קוד: ביאור:משלי יא30 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
משלי יא30: "פְּרִי צַדִּיק עֵץ חַיִּים, וְלֹקֵחַ נְפָשׂוֹת חָכָם
"
הפרי, התוצר של מעשי ה צדיק הוא פרי עץ חיים, הוא עוסק בהצלת חיים וביצירת חיים בעולם;
וגם החכם עוסק בהצלת חיים, הוא לוקח נפשות (חיים) הנמצאות בסכנה ומעבירן אל מקום בטוח.
הפסוק מלמד, שההשקעה הצודקת וגם החכמה ביותר היא ההשקעה בבני אדם - "הון אנושי":
1. להשקיע בהצלת חיים -
מונבז היה מלך בממלכת חדייב,
ממלכה באיזור נהר החידקל. הוא התגייר יחד עם אמו בסוף ימי הבית השני.
כשהיתה שנת בצורת, הוא בזבז את כל אוצרותיו ואוצרות אבותיו כדי להציל את
הרעבים ממוות. אחיו מתחו עליו ביקורת ואמרו לו "אבותיך גנזו והוסיפו על של אבותם, ואתה מבזבזם!
" אך הוא ענה להם: "'אבותי גנזו [אוצרות] ממון ואני
גנזתי אוצרות נפשות, שנאמר
פרי צדיק עץ חיים
ולוקח נפשות חכם '
"
(בבא בתרא יא א).הוא כנראה פירש את הפסוק כך:
פרי צדיק עץ חיים = תוצאת מעשיו של אדם צדיק היא חיים (פרי = משל לתוצאה); הצדיק עוסק בהצלת חיים.
ולוקח נפשות חכם = גם אדם חכם עוסק בהצלת חיים, לוקח את הנפשות (נפש = אדם חי) ומציל אותן ממוות.
הצלת חיים אינה רק מעשה של צדק, אלא גם מעשה של חכמה: בהצלת נפשות יש גם תועלת כלכלית, ומי שמציל חיים "גונז אוצרות נפשות" שהם יקרים יותר מ"אוצרות ממון". זו תשובתו של מונבז לאחיו, שהאשימו אותו שהוא מבזבז כספים כדי להציל נפשות (ראו פירוש על אגדה זו ב עקדת יצחק שער קא).
רעיון זה נכון עוד יותר בימינו, כאשר הכלכלה מתקדמת ומתבססת יותר ויותר על שכל ומחשבה. כל אדם חי יכול להמציא המצאה שתשפר את איכות חייהם של אנשים רבים, ותגדיל את העושר הכללי של החברה; לכל אדם חי ישנו ערך כלכלי, מעבר לערך העצמי שלו כאדם שנברא בצלם אלהים.
2. להשקיע בחינוך -
רבי יהודה הנשיא נהג לחפש את בניהם של חבריו הצדיקים שנפטרו, ולראות מה מעשיהם.לרבי אלעזר, בנו של רבי שמעון בר יוחאי, היה בן בשם יוסי. לאחר פטירתו של אביו, הבן יצא לתרבות רעה ועסק בזנות.
כששמע על כך רבי יהודה הנשיא, הוא החליט לנסות להציל אותו. הוא מינה אותו לרב, ושלח אותו לישיבה של הרב שמעון בן איסי בן לקוניא. כל היום היה אותו הבן אומר 'אני רוצה לחזור לעירי!' אמר לו ראש הישיבה 'עשו אותך חכם, פרסו עליך גלימה מזהב, וקוראים לך 'רבי', ואתה רוצה לחזור לעירך?!' אמר הבן 'אני נשבע שאני עוזב את עירי!'.
בסופו של דבר גדל הילד ונעשה
תלמיד בישיבתו של רבי יהודה הנשיא. כששמע רבי את קולו, קרא עליו את הפסוק שלנו: "פרי צדיק עץ חיים - זה רבי יוסי ברבי אלעזר ברבי שמעון;
ולוקח נפשות חכם - זה רבי שמעון בן איסי בן לקוניא
"
(בבלי בבא מציעא פה א).
