קוד: חלק = לא מחוספס בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
התואר
חלק בלשון המקרא, כמו בלשון ימינו, משמעו לא מחוספס, לא שעיר, ללא בליטות ופגמים:
וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל רִבְקָה אִמּוֹ 'הֵן עֵשָׂו אָחִי אִישׁ שעִר, וְאָנֹכִי אִישׁ חָלָק!'", חלק הוא לא שעיר.
וַיִּקַּח מַקְלוֹ בְּיָדוֹ, וַיִּבְחַר לוֹ חֲמִשָּׁה חַלֻּקֵי אֲבָנִים מִן הַנַּחַל, וַיָּשֶׂם אֹתָם בִּכְלִי הָרֹעִים אֲשֶׁר לוֹ וּבַיַּלְקוּט וְקַלְּעוֹ בְיָדוֹ, וַיִּגַּשׁ אֶל הַפְּלִשְׁתִּי", ישעיהו נז 6: "
בְּחַלְּקֵי
נַחַל חֶלְקֵךְ, הֵם הֵם גּוֹרָלֵךְ..." מי שהחזיק פעם אבנים שנמצאות בתוך נחל, מבין למה הן נקראות "חלקים".
וַיְחַזֵּק חָרָשׁ אֶת צֹרֵף, מַחֲלִיק פַּטִּישׁ אֶת הוֹלֶם פָּעַם..." מחליק = משייף, מנקה את הפגמים.
לפי זה, דיבור חלק הוא דיבור שמחליק את הפגמים - דיבור שאין בו ביקורת, דיבור שנעים לשמוע:
אֲשֶׁר אָמְרוּ לָרֹאִים 'לֹא תִרְאוּ!', וְלַחֹזִים 'לֹא תֶחֱזוּ לָנוּ נְכֹחוֹת!', 'דַּבְּרוּ לָנוּ חֲלָקוֹת, חֲזוּ מַהֲתַלּוֹת!'" - בני ישראל דרשו מהנביאים שלא ינבאו להם נבואות זעם ותוכחה, אלא רק דברים חלקים ונעימים לאוזן, ללא ביקורת וללא איומים.
חָלְקוּ מַחֲמָאֹת פיו, וקרב לִבּוֹ; רַכּוּ דבריו מִשֶּמֶן, והמה פתחות" - דבריו חלקים יותר מ חמאה, ו רכים יותר מ שמן, כלומר אין בהם כל איום או אזהרה; אך בליבו הוא מתכוון לצאת לקרב ולהילחם בי (אגב, המילה "מחמאות" בלשון ימינו נובעת מפירוש שגוי לפסוק זה, כאילו פיו של האויב "מחלק מחמאות").
כִּי נֹפֶת תִּטֹּפְנָה שִׂפְתֵי זָרָה, וְחָלָק מִשֶּׁמֶן חִכָּהּ; וְאַחֲרִיתָהּ מָרָה כַלַּעֲנָה, חַדָּה כְּחֶרֶב פִּיּוֹת" - דבריה של האישה הזרה חלקים יותר משמן, כלומר - נעימים לאוזן, מטשטשים ו"מחליקים" את הפגם והאיסור שבמעשה הניאוף; אך התוצאה של הקשר עם אישה זרה היא חדה כחרב פיות (ההיפך מ"חלק משמן"), כלומר - מרובת פגמים וסכנות (פירוט).
לשמרך מאשה זרה, מנכריה אמריה החליקה... הטתו ברב לקחה, בחלק שפתיה תדיחנו" - דבריה הנעימים של האישה הזרה מחליקים ומעלימים את כל הפגמים והבעיות שיש בחטא הניאוף, ומציגים אותו כמעשה של מצוה ממש (ראו פיתויי האישה הסוררת).
מוכיח אדם אחרי, חן ימצא ממחליק לשון" - מי שמוכיח אדם על חטאיו לה', אחרי זמן רב ימצא חן בעיניו יותר ממי שמחליק לשון ומתעלם מהחטאים שלו, למרות שדבריו של המחליק לשון נעימים יותר לאוזן (פירוט).
