו של הגבר אינם נזכרים, ומסתבר שלא היו מעורבים בתהליך:

ובדברי הנביא ירמיהו נמצאות כל הדרכים להתחתן זו לצד זו:


פסוקים נוספים

  • דברי הימים ב כד3: "וַיִּשָּׂא לוֹ יְהוֹיָדָע נָשִׁים שְׁתָּיִם" - לפי חלק מהמפרשים, הכוונה שיהוידע הכהן השיא שתי נשים ליואש מלך ישראל, שהיה תחת חסותו (ישנה מחלוקת בין הרמב"ם לראב"ד, האם מותר לכהן גדול לקחת שתי נשים; לפי הרמב"ם אסור לכהן גדול לקחת שתי נשים, ולכן יש לפרש את הפסוק על יואש).
  • בראשית ו2: "וַיִּרְאוּ בְנֵי הָאֱלֹהִים אֶת בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה, וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ" - כאן זה נחשב לחטא.
  • בראשית כו34: "וַיְהִי עֵשָׂו בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה, וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת יְהוּדִית בַּת בְּאֵרִי הַחִתִּי וְאֶת בָּשְׂמַת בַּת אֵילֹן הַחִתִּי", בראשית כח9: "וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו אֶל יִשְׁמָעֵאל, וַיִּקַּח אֶת מָחֲלַת בַּת יִשְׁמָעֵאל בֶּן אַבְרָהָם אֲחוֹת נְבָיוֹת עַל נָשָׁיו לוֹ לְאִשָּׁה"
  • בראשית לד4: "וַיֹּאמֶר שְׁכֶם אֶל חֲמוֹר אָבִיו לֵאמֹר ' קַח לִי אֶת הַיַּלְדָּה הַזֹּאת לְאִשָּׁה'"
  • שופטים ג6: "וַיִּקְחוּ אֶת בְּנוֹתֵיהֶם לָהֶם לְנָשִׁים וְאֶת בְּנוֹתֵיהֶם נָתְנוּ לִבְנֵיהֶם, וַיַּעַבְדוּ אֶת אֱלֹהֵיהֶם" - גם כאן זה נחשב לחטא - נישואי תערובת עם בנות כנען.
  • מלכים א ג1: "וַיִּתְחַתֵּן שְׁלֹמֹה אֶת פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַיִּקַּח אֶת בַּת פַּרְעֹה וַיְבִיאֶהָ אֶל עִיר דָּוִד עַד כַּלֹּתוֹ לִבְנוֹת אֶת בֵּיתוֹ וְאֶת בֵּית ה' וְאֶת חוֹמַת יְרוּשָׁלִַם סָבִיב"
  • מלכים א טז31: "וַיְהִי הֲנָקֵל לֶכְתּוֹ בְּחַטֹּאות יָרָבְעָם בֶּן נְבָט וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת אִיזֶבֶל בַּת אֶתְבַּעַל מֶלֶךְ צִידֹנִים וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲבֹד אֶת הַבַּעַל וַיִּשְׁתַּחוּ לוֹ"
  • אסתר ב17: "וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת אֶסְתֵּר מִכָּל הַנָּשִׁים, וַתִּשָּׂא חֵן וָחֶסֶד לְפָנָיו מִכָּל הבתולות, וַיָּשֶׂם כֶּתֶר מַלְכוּת בְּרֹאשָׁהּ וַיַּמְלִיכֶהָ תַּחַת וַשְׁתִּי"
ראו גם דיון על שידוכים בתנך ובימינו / עצור כאן חושבים.


תגובות