רבי, כנראה, פירש את הפסוק כך:
פרי צדיק עץ חיים = בנו,
פרי -בטנו של אדם
צדיק, מחובר בפנימיותו ל
עץ חיים, הוא עדיין זוכר מהבית את ההנהגות והדיבורים של אביו הצדיק, ויש לו פוטנציאל להיות צדיק בעצמו: "זה רבי יוסי ברבי אלעזר ברבי שמעון
".
ולוקח נפשות חכם = אדם
חכם יודע
לקחת ולהסיר את מעטה החומריות, את
הנפש החומרית המסתירה על הצדיקות הפנימית
(נפש
= הצד הגשמי של החיים); אדם
חכם יודע ללמד
לקח, וכן
לקחת ולהביא את נפשו של הבן מכל מקום שהיא נפלה אליו בחזרה אל עולם התורה: "זה רבי שמעון בן איסי בן לקוניא
".
גם בימינו ישנם ילדים שנולדו במשפחות של צדיקים, ועזבו את התורה. לפי גישתו של רבי יהודה הנשיא, הילדים הללו הם
פרי צדיק עץ חיים, יש להם פוטנציאל להיות צדיקים גדולים, אם רק ימצאו מורה
חכם שיידע להתחבר אליהם, לדבר בשפה שלהם ו
לקחת את
נפשם בחזרה: "חובה על שלומי אמוני ישראל... להתאסף ולהתאגד לרפא שבר
עמינו, לרפא שבר בתינו ההרוס, להשיב לב בנינו למקור קדושת נפשם... לייסד
תלמודי תורה... אשרי מי שנתן לו הקב"ה דעה לקחת עצמו למקצוע זאת... כל
המלמד בן חבירו תורה - כאילו ילדו... אם הצליח מעשיו ונעשה בן אחד מופלג
בתורה וירא אלוקים, ובגדלו מלמד תורה לאחרים וליוצאי חלציו, וכן אחר-כך עוד
ועוד כמה דורות, הלא על הראשון ייחשבו כולם... ועל זה נאמר
לוקח נפשות חכם... החכם באמת יראה לקנות נפשות, שהוא קניין עדי עד
"
(החפץ חיים, ספר תורת הבית, מאמר עלבונה של תורה, בהגהה).
"העיקרון החינוכי המרכזי הוא שיש לחפש דרכים לחזק את הנער. יש ערך לתוכחה רק כאשר היא מחזקת את הנער ולא מחלישה אותו...
כשפגש רבי את הנער, הוא היה במצב מדורדר מבחינה מוסרית. וכפי שנראה
מהסיפור, הוא לא גילה כל עניין לעזוב את
אורח החיים העירוני (המתירני)
ולהחליפו בישיבה בבית המדרש. היה מגיע לו לשמוע דברי תוכחה קשים ונמרצים
על התנהגותו הקלוקלת המבזה את משפחתו המכובדת. במקום זאת רבי מעניק לו
סמיכה של רבי! האם מי שנכשל בזונה ראוי לכך?! ודאי שלא הגיע לו לקבל סמיכה
במצבו הנוכחי, אבל רבי העניק לו את הסמיכה על שם העתיד, ובכך העביר לו מסר
חד-משמעי שהוא מאמין בכוחותיו, מאמין בטהרתו הפנימית, ומאמין ביכולתו
להשתנות ולהפוך ל"עץ חיים". זו היתה תוכחה חריפה ביותר, אבל תוכחה מהסוג
שמחזקת ומעצימה, ואיננה מחלישה.
את חינוכו הוא מסר לדודו, קרוב
משפחתו, מתוך הנחה שהוא יתנהג אתו בסבלנות ובאורך רוח, ויחזק את הטוב שבו.
