קוד: משיח= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: הרב יצחק אברבנאל
אל: פירוש ישעיהו מה
כֹּה אָמַר ה' לִמְשִׁיחוֹ לְכוֹרֶשׁ, אֲשֶׁר הֶחֱזַקְתִּי בִימִינוֹ; לְרַד לְפָנָיו גּוֹיִם, וּמָתְנֵי מְלָכִים אֲפַתֵּחַ; לִפְתֹּחַ לְפָנָיו דְּלָתַיִם, וּשְׁעָרִים לֹא יִסָּגֵרוּ"
וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו לֵךְ שׁוּב לְדַרְכְּךָ מִדְבַּרָה דַמָּשֶׂק וּבָאֶתָ וּמָשַׁחְתָּ אֶת חֲזָאֵל לְמֶלֶךְ עַל אֲרָם".
וגם לא לבד תמצא המשיחה בעניין המלכות, כי גם בכל מינוי שררה ומעלה שאין בה משיחה נאמר גם כן, וכמו שנאמר (מלכים א יט16): "...
ואת אלישע בן שפט מאבל מחולה תמשח לנביא תחתיך
".
וישעיה עצמו אמר (ישעיהו סא1): "רוּחַ ד' ה' עָלָי, יַעַן מָשַׁח ה' אֹתִי, לְבַשֵּׂר עֲנָוִים שְׁלָחַנִי, לַחֲבֹשׁ לְנִשְׁבְּרֵי לֵב, לִקְרֹא לִשְׁבוּיִם דְּרוֹר, וְלַאֲסוּרִים פְּקַח קוֹחַ
"
ועל האבות הקדושים נאמר (תהלים קה15): "אַל תִּגְּעוּ בִמְשִׁיחָי וְלִנְבִיאַי אַל תָּרֵעוּ
" (וכן
דברי הימים א טז22)
הנה אם כן, שם "משיח" נאמר על כל אדם ממונה לעשות אי זה דבר מבין שאר האנשים.
ומפני שהקב"ה מינה את כורש והבדילו להיות כל חפצו בבבל, להחריבה ולהשיב
גלותו משם, לכן קראו "רועי", וקראו "משיחו", רוצה לומר, המלך אשר הוא
המליך בעולם ומינה אותו על כל הגויים.וזהו אומרו "כה אמר ה' למשיחו לכורש...
".
וביאר למה קראו "משיחו" באומרו, שלא אמר זה להיותו משוח בשמן, כי אם
לפי שהחזיק בימינו
, והקימו, ונתן לו יכולת וחוזק
לרד לפניו גויים
.
ואפשר לפרש "כה אמר ה' למשיחו לכורש
", שהנביא הוא היה המשיח, ושאמר ה' לנביאו משיחו זאת הנבואה, שיאמר לכורש.
...
ובפרק ראשון של מסכת מגילה אמרו [בתרגום לעברית] "דרש
רב נחמן בר רב חסדא: מהו שכתוב
".
כה אמר ה' למשיחו לכורש
,
וכי כורש משיח הוא?! - אמר לו הקדוש ברוך הוא למשיח: קובל אני לך על כורש!
אני אמרתי "הוא יבנה עירי וגלותי ישלח", והוא אמר "מי בכם מכל עמו יהי
אלוקיו עמו ויעל"
הנה, לקחו מילת "משיחו", מפני הכינוי שבה המיוחס לאל יתברך, שאין ראוי
שיאמר כי אם על משיח אלהי יעקב, ולכך פירשו הכתוב שאמר הקדוש ברוך הוא
למשיח שהוא משיח בן דוד העתיד לבוא, שהיה תרעומתו על הקדוש ברוך הוא על
כורש, לפי שהוא אמר עליו "הוא יבנה עירי וגלותי ישלח
",
שהיה לו להשתדל בעצמו בבניין הבית, וללכת עם העם להושיבם על אדמתם, והוא
לא עשה כן, אבל אמר "מי בכם מכל עמו
", ונותן הרשות לפעול
אינו הפועל בעצם.והנה יאמר הקדוש ברוך הוא את זה למשיח, להגיד שהוא לא יעשה כן, כי הוא יבנה היכל ה' והוא ישיב את פזוריו.
