קוד: ביאור:משלי כו18 בתנ"ך
סוג: משל
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
משלי כו18-19: "
כמתלהלה, הירה זקים חצים ומות,
כן איש רִמָּה את רעהו ואמר 'הלא משחק אני!'
".
כמו אדם המהתל ומתהולל, משחק בנשק ויורה זיקוקי -אש וחיצים לכל עבר, ומביא סכנת מוות על סביבותיו - כן איש אשר מרמה את רעהו ואומר "הלא אני רק משחק, זה רק בצחוק!".
1. יש משחקים, שכדי לנצח בהם צריך לרמות - זה חלק מהמשחק. האם מותר לשחק במשחקים כאלה? לפי ספר משלי, כנראה שלא. לשחק במרמה זה כמו לשחק בנשק . כמו אדם שמתלהלה = מהתל, מתהולל ומשתגע, משחק בכלי-נשק ויורה לכל עבר "רק בשביל המשחק", אך בסופו של דבר פוגע בעצמו או ברעהו ומביא מוות - כך הוא האדם שמרמה את רעהו ואומר "זה רק משחק".
2.
הרב עובדיה יוסף זצ"ל פירש פסוק זה כאיסור להתלוצץ ולהתבדח על רבנים, בפרט במסגרת מנהג "רב פורים": "לגבי אלו הנושאים בתפקיד 'רב פורים' קובע הרב
עובדיה: "והמבדח הזה על חשבון חכמי ישראל גדול עונו מנשוא" ומזהיר: "עליו
נאמר
שתו בשמים פיהם ולשונם תהלך בארץ. והוא בכלל מבזה תלמידי חכמים שאין
לו חלק לעולם הבא (כמבואר בסנהדרין צט:, והרמב"ם פרק ג מהלכות תשובה הלכה יד),
ועליו אמר שלמה בחכמתו
כמתלהלה היורה זיקים חצים ומות... ואמר
הלא משחק אני
"
(מתוך כתבה של אבישי בן חיים באתר nrg).
מה כל כך רע במשחקים של מרמה? הנביא ירמיהו מסביר:
ירמיהו ט4: "וְאִישׁ בְּרֵעֵהוּ יְהָתֵלּוּ, וֶאֱמֶת לֹא יְדַבֵּרוּ,
לִמְּדוּ לְשׁוֹנָם דַּבֶּר שֶׁקֶר, הַעֲוֵה נִלְאוּ
" (פירוט).
ירמיהו אינו מאשים את בני דורו על כך שהם משקרים מדי פעם, אלא על כך שהם לימדו לשונם דבר שקר, כלומר - הרגילו את עצמם לשקר.
השקר אינו טבעי לאדם. כשאדם משקר, הגוף שלו מתנהג בצורה שונה מהרגיל (מזיע, רועד, ממצמץ וכו'), והדבר מאפשר לאנשים בעלי תפיסה חדה, או למכונות מיוחדות לגילוי שקרים (= פוליגרף), לזהות את השינויים ולחשוף את השקרן.
אך בני ישראל באותו הדור
למדו לשונם דבר שקר - הרגילו את עצמם לדבר שקרים עד שהשקר הפך להם לטבע, והם יכלו לשקר "בלי למצמץ" ובלי להיתפס.
ובהמשך של אותה הנבואה, הלשון המדברת שקר נמשלת לחץ מחודד, כמו בפסוק שלנו:
ירמיהו ט7: "חֵץ שוחט[שָׁחוּט]
לְשׁוֹנָם, מִרְמָה דִבֵּר; בְּפִיו שָׁלוֹם אֶת רֵעֵהוּ יְדַבֵּר, וּבְקִרְבּוֹ יָשִׂים אָרְבּוֹ
"
פסוקים נוספים שבהם הדיבור נמשל לנשק:
יֵשׁ בּוֹטֶה כְּמַדְקְרוֹת חָרֶב, וּלְשׁוֹן חֲכָמִים מַרְפֵּא" (פירוט)
מֵפִיץ וְחֶרֶב וְחֵץ שָׁנוּן אִישׁ עֹנֶה בְרֵעֵהוּ עֵד שָׁקֶר" (פירוט)
1. "ענין יגיעה ועייפות, כמו
",
בראשית מז13: "וַתֵּלַהּ אֶרֶץ מִצְרַיִם וְאֶרֶץ כְּנַעַן מִפְּנֵי הָרָעָב
"
(מצודת ציון, וכן רש"י): "המתייגע לזרוק ניצוצים של אש... כי כוונתו לאמן ידו
"
(מצודת דוד), "ילאה לגלות ממקומו
"
(רמ"ד וואלי פירוש ראשון), "כי אין יגיעה יותר קשה בעולם, כמו היגיעה לעשות דברים רעים... מפני שהיא יגיעה של היצר הטוב, שהאדם מכריחו לעשות דברים רעים שהם כנגד טבעו וכנגד רצונו
"
(רמ"ד וואלי פירוש שני).
2. "שרשו
תלה, כמו
התל בהפך אתוון,
המהתל בחברו
"
(מלבי"ם).