ואכן, כאשר אחיינו ביקש לנטוש את בית המדרש, הוא מגיב על פי דרכו החינוכית
של רבי. הוא איננו תוקף אותו ומבזה אותו אלא מתאר לו עד היכן הוא יוכל
לעלות ולטפס במעלות החכמה והכבוד האמיתי. גם התוכחה של דודו באה לחזק אותו
ולהעניק לו כוחות להתגבר על פיתויי העיר. על גישה חינוכית זו קרא רבי את
הפסוק
לוקח נפשות חכם. למרות שחסרה גישה חינוכית זו את התקיפות המאפיינת
את התוכחה המקובלת, היא חכמה שיכולה לקחת נפשות, מפני שהיא מחזקת ומעצימה
את החניך ומאפשרת לו להיחלץ מחולשותיו.
"
(הרב אלישע אבינר,
באהבה ובאמונה, וארא ה'תשס"ט).
ראו גם: שאלת הירושה בשררה התורנית / הרב אהרון כ"ץ, בר אילן
מי חשוב יותר - צדיק או חכם?
צדיק = העושה צדק בפועל, הנותן לכל אחד את המגיע לו, איש המעשה; חכם = היודע ללמוד וללמד.1. על-פי הפשט, הפסוק מתייחס לצדיק ולחכם באותה דרגה של חשיבות, וממליץ להתקרב לשניהם וללמוד משניהם: קרבה לצדיק נותנת חיים, וקרבה לחכם מרחיקה ממוות.
2. אך ניתן גם לפרש, שהפסוק מראה את יתרונו של החכם על הצדיק:
הצדיק מתקן, והחכם מציל מקלקול; הצדיק מחזיר לחיים, והחכם מרחיק ממוות.
ועוד: "פרי צדיק עץ חיים - הם הבנים...
ולוקח נפשות חכם - שהתלמידים הם יותר טובים מבנים, שהם בנפש...
", "מצוות הן נגד הגוף, ותורה היא נגד הנפש, והן נגד עולם הזה ועולם הבא...
"
(הגאון מווילנה).
הצדיק הוא כמו
עץ חיים, הנותן חיים רק לקרובים אליו ואוכלים
מפריו, או לבניו שהם
פרי בטנו; אך
החכם יכול
לקחת נפשות גם ממקומות רחוקים, ללמד אותם חכמה ולקרב אותם לדרך החיים
(ע"פ הגאון מווילנה והרב יונה גירונדי).
ראו גם: צדיק לעומת חכם בתנ"ך.
פרי צדיק עץ חיים -1.
פרי הוא משל לתוצאה טבעית. לפי זה,
פרי צדיק הוא:
אִמְרוּ צַדִּיק כִּי טוֹב, כִּי פְרִי מַעַלְלֵיהֶם יֹאכֵלוּ";
פִּי צַדִּיק יָנוּב חָכְמָה, וּלְשׁוֹן תַּהְפֻּכוֹת תִּכָּרֵת" (פירוט); ינוב מלשון תנובה ופרי.
נֹצֵר תְּאֵנָה יֹאכַל פִּרְיָהּ, וְשֹׁמֵר אֲדֹנָיו יְכֻבָּד" (פירוט); פרי התאנה הוא משל לגמול שמקבל מי ששומר בנאמנות על אדוניו.
גמול פירות מעשה הצדיקים, עץ חיים הם לעולם" (רש"י); הגמול שהצדיקים מקבלים על מעשיהם הטובים מועיל לא רק לצדיקים עצמם אלא לכל העולם; או: "
מעשה הצדיק הוא כעץ המגדל חיים, כי על ידי מעשיו בא החיים".
פרי בטן"; לפי זה ייתכן שהפסוק מדבר על ילדיו של הצדיק, הלומדים ממעשיו וזוכים לחיים: "
פרי צדיק עץ חיים - הם הבנים... ולוקח נפשות חכם - שהתלמידים הם יותר טובים מבנים, שהם בנפש..." (הגאון מווילנה, ודומה לזה הרב יונה גירונדי), "
כזה יראו איך פרי-צדיק עץ-חיים ה"ה בניו ז"ל, כולם מופלגים בתורה ויראת שמים לוחמי מלחמת ה' בכל מקומות מושבותם הרימו קרן התורה והיראה..." (הגאון הרב שמואל עהרענפעלד זצ"ל ממאטערסדארף-ברוקלין, הבזך לבונה). כך כנראה פירש גם רבי יהודה הנשיא (בבלי בבא מציעא פה א).
