בנאומו הראשון של איוב, לאחר שכל רכושו, משפחתו ובריאותו אבדו, אומר איוב:
איוב ג25: "כִּי פַחַד פָּחַדְתִּי וַיֶּאֱתָיֵנִי, וַאֲשֶׁר יָגֹרְתִּי יָבֹא לִי
"
1. ע"פ הפשט, הפסוק מתייחס רק לחייו האישיים של איוב. גם כשאיוב היה בשיא הצלחתו, הוא תמיד חשש שמא יש חטא כלשהו בביתו,
איוב א5: "וַיְהִי כִּי הִקִּיפוּ יְמֵי הַמִּשְׁתֶּה, וַיִּשְׁלַח אִיּוֹב וַיְקַדְּשֵׁם, וְהִשְׁכִּים בַּבֹּקֶר, וְהֶעֱלָה עֹלוֹת מִסְפַּר כֻּלָּם, כִּי אָמַר אִיּוֹב
'אוּלַי חָטְאוּ בָנַי וּבֵרֲכוּ אֱלֹהִים בִּלְבָבָם'; כָּכָה יַעֲשֶׂה אִיּוֹב כָּל הַיָּמִים
": "כל ימי עמדתי בפחד על זה... ואשר יגורתי - הן עתד הועתד, ונגזר שיבא לי
" (רש"י).
איוב, לכאורה, עשה כל מה שצריך לעשות כדי להתגונן מאסונות מסוג זה, ובכל זאת בא אליו האסון - והתחושה הזאת מגדילה את תחושת הייאוש וחוסר-האונים שלו: "אי אפשר
לתלות שבאה הרעה עלי ע"י שלא נשמרתי ממנה ולא הכינותי האמצעיים הנצרכים כדי
להשמר מן הרע, כי תמיד הייתי
מפחד מן הרע, ועשיתי כל אשר ראוי לעשות להשמר
מן הפגעים, ובכל זאת
ויאתיני,
ולא הועיל השתדלותי
(גם כיוון בזה לאשר כתבו הקדמונים אשר האמינו בשליטת
המערכת, כי הגזרה החרוצה על האדם מצד המערכה תעשה חיקוי ורושם בלבו עד שיש
לו תמיד פחד מן הרעה החרוצה עליו, כי לבו ינבא לו את העתיד לבא עליו, ומתוך
כך היו מתפחדים תמיד מן הפחד אשר הרגישו בנפשם מאיזה דבר)
ומזה הביא ראיה,
שאחר שפחדו ומגורתו נתקיים עליו בפועל, מבואר כי הגזרה אמת והחריצות שקר
" (מלבי"ם).
2. בספר משלי נאמר, שדרכו של ה' היא להביא על הרשע את העונש שהוא הכי פוחד ממנו,
משלי י24: "מְגוֹרַת רָשָׁע הִיא תְבוֹאֶנּוּ, וְתַאֲוַת צַדִּיקִים יִתֵּן
" (פירוט). איוב מתלונן: למרות שאני צדיק, אני נענש בדבר שהכי חששתי מפניו, כמו הרשעים הגרועים ביותר. ובהמשך הספר, דווקא רעיו של איוב משתמשים בכלל זה כדי להוכיח שהוא רשע,
איוב ד6: "הֲלֹא יִרְאָתְךָ כִּסְלָתֶךָ, תִּקְוָתְךָ וְתֹם דְּרָכֶיךָ
" (ראו מלבי"ם שם),
3. ויש שפירשו, שכאשר אדם פוחד יותר מדי, דווקא הפחד הוא שיכשיל אותו ויגרום לו להיכשל: "יהודה בר נתן היה נושא את כליו של רב המנונא והולך אחריו. נאנח. אמר לו הרב: ייסורים אתה מבקש להביא על עצמך?! הרי כתוב
כי פחד פחדתי ויאתיני ואשר יגורתי יבא לי!
