מתי אין דרך חזרה

קוד: ביאור:משלי ב19 בתנ"ך

סוג: תוכן1

מאת: אראל

אל:

על-פי השקפת היהדות, גם הרשע הגדול ביותר יכול לחזור בתשובה, שכן "שערי תשובה - לעולם פתוחים" (ר' שמואל בר נחמן, דברים רבה ב יב). אבל בספר משלי נאמר, לכאורה, דבר הפוך:

משלי ב18: "כִּי שָׁחָה אֶל מָוֶת בֵּיתָהּ, וְאֶל רְפָאִים מַעְגְּלֹתֶיהָ"

משלי ב19: "כָּל בָּאֶיהָ לֹא יְשׁוּבוּן, וְלֹא יַשִּׂיגוּ אָרְחוֹת חַיִּים"

הקטע מדבר על נשים הבוגדות בבעליהן ומנסות לפתות גברים אחרים לניאוף, וכן על נשים העוזבות את ה' ומנסות לפתות אנשים אחרים לכפירה (פירוט). הפסוקים אומרים, שכל מי שבא פעם אחת אל ביתה של אישה כזאת, כאילו מת מבחינה נפשית - הוא לא יכול לחזור בתשובה ולהשיג את אורח החיים הטהור והכשר שהיה לו לפני כן:

האמנם אין אפשרות לתשובה?

1. ראשית יש להבחין, שדבריו של רבי שמואל בר נחמן מתייחסים ל"שערי תשובה" ולא לשבים עצמם. שערי תשובה לא ננעלים, כלומר, ה' מקבל באהבה כל אדם שעושה תשובה ומתקן את מה שקלקל; אבל אדם שנכשל בניאוף או בכפירה גורם לעצמו נזק נפשי כה גדול, שייתכן שלא יוכל כלל לתקן. השערים פתוחים - אבל הוא לא יצליח להגיע אליהם! וכך פירשו המפרשים:

הכוח המיני שבאדם הוא כוח היצירה היקר והמקודש ביותר שה' נתן לו - זה הכוח שבעזרתו האדם יכול לברוא אדם חדש בדמותו ובצלמו, ממש כמו הבורא עצמו. הכוח הזה כל-כך יקר ועדין, שכאשר משתמשים בו בצורה פסולה ובניגוד להוראות, הוא מתנפץ לאלפי רסיסים, וכבר אי אפשר לתקן אותו! אנשים שחטאו בניאוף השחיתו את כוח יצירת החיים שלהם, ולכן הם משולים כמתים - כי שחה אל מוות ביתה... ולא ישיגו ארחות חיים. כך הדבר גם לגבי כוח האמונה, הכוח שבעזרתו האדם מתחבר אל ה' - מי שהשחית אותו, והפר את הברית עם ה', לא יוכל לתקנו.

משל למה הדבר דומה? לכלי זכוכית שנשבר: אם זה כלי פשוט העשוי מזכוכית עבה וגסה, הוא נשבר למספר קטן של חלקים גדולים, ואפשר לתקן אותו בקלות; אך זה כלי יקר העשוי מזכוכית דקה ועדינה, הוא עלול להישבר לאין-ספור רסיסים קטנים, ולא תהיה שום אפשרות לתקן אותו (ע"פ גליה).

2. אפשר גם לפרש, שהאישה הנואפת בפסוק זה היא משל לכל יצר הגורם להתמכרות, כגון סמים ממכרים: כל מי שבא ומתחיל לקחת סמים, לא יוכל לשוב לחיים נורמליים; הוא נכנס למעגל של התמכרות שבסופו מוות ממנת יתר. גם אם יש אפשרות לחזור בתשובה, המימוש בפועל של אפשרות זו יכול להיות מאד קשה, כמעט בלתי אפשרי, כאשר יש התמכרות. כשאדם מתמכר למשהו, הוא רק רוצה להשיג יותר ויותר ממנו, והמוח שלו בכלל לא מכוון לכיוון של חזרה בתשובה אלא לכיוון ההפוך. עדיין יש אפשרות שיחזור בתשובה, אך זה ידרוש ממנו מאמצים גדולים יותר ויותר ככל שהוא יתמכר יותר. כמו החכם בספר משלי, גם חז"ל אמרו שיצר המין הוא ממכר - "משביעו - רעב": ככל שאדם משביע יותר את יצר המין שלו - כך הוא נעשה רעב יותר, וקשה יותר לאדם להפעיל שיקול דעת נכון (ראו גם מודל המתמטי לעיקרון הבחירה החופשיתתשובה של הרב עמית קולא בשו"ת מורשת).