פרי בטן".
ולוקח נפשות חכם -
1. לביטוי
לקח נפש ישנן שתי משמעויות עיקריות: הרג (= לקח את נפשו ממנו), כמו
מלכים א יט4: "וַיֹּאמֶר 'רַב! עַתָּה ה'
קַח נַפְשִׁי ' כִּי לֹא טוֹב אָנֹכִי מֵאֲבֹתָי!'
";
או העביר ממקום למקום, כמו
בראשית יב5: "וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת שָׂרַי אִשְׁתּוֹ...
וְאֶת הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בְחָרָן...
" (פירוט). בפסוק זה המשמעות העיקרית היא כמובן המשמעות השניה, אך אפשר לשלב בה גם את המשמעות הראשונה - החכם
לוקח נפשות ומרחיק אותן ממוות, כמו ב
משלי יג14: "תּוֹרַת
חָכָם מְקוֹר
חַיִּים, לָסוּר מִמֹּקְשֵׁי מָוֶת
".
אפשר לפרש במשמעות חומרית - החכם לוקח אנשים ומעביר אותם
ממקום-מגורים מסוכן למקום-מגורים בטוח; או במשמעות רוחנית -
החכם לוקח אנשים ומעביר אותם ממחשבה שגויה ומזיקה למחשבה נכונה: "פרי צדיק הוא
עץ שיתן
חיים, וזה כי לא די לצדיק שיקנה החיים לעצמו, אבל יקנה אותם לזולתו;
והחכם הוא
לוקח נפשות האנשים ומושך אותם לעבודת השם יתברך, שיקנו כלם החיים הנצחיים
"
(רלב"ג - פירוש שני), "ולוקח נפשות חכם - שהתלמידים הם יותר טובים מבנים, שהם בנפש. וכן, מי שמלמד תורה לעם -
לוקח נפשות, כי מצוות הן נגד הגוף, ותורה היא נגד הנפש
"
(הגאון מווילנה).
וייתכן שבפסוק זה הפועל
לוקח בא מהמילה "לֶקַח" שמשמעה "לימוד", ופירוש המשפט "לוקח נפשות חכם" הוא - "החכם מלמד לקח את נפשות תלמידיו"
(ע"פ דעת מקרא); והמשמעות דומה.
2. יש שפירשו:
לקח נפש = קנה אדם, כלומר, הציל אדם ממוות חומרי או רוחני, והדבר נחשב לו כאילו קנה אותו: "מעשה
במונבז המלך שבזבז אוצרותיו ואוצרות אבותיו בשני בצורת [כדי להציל את
הרעבים ממוות]... 'אבותי גנזו [אוצרות] ממון ואני גנזתי אוצרות נפשות,
שנאמר פרי צדיק עץ חיים
ולוקח נפשות חכם '
"
(בבא בתרא יא א), "מי שהוא
חכם - קונה
לו
נפשות,
שמלמדן דרך טוב והרי הם לו כאלו קנאם, כענין שנאמר
ואת הנפש אשר עשו בחרן
"
(רש"י, ודומה לזה מצודת דוד),
פרי צדיק עץ חיים - כי הצדיק יגיע אל החיים הנצחיים, ומי שהוא לוקח ומושך לעבודות הנפשיות החומריות כדי שיעוררו כלם אל השכל להשגת אלו החיים הנצחיים, הוא חכם" (רלב"ג), ואולי כך גם פירש רבי יהודה הנשיא (ראו למעלה).
ראו גם: לקח נפש = העביר נפש ממקום למקום, או לימד לֶקַח.