קוד: ביאור:איוב לג23 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
...וַתִּקְרַב לַשַּׁחַת נַפְשׁוֹ, וְחַיָּתוֹ לַמְמִתִים.".
אִם יֵשׁ עָלָיו מַלְאָךְ מֵלִיץ אֶחָד מִנִּי אָלֶף, לְהַגִּיד לְאָדָם יָשְׁרוֹ -
וַיְחֻנֶּנּוּ, וַיֹּאמֶר 'פְּדָעֵהוּ מֵרֶדֶת שָׁחַת, מָצָאתִי כֹפֶר.'
מלאך = שליח;
מליץ = מתרגם;
אחד מני אלף = אלפית, 0.001;
ישר
ו = הכינוי מתייחס לה', "אל אמונה ואין עול, צדיק
וישר הוא
", וכל הייסורים שהוא מביא על האדם נועדו לטובתו, לכוון אותו לדרך נכונה.
אם יש עליו מלאך מליץ אחד מני אלף, להגיד לאדם ישרו = אם נמצא שליח אחד שיוכל "לתרגם" אפילו אלפית מהמסר שיש במחלה עבור האדם החולה, ולהסביר לו את ישרו של ה', להסביר לו מדוע ה' הביא עליו מחלה זו ומה המסר שעליו להפיק ממנו - הרי שהמחלה סיימה את תפקידה, וה' יחון את החולה ויציל אותו ממוות.
באחת מתלונותיו טען איוב, שה' אינו עונה לאדם על טענותיו (איוב ט3): "אִם יַחְפֹּץ לָרִיב עִמּוֹ, לֹא יַעֲנֶנּוּ
אַחַת מִנִּי אָלֶף
"; ואליהוא טוען, שה' דווקא כן עונה לאדם, והלוואי שהאדם יבין אפילו "אחד מני אלף
" מהמסרים שה' מעביר לו.
2. אך חז"ל ומפרשים נוספים פירשו ש"יושרו" הוא ישרותו
של האדם, וה"מלאך" הוא יצור שמיימי, המשתתף במשפט שעורכים לאדם ב"בית דין של מעלה"; ע"פ חז"ל, בכל פעם שהאדם מקיים מצוה, נברא ממנה מלאך טוב המלמד עליו זכות במשפטו, ואם יש אפילו מלאך טוב "
אחד מני אלף ", כלומר, אפילו זכות אחת בין אלף חובות, הרי שהזכות הזאת עשויה להציל את האדם ממוות. בניגוד לדברי איוב, שה' מתעלם מהאדם ואינו מתייחס אפילו ל"אחד מני אלף
" מדבריו, טוען אליהוא, שה' מתייחס למעשיו הטובים של האדם, אפילו שיש לאדם רק מעשה טוב "אחד מני אלף
".