3. ובכל זאת, תמיד יש אפשרות לתקן: גם כלי זכוכית שנשבר לאלפי רסיסים, אפשר להתיך וליצור ממנו כלי חדש; אבל זה דורש עבודת נפש קשה מאד של יצירה עצמית מחודשת, שרוב האנשים לא יעמדו בה וימותו.

וכך סיפרו חז"ל: "אמרו עליו על רבי אלעזר בן דורדיא, שלא הניח זונה אחת בעולם שלא בא עליה; פעם אחת שמע שיש זונה אחת בכרכי הים, והיתה נוטלת כיס דינרין בשכרה; נטל כיס דינרין והלך ועבר עליה שבעה נהרות; בשעת הרגל דבר הפיחה; אמרה: כשם שהפיחה זו אינה חוזרת למקומה - כך אלעזר בן דורדיא אין מקבלין אותו בתשובה. הלך וישב בין שני הרים וגבעות, אמר: הרים וגבעות בקשו עלי רחמים! אמרו לו: עד שאנו מבקשים עליך - נבקש על עצמנו, שנאמר (ישעיהו נד י) כי ההרים ימושו והגבעות תמוטינה. אמר: שמים וארץ בקשו עלי רחמים! אמרו: עד שאנו מבקשים עליך - נבקש על עצמנו, שנאמר (ישעיהו נא ו) כי שמים כעשן נמלחו והארץ כבגד תבלה. אמר: חמה ולבנה בקשו עלי רחמים! אמרו לו: עד שאנו מבקשים עליך - נבקש על עצמנו, שנאמר (ישעיהו כד כג) וחפרה הלבנה ובושה החמה. אמר: כוכבים ומזלות בקשו עלי רחמים! אמרו לו: עד שאנו מבקשים עליך - נבקש על עצמנו, שנאמר (ישעיהו לד ד) ונמקו כל צבא השמים. אמר: אין הדבר תלוי אלא בי! הניח ראשו בין ברכיו וגעה בבכיה עד שיצתה נשמתו; יצתה בת קול ואמרה רבי אלעזר בן דורדיא מזומן לחיי העולם הבא.'" (בבלי עבודה זרה יז א; וראו פירוש באתר קולך)


מקורות ופירושים נוספים

חז"ל (בתלמוד בבלי שם)פירשו שהקטע מדבר רק על מינות וכפירה, ולא על מין וזנות; לדבריהם, אדם שחטא בזנות דווקא כן יכול לחזור בתשובה ולהישאר בחיים, אלא אם כן הוא "אביק בה", מכור כמו אלעזר בן דורדיא, ואז ייסורי התשובה יהיו כה קשים עד שהם יגרמו למותו.

הרמב"ם אף הביא את הזנות כדוגמה לנושא שבו אפשר לעשות תשובה מעולה: "אי זו היא תשובה גמורה? זה שבא לידו דבר שעבר בו, ואפשר בידו לעשותו, ופירש ולא עשה מפני התשובה, לא מיראה ולא מכשלון כח. כיצד? הרי שבא על אשה בעבירה, ולאחר זמן נתייחד עמה, והוא עומד באהבתו בה ובכח גופו, ובמדינה שעבר בה, ופירש ולא עבר, זהו בעל תשובה גמורה. הוא ששלמה אמר: "וזכור את בוראיך בימי בחורותיך" (קהלת יב, א)." ( רמב"ם הלכות תשובה ב א).

ביטויים

שחה = "ענין כפיפה והשפלה", כמו 

  • ישעיהו ב9: "וַיִּשַּׁח אָדָם, וַיִּשְׁפַּל אִישׁ, וְאַל תִּשָּׂא לָהֶם"
  • ישעיהו ה15: "וַיִּשַּׁח אָדָם, וַיִּשְׁפַּל אִישׁ, וְעֵינֵי גְבֹהִים תִּשְׁפַּלְנָה"

"כי שחה - בית הזונה הוא מקום מדרון, לרדת בה אל המיתה. מעגלותיה - ההולכים אל ביתה הולכים המה אל מקום הרפאים, הם המתים שנרפו ונחלשו וכוחם תש; ורוצה לומר: הבא אל ביתה יוכשל בה ויאבד נפשו" (מצודות).

רפאים = מתים ורפויי-ידיים.

מעגל = קו עגול או אופן-התנהגות מחזורי.

אורח חיים = התנהגות העוזרת לשמור על החיים.


מאמרים נוספים - באדיבות גוגל

תגובות