" (בבלי ברכות ס.).
מקורות ופירושים נוספים
ביטויים
"הפחד הוא מדבר בלתי ידוע, ומקורו בדמיון המפחד;
והמגור הוא מדבר ידוע,
ומקורו הוא בהדבר עצמו. רוצה לומר: שתחלה הרגיש פחד ולא ידע ממה מפחד, ועתה יגור
מדבר ידוע, שכבר ראה הרעה שבאה עליו. ויש הבדל בין אתא ובין בא,
שאתא מציין
הביאה המוחלטת,
ובא מציין גם הביאה הבלתי מוחלטת, כמו שכתבתי בכמה מקומות.
והפחד כבר
אתא, אבל
המגור על העתיד עוד לבא אליו, לא בא עדיין רק מוכן
לבא
" (מלבי"ם).
מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב
גוגל
-
בס"ד מקורות לשיעור בבית הרב קוק אור לכד' מנחם אב תשע"א לא לפחד כלל...: דכתיב:
כי פחד פחדתי ויאתיני ואשר יגרתי יבא לי (איוב ג'). - והא כתיב: אשרי אדם מפחד תמיד? - ההוא בדברי תורה כתיב. ב) הרב קוק, עקבי הצאן, 'הפחד' ג€“ הפחד הנפרז הוא נוטל את זיו
... (cache)
-
כותרת ראשית: יהודה בר נתן הוה שקיל ואזיל בתריה דרב המנונא אתנח אמר ליה יסורים בעי ההוא גברא לאתויי אנפשיה דכתיב
כי פחד פחדתי ויאתיני ואשר יגרתי יבא לי[4] והא כתיב אשרי אדם מפחד תמיד
... (cache)
-
בשבילי התנ"ך: א"ל: יסורי קא בעית למייתי אנפשך, דכתיב:
כי פחד פחדתי ויאתיני. א"ל: והא כתיב: אשרי אדם מפחד תמיד. אמר ליה: ההוא בדברי תורה כתיב. תנו רבנן: מעשה בהלל הזקן שהיה מהלך בדרך
... (cache)
-
Yeshiva.org.il- איוב פרק ג:
... לגבר אשר דרכו נסתרה ויסך אלוה בעדו: (כד) כי לפני לחמי אנחתי תבא ויתכו כמים שאגתי: (כה)
כי פחד פחדתי ויאתיני ואשר יגרתי יבא לי: (כו) לא שלותי ולא שקטתי ולא נחתי יבא רגז:
... (cache)
-
מצגת של PowerPoint:
... אלא בשביל שביטלו בה תינוקות של בית רבן (שבת קי"ט ע"ב) \ רב המנונא אתנח אמר ליה יסורים בעי ההוא גברא לאתויי אנפשיה דכתיב (איוב ג')
כי פחד פחדתי ויאתיני ואשר יגרתי יבא לי. (cache)
-
מלבי"ם לספר תהילים פרק כז פסוק א - חלק באור המלים: "כי פחד פחדתי ויאתיני ואשר יגרתי יבא לי" (איוב ג' כה'). הפחד לא יהיה [אלא] רק מדבר שיש לדאוג מפניו שיארע, והחרדה יבוא על דבר פתאומי שיחרד האדם לקראתו: "ג€¦ויבא בית לחם
... (cache)
-
18berman_eicha.html: מותר לשער שהפחד הזה קשור לפחד שאיוב מזכיר כמה פסוקים לפני כן: ''
כי פחד פחדתי ויאתיני'' (ג', כה). להלן איוב מדבר במפורש על ''בעותי אלוה'' (ו', ד) - על חזיונות הבלהות שלו:
... (cache)
-
מדבר שור כד ג€“ ויקיטקסט: 15 ספטמבר 2008
... וציור הדבר מחזיק הסגולה, כענין מ"ש חז"ל על ההוא גברא דמפחד: "יסורים בעי ההוא גברא לאתויי אנפשי' דכתיב:?
