החשיבות הבטחונית של מנהגי פורים

קוד: ביאור:אסתר ט22 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

אסתר ט22: "כַּיָּמִים אֲשֶׁר נָחוּ בָהֶם הַיְּהוּדִים מֵאֹיְבֵיהֶם, וְהַחֹדֶשׁ אֲשֶׁר נֶהְפַּךְ לָהֶם מִיָּגוֹן לְשִׂמְחָה וּמֵאֵבֶל לְיוֹם טוֹב, לַעֲשׂוֹת אוֹתָם יְמֵי מִשְׁתֶּה וְשִׂמְחָה, ומִשְלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ, וּמַתָּנוֹת לָאֶבְיֹנִים"

הפסוק מתאר את שלושת מנהגי פורים הנוהגים עד היום: (א) משתה ושמחה, (ב) משלוח מנות איש לרעהו, (ג) מתנות לאביונים. המנהגים הללו ודאי גורמים לשמחה, וודאי שראוי לשמוח על הצלתנו מהגויים. אבל מעבר לכך, למנהגים הללו ישנה חשיבות בטחונית רבה, ולא סתם קבעו אותם בימים "אֲשֶׁר נָחוּ בָהֶם הַיְּהוּדִים מֵאֹיְבֵיהֶם".

הסיבה העיקרית שהמן חשב שיצליח להשמיד את היהודים היא, שהם מפוזרים ומפורדים, אסתר ג8: "וַיֹּאמֶר הָמָן לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ 'יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ...'" (פירוט). אין קל מלהשמיד עם מפוזר ומפורד: פשוט משמידים אותם קבוצה אחר קבוצה, מגזר אחר מגזר, כשכל שאר הקבוצות והמגזרים בעם מסתכלים מהצד ולא מתערבים (אולי אף שמחים לאיד). כדי שעם ישראל יצליח לשרוד בין הגויים, יש חשיבות בטחונית רבה ליצור אחדות וקרבה בין כל בני ישראל. וזה בדיוק מה שעושים מנהגי פורים:

גם כיום, כשמדינות גדולות מאיתנו פי 10 ויותר זוממות להשמידנו, חשוב שהעם היהודי יתאחד, כדברי אסתר, אסתר ד16: "לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים". זו לא רק שמחה - זה חיוני לקיומנו.

תגובות