קוד: שנינות - טוב או רע בתנ"ך
סוג: התאמה1
מאת: אראל
אל:
תגובה ל: ישעיהו מט שנכתבה ב20:45:18 12.03.2005
מצד אחד - הנביא ישעיהו אומר על עצמו (ישעיהו מט 2): "וישׂם פי כחרב חדה בצל ידו החביאני, וישׂימני
לחץ ברור באשׁפתו הסתירני
", כלומר השנינות היא תכונה חיובית;
מצד שני - הנביא ירמיהו מאשים את אנשי דורו (ירמיהו ט 2-7): "וידרכו את-
לשׁונם קשׁתם שׁקר ולא לאמונה גברו בארץ, כי מרעה אל-רעה יצאו ואתי לא-ידעו נאם-ה'...
חץ שׁוחט לשׁונם מרמה דבר בפיו שׁלום את-רעהו ידבר ובקרבו ישׂים ארבו
", כלומר השנינות היא תכונה שלילית!
המשותף לשני הפסוקים הוא, ששניהם מתייחסים אל הדיבור כאל כלי נשק (חרב / חץ וקשת). כמו כל נשק, אפשר להשתמש בו למטרה חיובית או למטרה שלילית.
ישעיהו היה שנון, והוא השתמש בתכונה זו כדי להשיב לטענות שטענו הכופרים, בגויים ובעם ישראל, נגד ה'; טענות שנונות אלו מפורטות בפרקים הקודמים (ישעיהו מ-מח). ולכן ה' אמר לו (מט 3) "עבדי-אתה, ישׂראל אשׁר-בך אתפאר
" - השנינות שלך מפארת את שם ה';
בימי ירמיהו, בני ישראל היו שנונים, והם השתמשו בתכונה זו כדי לדבר דברי שקר נגד ה', ולרמות את חבריהם; ולכן ה' אמר להם (ט 8): "העל-אלה לא-אפקד-בם נאם-ה'? אם בגוי אשׁר-כזה לא תתנקם נפשׁי?!
".