קוד: מות יהונתן ומות רחל בתנ"ך
סוג: מסקנה
מאת: אראל
אל: הערה למאמר "הבה תמים"
רחל ויהונתן מתו שניהם בדמי ימיהם: רחל מתה בלידתה, ויהונתן מת במלחמה מול הפלשתים.
בשני המקרים, קדמה למוות קללה מפי אדם קרוב:
עִם אֲשֶׁר תִּמְצָא אֶת אֱלֹהֶיךָ לֹא יִחְיֶה" (פירוט) - הוא קילל את מי שגנב מלבן את התרפים. יעקב לא ידע שרחל גנבה אותם, אך בכל-זאת היא מתה.
כִּי אִם יֶשְׁנוֹ בְּיוֹנָתָן בְּנִי כִּי מוֹת יָמוּת" - הוא רצה להוציא להורג את יהונתן על כך שאכל דבש, בניגוד לשבועה שהשביע שאול את העם (ראו הבה תמים). אמנם, באותו זמן העם פדה את יהונתן, אך לאחר זמן הוא נהרג במלחמה עם פלשתים - גם כאן ניתן לראות בכך התגשמות של קללה.
איך זה מסתדר עם הפסוק האומר שקללת חינם לא תבוא? - נראה שבשני המקרים, האדם שמת לא היה צדיק לחלוטין:
רחל גנבה, ועל-פי ההלכה - בן-נח שגונב חיב מיתה;
יהונתן ביזה את אביו כשאמר,
שמואל א יד29: "עָכַר אָבִי אֶת הָאָרֶץ
". לפי התורה,
שמות כא17: "וּמְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ מוֹת יוּמָת
", ו
דברים כז16: "אָרוּר
מַקְלֶה אָבִיו וְאִמּוֹ
".
אם כך, זו לא היתה לפי זה, המוות המוקדם לא נבע מהקללה דווקא, אלא מחטאם של הגיבורים; לא היתה כאן קללת חינם.
אראל סגל:
שלום רפאל,
נכון שחז"ל אמרו שקללת צדיק מתקיימת, אבל בספר משלי כתוב "קללת חינם לא תבוא
", וכדי ליישב את שני הדברים
כתבתי, שהקללות שבהן נתקללו רחל ויהונתן לא היו "קללות חינם", אלא נבעו
מחטא אמיתי שהם חטאו בו (גם אם לא היו חייבים מיתת בית-דין, כפי שכתבת).
רפאל שחורי:
שלום אראל,
קללת חנם לא תבוא, כך כתיב וקרי לו תבוא. תקן אותי אם אני
טועה. רש''י מפרש על אתר: 'למי שהוציאה בפיו' כך שלכאורה נראה שאין זה שיך
לנדון דידן.
בנוסף, לגבי רחל יש לבדוק אם חטאה אמנם אמיתי, שכן הצילה את אביה מע''ז. לגנוב רעל ממי שרוצה לשתות אותו, האין זה מותר?!
לגבי יהונתן, שוב, וכפי שגם אתה צינת, אין לו דין מות.