ניר = ניקוי השדה מקוצים כהכנה לחריש; ובהשאלה - הכנת הנפש, תיקון המידות והתכונות הנפשיות כהכנה למחשבה

קוד: ניר= בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אראל

אל:

ניר הוא פעולה חקלאית שהיתה מתבצעת אחרי הקציר:

ולפני הזריעה של השנה הבאה:
מהות הפעולה היא, כנראה, ניקוי השדה מקוצים ומעשבים שוטים, כדי להכין אותו לזריעה. זו פעולה קשה ומפרכת (בנוסף לעובדה שהיא בוצעה בעונה החמה ביותר), ולכן נחשבה עבודה של עניים:
בתנ"ך, פעולות חקלאיות שונות משמשות כמשל לשלבים שונים בביצוע פעולה: הקציר הוא משל לתוצאת הפעולה, הזריעה היא משל לפעולה עצמה, והחריש הוא משל למחשבות שקודמות לפעולה. אם כן, הניר הוא משל למה שבא לפני המחשבות - הכנת הנפש, תיקון המידות והתכונות הנפשיות.

הסבר זה מתאים לדברי ירמיהו, שבהם אומר ה' לאיש יהודה וליושבי ירושלים: "נִירוּ לָכֶם נִיר; וְאַל-תִּזְרְעוּ אֶל-קֹצִים. הִמֹּלוּ לה', וְהָסִרוּ עָרְלוֹת לְבַבְכֶם, אִישׁ יְהוּדָה וְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִָם,...": כפי שבשדה, צריך לעשות ניר, להסיר את הלכלוך והקוצים, כדי שהזרעים יצמחו יפה - כך גם בלב, צריך להסיר את הערלות, את האטימות והמידות הרעות, כדי שהתשובה ותיקון המעשים יעלו יפה (פירוט).

בדברי הושע: "... נִירוּ לָכֶם נִיר; וְעֵת לִדְרוֹשׁ אֶת-ה', עַד-יָבוֹא, וְיֹרֶה צֶדֶק לָכֶם", ייתכן שהניר הוא דרישת ה', שהוא הכנה נפשית לתיקון המחשבות והמעשים; וייתכן שהניר הוא ניקוי הלב מהגאוה והמידות הרעות, כהכנה לדרישת ה' (פירוט). 

גם במשלי כא, הניר הוא משל להכנה נפשית ולשינוי במידות ותכונות הנפש, אך הפעם בצורה שלילית: החכם מסביר שהצירוף של המידות "רוּם-עֵינַיִם וּרְחַב-לֵב" הוא ההכנה הנפשית של הרשעים לחטאת:

במשלי יג, נראה לי שהניר אינו משל על ביצוע פעולה, אלא משל על אי-הצדק שיש בעולם: הרשים עושים את העבודה הקשה של הניר, והעשירים אוכלים ונהנים מהתוצאות (פירוט).


תגובות