אך לתואר חלק ישנה משמעות מושאלת נוספת, כפי שניתן לראות בפסוקים:
לָכֵן יִהְיֶה דַרְכָּם לָהֶם כַּחֲלַקְלַקּוֹת בָּאֲפֵלָה, יִדַּחוּ וְנָפְלוּ בָהּ; כִּי אָבִיא עֲלֵיהֶם רָעָה, שְׁנַת פְּקֻדָּתָם, נְאֻם ה'"
יְהִי דַרְכָּם חֹשֶׁךְ וַחֲלַקְלַקּוֹת וּמַלְאַךְ ה' רֹדְפָם"
בפסוקים אלה, דרך חלקה (או "חלקלקות") היא דרך שקל למעוד וליפול בה, כמו כביש שנשפך עליו שמן חלק.
לפי זה,
דיבור חלק הוא דיבור שגורם לשומעים למעוד וליפול - דיבור מטעה או מסית:
כִּי אֵין בְּפִיהוּ נְכוֹנָה, קִרְבָּם הַוּוֹת; קֶבֶר פָּתוּחַ גְּרוֹנָם, לְשׁוֹנָם יַחֲלִיקוּן" - הגרון שלהם דומה לקבר, והלשון שלהם דומה למסלול חלק, שמי שעולה עליו - מועד ונופל אל תוך הקבר; כלומר - הדיבורים שלהם הורגים את השומעים.
ויש פסוקים שאפשר לפרש לפי כל אחת משתי המשמעויות:
לְהַצִּילְךָ מֵאִשָּׁה זָרָה, מִנָּכְרִיָּה אֲמָרֶיהָ הֶחֱלִיקָה. העוזבת אַלּוּף נְעוּרֶיהָ, וְאֶת בְּרִית אֱלֹהֶיהָ שָׁכֵחָה. כִּי שָׁחָה אֶל מָוֶת בֵּיתָהּ וְאֶל רְפָאִים מעגלותיה" - דבריה הנעימים של הנכריה גורמים לאדם ליפול אל המוות (פירוט).
גבר מחליק על רעהו, רשת פורש על פעמיו" - אדם המדבר דברים נעימים מדי, עלול לגרום לזולת להיכשל וליפול (פירוט)
מִן הָהָר הֶחָלָק הָעוֹלֶה שֵׂעִיר, וְעַד בַּעַל גָּד בְּבִקְעַת הַלְּבָנוֹן תַּחַת הַר חֶרְמוֹן": שעיר הוא שם של מקום, אך ייתכן שיש כאן גם משחק מילים: חלק = ההיפך משעיר (פירוט)
שָׁוְא יְדַבְּרוּ אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ,
שְׂפַת חֲלָקוֹת,
בְּלֵב וָלֵב יְדַבֵּרוּ. יַכְרֵת ה’ כָּל שְׂפַתי חֲלָקוֹת, לָשׁוֹן מְדַבֶּרֶת גְּדֹלוֹת"
כִּי הֶחֱלִיק אֵלָיו בְּעֵינָיו, לִמְצֹא עונו לִשְׂנֹא"
אַךְ בַּחֲלָקוֹת תָּשִׁית לָמוֹ, הִפַּלְתָּם לְמַשּׁוּאוֹת"
לִשְׁמָרְךָ מֵאֵשֶׁת רָע,
מֵחֶלְקַת לָשׁוֹן
נָכְרִיָּה. אל-תחמד יפיה בלבבך ואל-תקחך בעפעפיה..." (ראו נר מצוה ותורה אור)
לְשׁוֹן שֶׁקֶר יִשְׂנָא דַכָּיו,
וּפֶה חָלָק
יַעֲשֶׂה מִדְחֶה"
וְעָמַד עַל כַּנּוֹ נבִּזָּה וְלֹא נָתְנוּ עָלָיו הוֹד מַלְכוּת וּבָא בְּשַׁלְוָה וְהֶחֱזִיק מַלְכוּת בַּחֲלַקְלַקּוֹת...
וּמַרְשִׁיעֵי בְּרִית יַחֲנִיף בַּחֲלַקּוֹת וְעַם יֹדְעֵי אֱלֹהָיו יַחֲזִקוּ וְעָשׂוּ...
וּבְהִכָּשְׁלָם יֵעָזְרוּ עֵזֶר מְעָט וְנִלְווּ עֲלֵיהֶם רַבִּים בַּחֲלַקְלַקּוֹת"
כִּי לֹא יִהְיֶה עוֹד כָּל חֲזוֹן שָׁוְא וּמִקְסַם חָלָק בְּתוֹךְ בֵּית יִשְׂרָאֵל"