גם כיוונו בזה חז"ל כוונה שנית, כי בעבור שלעתיד, בעת קץ ביאת משיחנו,
תהיה מפלה גדולה בעם פרס, כמו בשאר האומות, עד שאמר בפרק ראשון של מסכת
יומא "עתידה פרס שתיפול ביד רומי
וכו'", אולי יקשה הדבר בעיני בני אדם, אשר "למראה עיניו" ישפוטו, לפי שמלך
פרס שלח את הגולה והיטיב לישראל, כמו שניבא הנביא בכאן, וכמו שהקשה שם
במסכת יומא אחד מן החכמים "בנויי ביד סתורי?!
", והיתה התשובה "גזרת מלך היא
";
לכן אמרו במליצתם זו, כאילו הקדוש ברוך הוא אומר למשיח צדקו שאין לרחם על
הפרסיים, לפי שגם כורש סיכל את ידיו והרשיע לעשות, כי הוא יתברך הקימו
מעפר לשלח את גלותו ולבנות את ביתו, והוא לא עשה כן, אבל נתן רשות לעלות
ולבנות, ואחר-כך ביטל את המלאכה.
אִם הַכֹּהֵן הַמָּשִׁיחַ יֶחֱטָא לְאַשְׁמַת הָעָם וְהִקְרִיב עַל חַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא פַּר בֶּן בָּקָר תָּמִים לה' לְחַטָּאת..."
והַכֹּהֵן הַמָּשִׁיחַ תחתיו מבניו יעשה אתה חק עולם לה' כליל תקטר"
ה' יֵחַתּוּ מריבו[מְרִיבָיו] עלו[עָלָיו] בַּשָּׁמַיִם יַרְעֵם ה' יָדִין אַפְסֵי אָרֶץ וְיִתֶּן עֹז לְמַלְכּוֹ וְיָרֵם קֶרֶן מְשִׁיחוֹ"
וַהֲקִימֹתִי לִי כֹּהֵן נֶאֱמָן כַּאֲשֶׁר בִּלְבָבִי וּבְנַפְשִׁי יַעֲשֶׂה וּבָנִיתִי לוֹ בַּיִת נֶאֱמָן וְהִתְהַלֵּךְ לִפְנֵי מְשִׁיחִי כָּל הַיָּמִים"
הִנְנִי עֲנוּ בִי נֶגֶד ה' וְנֶגֶד מְשִׁיחוֹ אֶת שׁוֹר מִי לָקַחְתִּי וַחֲמוֹר מִי לָקַחְתִּי וְאֶת מִי עָשַׁקְתִּי אֶת מִי רַצּוֹתִי וּמִיַּד מִי לָקַחְתִּי כֹפֶר וְאַעְלִים עֵינַי בּוֹ וְאָשִׁיב לָכֶם...
ויאמר אליהם עד ידוד בכם ועד מְשִׁיחוֹ היום הזה כי לא מצאֶתם בִידי מאומה ויאמר עד"
וַיְהִי בְּבוֹאָם וַיַּרְא אֶת אֱלִיאָב וַיֹּאמֶר אַךְ נֶגֶד ה' מְשִׁיחוֹ"
וַיֹּאמֶר לַאֲנָשָׁיו חָלִילָה לִּי מידוד אִם אֶעֱשֶׂה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה לַאדֹנִי לִמְשִׁיחַ ה' לִשְׁלֹחַ יָדִי בּוֹ כִּי מְשִׁיחַ ה' הוּא..."
וַיֹּאמֶר דוד אל אבישי אל תשחיתהו כִּי מי שלח ידו במְשִׁיחַ ה' ונקה..."
