קוד: מלמד ששניהם שקולים בתנ"ך
סוג: כלל
מאת: אראל
אל:
על-פי ר' אלעזר בן ר' שמעון בר יוחאי (ילקוט שמעוני בראשית א ד), המשמעות היא ששניהם שקולים; למעשה היה צריך להזכיר את שניהם יחד, אבל מכיוון שזה בלתי אפשרי טכנית, מזכירים אותם בכל פעם בסדר אחר. כך הכתוב מלמדנו שהסדר לא חשוב - הסדר שבו הם כתובים הוא טכני בלבד ואינו מבטא הבדל בחשיבות ביניהם:
אמר ר' אלעזר בר' שמעון...
למה פעמים הוא מקדים ארץ לשמים ופעמים שמים לארץ? - אלא מלמד ששניהם שקולים זה כזה(ראו שמים קדמו או ארץ קדמה?).
בכל מקום מקדים אברהם ליצחק ויצחק ליעקב, ובמקום אחד הוא אומר:ויקרא כו42: "
וְזָכַרְתִּי אֶת בְּרִיתִי יַעֲקוֹב וְאַף אֶת בְּרִיתִי יִצְחָק וְאַף אֶת בְּרִיתִי אַבְרָהָם אֶזְכֹּר וְהָאָרֶץ אֶזְכֹּר"
- מלמד ששלשתם שקולים זה כזה.(וכן מיכה ז20: "
תִּתֵּן אֱמֶת
לְיַעֲקֹב חֶסֶד לְאַבְרָהָם אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ מִימֵי קֶדֶם").
בכל מקום מקדים משה לאהרן, ובמקום אחד הוא אומרשמות ו26: "
הוּא אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה אֲשֶׁר אָמַר ה' לָהֶם הוֹצִיאוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם עַל צִבְאֹתָם"
מלמד ששניהם שקולים זה כזה.(וכן במדבר ג1: "
וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה בְּיוֹם דִּבֶּר ה' אֶת מֹשֶׁה בְּהַר סִינָי", דברי הימים א ה29: "
וּבְנֵי עַמְרָם אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה וּמִרְיָם...", דברי הימים א כג13: "
בְּנֵי עַמְרָם אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה...").
בכל מקום מקדים יהושע לכלב, ובמקום אחד הוא אומרבמדבר יד30: "...
כי אם כלב בן יפנה ויהושע בן נון"
מלמד ששניהם שקולים זה כזה.(וכן במדבר כו65: "
...וְלֹא נוֹתַר מֵהֶם אִישׁ כִּי אִם כָּלֵב
בִּן יְפֻנֶּה
וִיהוֹשֻׁעַ בֶּן נוּן", במדבר לב12: "
בִּלְתִּי כָּלֵב
בֶּן יְפֻנֶּה הַקְּנִזִּי
וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן...").
בכל מקום מקדים כבוד אב לאם, ובמקום אחד הוא אומרויקרא יט3: "
אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ..."
מגיד ששניהם שקולים זה כזה:
רבי שמעון אומר: כבשים קודמים את העזים בכל מקום. יכול מפני שהן מובחרין? תלמוד לומרויקרא ג12: "
וְאִם עֵז קָרְבָּנוֹ וְהִקְרִיבוֹ לִפְנֵי ה'"
מלמד ששניהם שקולים.
תורים קודמין את בני יונה בכל מקום. יכול מפני שמובחרין? תלמוד לומרויקרא יב6: "
וּבִמְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ לְבֵן אוֹ לְבַת, תָּבִיא כֶּבֶשׂ בֶּן שְׁנָתוֹ לְעֹלָה וּבֶן יוֹנָה אוֹ תֹר לְחַטָּאת אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד אֶל הַכֹּהֵן"
מלמד ששניהם שקולים: