התרבות שלנו חולקת כבוד רב לסופרות, אך חלק מהסופרות אינן ראויות לכבוד -
סופרות שבגדו במשפחתן או באלהיהן, ומנסות לגרום גם לקוראים לבוא
בעקבותיהן; וכך כתוב במשלי ב:
משלי ב16: "לְהַצִּילְךָ מֵאִשָּׁה זָרָה, מִנָּכְרִיָּה אֲמָרֶיהָ הֶחֱלִיקָה
" - היזהר מאישה זרה היודעת לדבר
דברים חלקים ונעימים;
היא לא מביעה את הדעות שלה באופן ישיר, שמאפשר לנהל ויכוח ענייני, אלא
עוטפת אותן בעלילה יפה ומעניינת, שגם נראית "כמעט" מציאותית, וכך הדעות
שלה חודרות למוח באופן "חלק" ללא התנגדות.
משלי ב17: "הַעֹזֶבֶת אַלּוּף נְעוּרֶיהָ, וְאֶת בְּרִית אֱלֹהֶיהָ שָׁכֵחָה
" -
היא עזבה את חברי נעוריה, משפחתה ותורתה, וגם הדמויות בספרים שלה
מתנהגות באופן דומה - עוזבות ובוגדות; והסיפור מנסה להעביר את המסר, שזה
טוב וראוי לבגוד.
משלי ב18: "כִּי שָׁחָה אֶל מָוֶת בֵּיתָהּ, וְאֶל רְפָאִים מַעְגְּלֹתֶיהָ
" - הבית הספרותי-הרעיוני שהיא בונה בספרים שלה מלא מוות: אין בו אהבה יצירתית
- שיוצרת משפחה וילדים ומרבה חיים בעולם, אלא רק אהבה יצרית - ששורפת
והורסת ולא משאירה שום חיים לעתיד.
משלי ב19: "כָּל בָּאֶיהָ לֹא יְשׁוּבוּן וְלֹא יַשִּׂיגוּ אָרְחוֹת חַיִּים
" -
כשקוראים את הספר, ונכנסים לעולם הרוחני של הסופרת, קשה לצאת משם ולחזור
לחיים של אהבה ויצירתיות; היצרים המעוותים של הדמויות בספר משפיעים על
הקורא ועלולים לעוות גם אותו.
אבל לא צריך להתייאש - כל עוד לאדם יש תבונה, התבונה יכולה להציל אותו מסכנה זו, כמו שנאמר בפסוק הפותח את הקטע (פסוק 11): "מְזִמָּה תִּשְׁמֹר עָלֶיךָ; תְּבוּנָה תִנְצְרֶכָּה
":
אם תכיר את המזימות שאותן סופרות משתמשות בהן, ותשתמש בתבונה על-מנת להבין
שהספר משקף רק את התחושות והיצרים האפלים של הסופרת, תוכל להינצל ולחזור
לחיים האמיתיים.
פירושים נוספים
המאמר מתייחס לסופרות לשם המחשה בלבד; הפסוקים, כמובן, אינם מדברים דווקא על סופרות אלא על נשים מפתות באופן כללי. ולשם הסימטריה יש להדגיש, שארבעת הפסוקים הקודמים, פסוקים 12-15, מדברים על גברים מושחתים (ראו
זכר ונקבה בספר משלי). מהו הפיתוי שמייצגות הנשים הללו?
1. יש שפירשו שהפיתוי הוא גופני - מין - אישה הבוגדת בבעלה ומנסה לפתות גברים לנאוף עמה: "החכמה תשמור עליך
להצילך מאשה זרה, היא אשת איש, שהיא זרה לך;
מנכריה - מהאשה הנכריה ההיא אשר
מחלקת אמריה בפתוי
והסתה.
[העוזבת]
אלוף נעוריה - בעל נעוריה.
ואת ברית אלהיה
- כי גם הנשים נכנסו בברית ה' לקיים מצות ה', ולא תמעול מעל
באישהּ
"
(מצודות).
2. ויש שפירשו שהפיתוי הוא רוחני - מִינּות - כפירה בה' והצטרפות לכת של פריקת עול המצוות: "מאשה זרה - מכנסיה
של אפיקורסות, והיא המינות. ולא יתכן לומר שלא דיבר אלא על המנאפת ממש, כי מה
שבחה של תורה שאמר כאן להצילך מאשה זרה ולא מעבירה אחרת?! אלא זו מינות, שהוא
פריקת עול של כל
המצות... כי תבא אל
ביתה, ישח ומחליק, כמדרון היורד
אל מוות; והתורה תשמור עליך מנפילה זו. הרי, דבר גדול הוא לך!
"
(רש"י).
3. ועל-פי הפשט, שני הפירושים נכונים. הפסוקים 16-17 מסודרים במבנה של טבלה:
פסוק 16:
לְהַצִּילְךָ מֵאִשָּׁה זָרָה,
|
מִנָּכְרִיָּה אֲמָרֶיהָ הֶחֱלִיקָה. |
פסוק 17:
הַעֹזֶבֶת אַלּוּף נְעוּרֶיהָ, |
וְאֶת בְּרִית אֱלֹהֶיהָ שָׁכֵחָה. |
הפסוקים מתייחסים לנשים משני סוגים
(ראו מלבי"ם):
-
אישה זרה - אישה של איש זר, הבוגדת בבעלה -
העוזבת אלוף נעוריה;
- ואישה
נכריה - אישה שעזבה את עם ישראל ועברה לעם אחר,
ואת ברית אלהיה שכחה, ומנסה לפתות אנשים מעם ישראל ללכת בעקבותיה.
4. ובגוף המאמר ניסינו לשלב את שני הפירושים, ופירשנו שהכוונה לסופרות הכותבות ספרים הכוללים את שני סוגי היצרים - מין ומינות.
ביטויים
השוכחת אלוף נעוריה - ראו פסוקים נוספים על
שכחת ה'.
אלוף
= מקום ראשון במלחמה או באהבה.
מאמרים נוספים - באדיבות
גוגל
-
משלי שלמה דרך חכמה: 3 מרץ 2010
... זאת כדי שלא ליפול בפיתוי חיצוני המגיע משפתי אשה זרה כנאמר: "להצילך מאשה זרה,
מנכריה אמריה החליקה" (משלי ב'/טז'). בתקבולת אשה זרה= נכריה.
... (cache)
-
יוסף - בבואה של שלמה ויצירתו החכמתית: "להצילך מאשה זרה מנכריה אמריה החליקה העוזבת אלוף נעוריה ואת ברית אלוהיה שכחה" (ב טז-יז). "כי נופת תטופנה שפתן זרה וחלק משמן חכה" (ה ג).
... (cache)
-
מאמר מנורת חנוכה: 22 נובמבר 2010
... תרגום
להצילך מאשה זרה מנכריה אמריה החליקה (משלי ב', ט"ז) דתתפצי מן איתתא " חילוניתא" וכו'. כי נופת תטופנה שפתי זרה וגו', ואחריתה מרה כלענה
... (cache)
-
נופת תטופנה שפתי זרה, וחלק משמן חיכה: "לשמרך מאשה
זרה מנכריה אמריה החליקה.... (cache); תועבת ה' מחשבות רע, וטהורים אמרי נועם: הביטויים המקובלים לצביעות בספר משלי משתמשים בתארים אחרים,
... (cache)
-
הסכנות בחוץ וברחובות: לשמרך מאשה
זרה מנכריה אמריה החליקה": מי שילמד מצוות ותורה, יוכל ללכת ברחוב בלי להתפתות להיכנס לביתה של האישה הזרה (משלי ז 25-27): "אל ישט אל דרכיה לבך,
... (cache)
-
אין הדבר תלוי אלא בי - קולך - פורום נשים דתיות: "מצח אשה זונה היה לך מאנת הכלם" (ירמיהו ג)"לשמרך מאשת רע" (משלי פרק ו; כד) "נפש יקרה תצוד" (שם, כו) "לשמרך מאשה
זרה מנכריה אמריה החליקה" (משלי ז,ה
... (cache)
-
אלוף - ויקימילון: 4 יולי 2009
..."העזבת אלוף נעוריה, ואת ברית אלהיה שכחה" (משלי ב יז)- האישה הזרה עוזבת את אפילו את בן זוגה, את החבר הטוב ביותר שלה מימי הנעורים.
... (cache)
-
על ספר משלי / יהושע מ' גרינץ: "מכובדת"-ה"אשה הזרה" זו "העוזבת אלוף נעוריה
ואת ברית אלהיה שכחה" (משלי ב, יז). והחכם אינו נלאה פעם אחרי פעם מלהזהיר את תלמידיו הצעירים לבלי התעות אחריה: "כי
... (cache)
-
בנין עדי עד: 5האכזריות אינה רואה קשר של משפחה, 6היא מתאכזרת גם אל הבנים, אינה יודעת משום אמון וכריתות ברית "העוזבת אלוף נעוריה
ואת ברית אלהיה שכחה".... (cache)
-
בשבילי התנ"ך: וכן הוא אומר: (משלי ב) העוזבת אלוף נעוריה
ואת ברית אלהיה שכחה. דבר אחר: איש איש לימדה אותך התורה, שתהא ותרן בתוך ביתך. נשפך יין הוי וותרן, להנחיל וגו'.
... (cache)