וַיֹּאמֶר אלִּיו דוד איך לא יראֶת לִשְׁלֹחַ ידך לשחת אֶת מְשִׁיחַ ה'..."
הרי בגלבע אל טל ואל מטר עלִּיכם ושדי תרומת כִּי שם נגעל מגן גבּוֹרים מגן שאול בלִּי מְשִׁיחַ בשמן"
וַיַּעַן אֲבִישַׁי בֶּן צְרוּיָה וַיֹּאמֶר הֲתַחַת זֹאֶת לֹא יוּמַת שִׁמְעִי כִּי קִלֵּל אֶת מְשִׁיחַ ה'?"
מגדיל[מִגְדּוֹל] יְשׁוּעוֹת מַלְכּוֹ וְעֹשֶׂה חֶסֶד לִמְשִׁיחוֹ לְדָוִד וּלְזַרְעוֹ עַד עוֹלָם", תהלים יח51:
וְאֵלֶּה דִּבְרֵי דָּוִד הָאַחֲרֹנִים נְאֻם דָוִד בֶּן יִשַׁי וּנְאֻם הַגֶּבֶר הֻקַם עָל מְשִׁיחַ אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וּנְעִים זְמִרוֹת יִשְׂרָאֵל"
יָצָאֶתָ לְיֵשַׁע עַמֶּךָ לְיֵשַׁע אֶת מְשִׁיחֶךָ מָחַצְתָּ רֹּאשׁ מִבֵּית רָשָׁע עָרוֹת יְסוֹד עַד צַוָּאר סֶלָה"
אלהים אל תשב פני משיחיך זכרה לחסדי דויד עבדך"
יִתְיַצְּבוּ מַלְכֵי אֶרֶץ וְרוֹזְנִים נוֹסְדוּ יָחַד עַל ה' וְעַל מְשִׁיחוֹ"
עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ ה' מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ"
ה' עֹז לָמוֹ וּמָעוֹז יְשׁוּעוֹת מְשִׁיחוֹ הוּא"
מָגִנֵּנוּ רְאֵה אֱלֹהִים וְהַבֵּט פְּנֵי מְשִׁיחֶךָ"
וְאַתָּה זָנַחְתָּ וַתִּמְאָס הִתְעַבַּרְתָּ עִם מְשִׁיחֶךָ"
אֲשֶׁר חֵרְפוּ אוֹיְבֶיךָ ה' אֲשֶׁר חֵרְפוּ עִקְּבוֹת מְשִׁיחֶךָ"
בַּעֲבוּר דָּוִד עַבְדֶּךָ אַל תָּשֵׁב פְּנֵי מְשִׁיחֶךָ"
שָׁם אַצְמִיחַ קֶרֶן לְדָוִד עָרַכְתִּי נֵר לִמְשִׁיחִי"
רוּחַ אַפֵּינוּ מְשִׁיחַ ה' נִלְכַּד בִּשְׁחִיתוֹתָם אֲשֶׁר אָמַרְנוּ בְּצִלּוֹ נִחְיֶה בַגּוֹיִם"
וְתֵדַע וְתַשְׂכֵּל מִן מֹצָא דָבָר לְהָשִׁיב וְלִבְנוֹת יְרוּשָׁלִַם עַד מָשִׁיחַ נָגִיד שָׁבֻעִים שִׁבְעָה וְשָׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם תָּשׁוּב וְנִבְנְתָה רְחוֹב וְחָרוּץ וּבְצוֹק הָעִתִּים"
וְאַחֲרֵי הַשָּׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם יִכָּרֵת מָשִׁיחַ וְאֵין לוֹ וְהָעִיר וְהַקֹּדֶשׁ יַשְׁחִית עַם נָגִיד הַבָּא וְקִצּוֹ בַשֶּׁטֶף וְעַד קֵץ מִלְחָמָה נֶחֱרֶצֶת שֹׁמֵמוֹת"