קוד: הות= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
א. אסון טבעי:
כִּי הוּא יַצִּילְךָ מִפַּח יָקוּשׁ מִדֶּבֶר הַוּוֹת"
חָנֵּנִי אֱלֹהִים חָנֵּנִי כִּי בְךָ חָסָיָה נַפְשִׁי וּבְצֵל כְּנָפֶיךָ אֶחְסֶה עַד יַעֲבֹר הַוּוֹת"
וּבָא עָלַיִךְ רָעָה לֹא תֵדְעִי שַׁחְרָהּ, וְתִפֹּל עָלַיִךְ הֹוָה לֹא תוּכְלִי כַּפְּרָהּ, וְתָבֹא עָלַיִךְ פִּתְאֹם שׁוֹאָה לֹא תֵדָעִי"
כִּי אֵין בְּפִיהוּ נְכוֹנָה, קִרְבָּם הַוּוֹת; קֶבֶר פָּתוּחַ גְּרוֹנָם, לְשׁוֹנָם יַחֲלִיקוּן"
וַיְנַקְשׁוּ מְבַקְשֵׁי נַפְשִׁי, וְדֹרְשֵׁי רָעָתִי דִּבְּרוּ הַוּוֹת, וּמִרְמוֹת כָּל הַיּוֹם יֶהְגּוּ"
הַוּוֹת תַּחְשֹׁב לְשׁוֹנֶךָ, כְּתַעַר מְלֻטָּשׁ עֹשֵׂה רְמִיָּה" (פירוט)
הַוּוֹת בְּקִרְבָּהּ, וְלֹא יָמִישׁ מֵרְחֹבָהּ תֹּךְ וּמִרְמָה"
הֲיֵשׁ בִּלְשׁוֹנִי עַוְלָה? אִם חִכִּי לֹא יָבִין הַוּוֹת?"
עַד אָנָה תְּהוֹתְתוּ עַל אִישׁ תְּרָצְּחוּ כֻלְּכֶם כְּקִיר נָטוּי גָּדֵר הַדְּחוּיָה"
הוה גביר לאחיך" = היה גביר לאחיך). מה הקשר בין אסון לבין הויה?
1. ע"פ ראב"ע, הַוָּה היא אסון פתאומי, אסון שבא ומתהווה במפתיע; וכך פירש שבי"ל בקונקורדנציה (ולדבריו יש שורש נוסף - השורש הות - שמשמעותו "אסון").
2. וע"פ מלבי"ם, המילה היא במשמעות הפוכה - "הוות" משמעה אבדן וביטול ההוויה (ראו פעלים במשמעות הפוכה).
הֹוָה עַל הֹוָה תָּבוֹא, וּשְׁמֻעָה אֶל שְׁמוּעָה תִּהְיֶה..." - צרה אחרי צרה, או מאורע (שהווה ומתרחש) אחר מאורע (שבי"ל).
עַל הָרַע כַּפַּיִם לְהֵיטִיב, הַשַּׂר שֹׁאֵל וְהַשֹּׁפֵט בַּשִּׁלּוּם וְהַגָּדוֹל דֹּבֵר הַוַּת נַפְשׁוֹ הוּא וַיְעַבְּתוּהָ" = כמו אוות נפשו בחילוף א ב-ה, או דבר שמתהווה ונמצא בנפשו (=רצונו).
הִנֵּה הַגֶּבֶר לֹא יָשִׂים אֱלֹהִים מָעוּזּוֹ, וַיִּבְטַח בְּרֹב עָשְׁרוֹ, יָעֹז בְּהַוָּתוֹ" - העשיר בוטח בדברים שהווים ונמצאים בידו (שבי"ל).
הַיְחָבְרְךָ כִּסֵּא הַוּוֹת יֹצֵר עָמָל עֲלֵי חֹק"
לֹא יַרְעִיב ה' נֶפֶשׁ צַדִּיק, וְהַוַּת רְשָׁעִים יֶהְדֹּף" - ה' יהדוף וירחיק מהצדיקים את האסון שהרשעים מכינים להם, או: אסון מאת ה' יהדוף ויפגע ברשעים, או: ה' יהדוף את הווייתם וקיומם של הרשעים, או: ה' יהדוף את כל מה שיהיה לרשעים (שבי"ל), או: ה' יהדוף וירחיק מהרשעים את תאוותם (פירוט).
צִדְקַת יְשָׁרִים תַּצִּילֵם, וּבְהַוַּת בֹּגְדִים יִלָּכֵדוּ" - באסון מה', או: באסון ממעשיהם הרעים (האסון שהם מכינים לאחרים ילכוד אותם), או: בהווייתם הבוגדנית (בהוות בגידה - בוגדים יילכדו; שבי"ל).
מֵרַע מַקְשִׁיב עַל שְׂפַת אָוֶן, שֶׁקֶר מֵזִין עַל לְשׁוֹן הַוֹּת" (פירוט)
לוּּּּ שָׁקוֹל יִשָּׁקֵל כַּעְשִׂי [וְהַוָּתִי] בְּמֹאזְנַיִם יִשְׂאוּ יָחַד" (כתיב "והיתי") - האסון שבא עליי, או המצב שאני הווה ונמצא בו (שבי"ל).
נָתְסוּ נְתִיבָתִי, לְהַוָּתִי יֹעִילוּ לֹא עֹזֵר לָמוֹ" - למעמדי, למצב שאני הווה ונמצא בו (שבי"ל).