קוד: אורח= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
בלשון המקרא, המילה "אורח" (הנכתבת תמיד בכתיב חסר "אֹרֵחַ"), באה מהמילה
אֹרַח, שמשמעה דֶרֶך; אֹרֵחַ הוא אדם שהולך בדרך - עובר אורח*:
מִי יִתְּנֵנִי בַמִּדְבָּר מְלוֹן אֹרְחִים..." = מקום-לינה לעוברי-דרכים.
וַיִּשָּׂא עֵינָיו, וַיַּרְא אֶת הָאִישׁ הָאֹרֵחַ בִּרְחֹב הָעִיר, וַיֹּאמֶר הָאִישׁ הַזָּקֵן 'אָנָה תֵלֵךְ וּמֵאַיִן תָּבוֹא?'" = ראה את האיש ההולך בדרך ברחוב העיר.
וַיָּבֹא הֵלֶךְ לָאִישׁ הֶעָשִׁיר, וַיַּחְמֹל לָקַחַת מִצֹּאנוֹ וּמִבְּקָרוֹ לַעֲשׂוֹת לָאֹרֵחַ הַבָּא לוֹ..." = לעשות להולך-הדרך שבא אל ביתו
מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל, מוֹשִׁיעוֹ בְּעֵת צָרָה! לָמָּה תִהְיֶה כְּגֵר בָּאָרֶץ, וּכְאֹרֵחַ נָטָה לָלוּן?" = למה תתעלם מהצרות הבאות עלינו, כאילו שאתה רק עובר כאן בדרך למקום אחר?
בַּחוּץ לֹא יָלִין גֵּר, דְּלָתַי לָאֹרַח אֶפְתָּח" = לאדם שעובר בדרך.
הכנסת אורחים", הנזכרת בדברי חז"ל, אין עניינה להזמין קרובים או חברים לבקר בביתנו, אלא להביא על ביתנו עוברי אורח, למנוחה והתרעננות.
המילה "אורֵח" היא למעשה צורת הבינוני של הפועל "ארח" בבניין קל; פועל זה נמצא בתנ"ך פעם אחת, בביטוי "ארח לחברה":
וְאָרַח לְחֶבְרָה עִם פֹּעֲלֵי אָוֶן, וְלָלֶכֶת עִם אַנְשֵׁי רֶשַׁע" = הלך בדרך בחברתם של פועלי אוון.
וַיֵּשְׁבוּ לֶאֱכָל לֶחֶם, וַיִּשְׂאוּ עֵינֵיהֶם וַיִּרְאוּ וְהִנֵּה אֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים בָּאָה מִגִּלְעָד, וּגְמַלֵּיהֶם נֹשְׂאִים נְכֹאת וּצְרִי וָלֹט, הוֹלְכִים לְהוֹרִיד מִצְרָיְמָה"
בִּימֵי שַׁמְגַּר בֶּן עֲנָת בִּימֵי יָעֵל חָדְלוּ אֳרָחוֹת, וְהֹלְכֵי נְתִיבוֹת יֵלְכוּ אֳרָחוֹת עֲקַלְקַלּוֹת" - ה"ארחות" הראשונות הן "קבוצות של עוברי דרכים" (צורת נקבה של אֹרֵחַ), וה"ארחות" השניות הן "דרכים" (צורת נקבה של אֹרַח): בימי שמגר ויעל נפסקו הקבוצות של עוברי דרכים, ואנשים שבכל-זאת רצו ללכת, היו צריכים ללכת בדרכים עקלקלות.
מַשָּׂא בַּעְרָב: בַּיַּעַר בַּעְרַב תָּלִינוּ אֹרְחוֹת דְּדָנִים"
נָשַׁמּוּ מְסִלּוֹת, שָׁבַת עֹבֵר אֹרַח, הֵפֵר בְּרִית, מָאַס עָרִים, לֹא חָשַׁב אֱנוֹשׁ"