קוד: הליכה לטבח בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: אראל
אל:
בשני מקומות נמשל אדם לבהמה שהולכת לטבח:
נִגַּשׂ וְהוּא נַעֲנֶה וְלֹא יִפְתַּח פִּיו, כַּשֶּׂה לַטֶּבַח יוּבָל וּכְרָחֵל לִפְנֵי גֹזְזֶיהָ נֶאֱלָמָה, וְלֹא יִפְתַּח פִּיו".
הוֹלֵךְ אַחֲרֶיהָ פִּתְאֹם, כְּשׁוֹר אֶל טָבַח יָבוֹא, וּכְעֶכֶס אֶל מוּסַר אֱוִיל".
שה מסמל חולשה גופנית, ושור מסמל כוח גופני:
ייתכן שהשור רומז ליוסף:
בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו";
בֵּן פֹּרָת יוֹסֵף, בֵּן פֹּרָת עֲלֵי עָיִן, בָּנוֹת צָעֲדָה עֲלֵי שׁוּר" (פירוט); וכפירוש רשב"ם: "
שהיו בנות מצרים צועדות והולכות לראותו, כמו אשת פוטיפר וחברותיה".
יוסף, היה גבר צעיר ובריא כמו שור, ונשים מצריות רבות ניסו לפתות אותו, ולמרות זאת הצליח להתגבר על הפיתוי, בזכות חכמתו ותבונתו ויראת ה' שלו. החכם הכניס לפסוקנו רמז ליוסף, כדוגמה לכך שאפשר להתגבר על פיתויים. ראו יוסף - בבואה של שלמה ויצירתו החכמתית / ד"ר נסים אליקים -> בית המדרש הוירטואלי.
הליכה לטבח נזכרה גם בנבואות פורענות:
כִּי קֶצֶף לה' עַל כָּל הַגּוֹיִם וְחֵמָה עַל כָּל צְבָאָם, הֶחֱרִימָם נְתָנָם לַטָּבַח" - נבואת פורענות על אדום.
וּמָנִיתִי אֶתְכֶם לַחֶרֶב וְכֻלְּכֶם לַטֶּבַח תִּכְרָעוּ, יַעַן קָרָאתִי וְלֹא עֲנִיתֶם דִּבַּרְתִּי וְלֹא שְׁמַעְתֶּם וַתַּעֲשׂוּ הָרַע בְּעֵינַי וּבַאֲשֶׁר לֹא חָפַצְתִּי בְּחַרְתֶּם" - נבואת פורענות על רשעי ישראל.
וְאַתָּה ה' יְדַעְתָּנִי תִּרְאֵנִי וּבָחַנְתָּ לִבִּי אִתָּךְ, הַתִּקֵם כְּצֹאן לְטִבְחָה וְהַקְדִּשֵׁם לְיוֹם הֲרֵגָה" - בקשה של ירמיהו על אויביו.
שֻׁדַּד מוֹאָב וְעָרֶיהָ עָלָה וּמִבְחַר בַּחוּרָיו יָרְדוּ לַטָּבַח, נְאֻם הַמֶּלֶךְ ה' צְבָאוֹת שְׁמוֹ" - נבואת פורענות על מואב.
חִרְבוּ כָּל פָּרֶיהָ יֵרְדוּ לַטָּבַח הוֹי עֲלֵיהֶם כִּי בָא יוֹמָם עֵת פְּקֻדָּתָם" - נבואת פורענות על בבל.
לְמַעַן לָמוּג לֵב וְהַרְבֵּה הַמִּכְשֹׁלִים עַל כָּל שַׁעֲרֵיהֶם נָתַתִּי אִבְחַת חֶרֶב אָח עֲשׂוּיָה לְבָרָק מְעֻטָּה לְטֶבַח...
וְאַתָּה בֶן אָדָם הִנָּבֵא וְאָמַרְתָּ כֹּה אָמַר אֲדֹנָי ה' אֶל בְּנֵי עַמּוֹן וְאֶל חֶרְפָּתָם וְאָמַרְתָּ חֶרֶב חָרֶב פְּתוּחָה לְטָבַח מְרוּטָה
לְהָכִיל לְמַעַן בָּ
רָק" - נבואת פורענות על ישראל.