קוד: הברכה הראשונה בתנ"ך
סוג: השלמה2
מאת: ע"פ שד"ל
אל: שיעור נח"ת חיפה נ"ג
[ע"פ שד"ל]
והיה בעברכם את הירדן, תקימו את האבנים האלה, אשר אנוכי מצווה אתכם היום, בהר עיבל; ושדת אותם בשיד. ובנית שם מזבח לה' אלוהיך; מזבח אבנים, לא תניף עליהם ברזל. אבנים שלמות תבנה את מזבח ה' אלוהיך; והעלית עליו עולות לה' אלוהיך. וזבחת שלמים, ואכלת שם; ושמחת לפני ה' אלהיך. וכתבת על האבנים את כל דברי התורה הזאת - באר היטב."
ויצו משה את העם ביום ההוא לאמור: אלה יעמדו לברך את העם על הר גריזים בעוברכם את הירדן: שמעון ולוי ויהודה ויששכר ויוסף ובנימין. ואלה יעמדו על הקללה בהר עיבל: ראובן גד ואשר וזבולון דן ונפתלי."
וענו הלויים, ואמרו אל כל איש ישראל קול רם:משה מצווה את הלויים שיקללו 11 קללות, על 11 עבירות שונות. לא ברור למה נבחרו דווקא העבירות האלו. לא ברור גם למה דווקא הלויים צריכים לקלל - הרי לפי הקטע הקודם (סעיף 2 למעלה) שבט לוי הוא אחד מהשבטים שצריכים לברך!
- 'ארור האיש אשר יעשה פסל ומסכה תועבת ה', מעשה ידי חרש - ושם בסתר!'; וענו כל העם ואמרו 'אמן'.
- 'ארור מקלה אביו ואימו!'; ואמר כל העם 'אמן'.
- 'ארור מסיג גבול ריעהו!'; ואמר כל העם 'אמן'.
- 'ארור משגה עיוור בדרך!'; ואמר כל העם 'אמן'.
- 'ארור מטה משפט גר יתום ואלמנה!'; ואמר כל העם 'אמן'.
- 'ארור שוכב עם אשת אביו - כי גילה כנף אביו!'; ואמר כל העם 'אמן'.
- 'ארור שוכב עם כל בהמה!'; ואמר כל העם 'אמן'.
- 'ארור שוכב עם אחותו - בת אביו או בת אימו!'; ואמר כל העם 'אמן'.
- 'ארור שוכב עם חותנתו!'; ואמר כל העם 'אמן'.
- 'ארור מכה ריעהו בסתר!'; ואמר כל העם 'אמן'.
- 'ארור לוקח שוחד, להכות נפש דם נקי!'; ואמר כל העם 'אמן'.
- 'ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת - לעשות אותם!'; ואמר כל העם 'אמן'."
והיה, אם שמוע תשמע בקול ה' אלהיך, לשמור לעשות את כל מצוותיו, אשר אנוכי מצווך היום - ונתנך ה' אלהיך עליון על כל גויי הארץ. ובאו עליך כל הברכות האלה, והשיגוך; כי תשמע בקול ה' אלוהיך...": נראה שהקטע הזה הוא הברכה שצריכים 6 השבטים הראשונים (מסעיף 2) לברך את ישראל. בהמשך (כח15-כח69) נאמר: "
והיה, אם לא תשמע בקול ה' אלהיך, לשמור לעשות את כל מצוותיו וחוקותיו אשר אנוכי מצווך היום - ובאו עליך כל הקללות האלה, והשיגוך...": נראה שהקטע הזה הוא הקללה שצריכים 6 השבטים האחרים (מסעיף 2) לקלל את ישראל. לפי זה, שוב לא ברור למה הקטע של סעיף 3 'תקוע' לפני הברכה - הרי הוא שייך לקללה!
כדי לענות לשאלות, נראה איך פירשו את הפסוקים שקראנו עכשיו האנשים שחיו בדור הבא - אותם אנשים שעברו את הירדן והיו צריכים לקיים את המצוות הנ"ל.
יהושע ח 30: "
עכשיו נבדוק את ההתאמה בין הביצוע לציווי:
עלההרים ולא
אל מולההרים; להסבר השינוי הזה ע' במאמר ' ההרים רקדו כאילים ' }.
ובכן, כל הסעיפים מתאימים חוץ מסעיף 3. במקום הרשימה הארוכה של "ארור האיש...
" כתוב "לברך את העם ישראל בראשונה
". איך הפכה הקללה לברכה?!
כדי לענות על כל השאלות נשים לב לפרט אחד קטן בפסוק הנ"ל. לא כתוב בו "לברך את ישראל" אלא "לברך את
העם ישראל
". כלומר, הפסוק מדגיש שהברכה מכוונת לעם - ולא ליחידים. קללה ליחידים יכולה להיות ברכה לעם.
כי הברכות והקללות שמובטחות לעם ישראל תלויות במעשים של כלל העם: אם העם ילך לפי חוקי התורה הוא יזכה לברכות, ואם יעבור על חוקי התורה - הוא יסבול מהקללות. כשאנשים יחידים עוברים על חוקי התורה - שאר העם צריך לשפוט אותם ולהעניש אותם (באמצעות בתי-הדין), ואם לא ישפוט אותם - האחריות תחול על כל העם (ע' יהושע כב20).
אבל מה קורה כאשר אדם חוטא בסתר? מצד אחד - אי אפשר לתפוס אותו ולהעניש אותו, כי אין מספיק עדים. ומצד שני - אדם כזה עלול להקים 'מחתרת' שתלך ותגדל, ובסופו של דבר תהרוס את כל קיום התורה בעם ישראל!
הפתרון לזה הוא הברכה הראשונה. הברכה הראשונה שמובטחת לעם ישראל
היא - שה' יקלל ויעניש את אותם אנשים החוטאים בסתר. הפסוקים מדגישים
פעמיים שהכוונה לעבירות שנעשות בסתר: "ארור האיש אשר יעשה פסל ומסכה תועבת ה', מעשה ידי חרש - ושם בסתר!
", "ארור מכה ריעהו בסתר!
", וגם שאר ה"ארור"ים מתייחסים לעבירות שמקובל לעשותם בסתר (וכן פירש ראב"ע). ה"ארור" האחרון "ארור אשר לא יקים את דברי התורה הזאת - לעשות אותם!
" לא מתייחס לאדם שעובר עבירה, אלא לאדם שאינו מקיים מצוות-עשה, שהוא חטא שבדרך-כלל הרבה יותר קל להסתיר (כי אין בו מעשה).
פירוט נוסף בנושא זה ניתן למצוא במאמר ספות הרוה את הצמאה.