קוד: עץ חיים= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
בארבעה מקומות בספר משלי נזכר עץ חיים:
עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ, וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר" (נאמר על החכמה והתבונה).
פְּרִי צַדִּיק עֵץ חַיִּים, וְלֹקֵחַ נְפָשׂוֹת חָכָם"
תּוֹחֶלֶת מְמֻשָּׁכָה מַחֲלָה לֵב, וְעֵץ חַיִּים תַּאֲוָה בָאָה"
מַרְפֵּא לָשׁוֹן עֵץ חַיִּים, וְסֶלֶף בָּהּ שֶׁבֶר בְּרוּחַ"
האם יש קשר בין
עץ חיים זה לבין עץ החיים שנזכר ב
בראשית ג22: "וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים... פֶּן יִשְׁלַח יָדוֹ וְלָקַח גַּם
מֵעֵץ הַחַיִּים וְאָכַל וָחַי לְעֹלָם
"?
ייתכן. עמים רבים מספרים על גיבורים שיצאו לחפש את אותו "עץ החיים" - עץ שנותן לאוכליו חיי נצח - ונכשלו; החכם בספר משלי רוצה ללמד, שכדי להגיע לעץ החיים, לא צריך לצאת למסעות רחוקים ומסוכנים, אלא ללמוד חכמה ולהתנהג על-פי חוקי החכמה (ראו דעת מקרא על משלי ג18).
אולם לפי הפסוק הראשון ברשימה (משלי ג18) נראה שיש הבדל בין עץ החיים בגן עדן לבין עץ חיים במשלי: עץ החיים בגן עדן הוא עץ שאוכלים ממנו, ועץ החיים בספר משלי הוא עץ שמחזיקים בו.
לפי זה נראה לי, שהמושג "עץ חיים" בספר משלי מציין דבר
שהאדם נשען עליו ומחזיק בו בכוחותיו האחרונים - דבר שמציל ממוות בטוח או
מייאוש מוחלט; כמו קרש של ספינה, שאדם נאחז בו כדי שלא יטבע בים
(הרב רונן חזיזה, 5 דקות תורה ביום, סיון ה'תש"ע).
עץ חיים - תאוה באה" = מחשבה על הדברים שהאדם התאוה להם וקיבל אותם בעבר - עשויה להציל את נפשו מייאוש בזמן המתנה ממושכת (פירוט).
מרפא לשון - עץ חיים" = דיבור שגורם להרפיה ולהרגעה - עשוי להציל את הזולת מייאוש ולהציל את חייו (פירוט).
פרי צדיק - עץ חיים" = תוצאות מעשיו של אדם צדיק, העושה צדק, הם כמו עץ חיים - הם נותנים תקוה וחיים לאדם שנפגע מעוול (פירוט).