כי פחד פחדתי ויאתיני וגו"כ"כא, וכמו כן הוא לטובה. (cache)
-
סיכומים לבגרות בתנג€�ך: 5 דצמבר 2010
... ג€�
כי פחד פחדתי ויאתיני ג€“ ואשר יגרתי יבא ליג€� (תקבולת נרדפת) ג€“ כל פחדיי התממשו. הכאבים אינם מתירים לו שקט (בניגוד למוות) והרוגז כתוצאה מכך נגרם. הויכוח עם
... (cache)
-
קטגוריה:איוב א י ג€“ ויקיטקסט: 29 יוני 2009
... והוא ירא שלא תסתלק שמירה זו ממנו בפרט שהוא ידע שעפ"י המערכה הוא מוכן אל הרעות, כמ"ש
כי פחד פחדתי ויאתיני,; ב) יש בזה תקות גמול "כי מעשה ידיו ברכת",
... (cache)
-
קשר אינטליגנציות וסיפור יציאת מצרים:
... עֹשֵׂי, כָּל-מְלָאכָה, וְחֹשְׁבֵי, מַחֲשָׁבֹת". (שמות לה, ל-לו). (2). "כי פחד פחדתי
ויאתיני ואשר יגרתי יבא לי. לא שלותי ולא שקטתי ולא נחתי ויבא רגז "(איוב ג. כה-כו). 2.5.3. דיון
... (cache)
-
מ"ג איוב א י ג€“ ויקיטקסט: 11 יוני 2008
... והוא ירא שלא תסתלק שמירה זו ממנו בפרט שהוא ידע שעפ"י המערכה הוא מוכן אל הרעות, כמ"ש
כי פחד פחדתי ויאתיני,; ב) יש בזה תקות גמול "כי מעשה ידיו ברכת",
... (cache)
-
בת קול מהדהדת בכל יום ויום: "כי פחד פחדתי ויאתיני ואשר יגרתי יבא. (איוב ג, כה). וכאשר קורה לאדם לי". הפסד מסוים ובא על ידי כך לעצבות,. ההפסד בממון שעלול לבוא כתוצאה. מעצבותו, גדול הוא לאין ערוך מההפסד
... (cache)
-
ניבים ומטבעות לשון מן המקרא - TheMarker Cafe: 28 מרץ 2011
... האסון שממנו חששתי יותר מכול קרה ["
כי פחד פחדתי ויאתיני, ואשר יגורתי יבוא לי" (איוב ג, כה)]. בא לקלל ונמצא מברך. התכוון לעשות רע ועשה טוב ["ויאמר בלק אל
... (cache)
-
משלי י כד: 29 יוני 2009
... זה היה גם אחד מנושאי הויכוח בין איוב לבין רעיו: איוב מתלונן, (איוב ג כה): "כי פחד פחדתי
ויאתיני, ואשר יגרתי יבא לי"; למרות שאני צדיק, אני נענש בדבר שהכי חששתי
... (cache)
-
ברכות ג€“ דף ס' עמוד א' ֲ« תלמוד מוסבר ומאמרים ג€“ ברכות: 7 פברואר 2010
... אמר ליה יסורים בעי ההוא גברא לאתויי אנפשיה [אמר לו, רב המנונא, יסורים רוצה אותו אדם להביא על נפשו], דכתיב: (איוב ג, כה) "כי פחד פחדתי ויאתיני [יגיע אלי], ואשר
... (cache)
-
כל הפרק: 11 פברואר 2011
... פחד, הוא מדבר אשר אינו לפניו,
כי פחד פחדתי ויאתיני, אשרי אדם מפחד תמיד, ג' הפחד לא יהיה רק מדבר שיש לדאג מפניו שירע, והחרדה יבוא על דבר פתאומי שיחרד
... (cache)