קוד: ביאור:משלי יז11 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: א
אל:
משלי יז11: "אַךְ מְרִי יְבַקֶּשׁ רָע, וּמַלְאָךְ אַכְזָרִי יְשֻׁלַּח בּוֹ
"
אדם רע מבקש (רוצה) אך (רק) למרות ולעשות "דווקא", ההיפך מרצון ה'; ועונשו יהיה מידה כנגד מידה, כשה' ישלח בו מלאך אכזרי, שליח הרוצה לעשות אך (רק) דברים זרים והפוכים לרצונו.
/ מי שתמיד אך (רק) ממרה, מסרב לכל פקודה רק מתוך אידיאל של מרדנות, מבקש וגורם רע לו ולאחרים, וסופו יהיה שהשלטון ישלח בו מלאך אכזרי, שיפגע בו ולא יאפשר לו להביע מחאה.
אכזרי = אך זר, רק זר, זר לגמרי, ללא כל קירבה;
אך-מרי - משחק מילים עם אכ-זרי.
"ואשר לא יתעורר לקול המוכיחים, יכפל עונו, כי הזהירוהו
והקשה את לבו ולא נזהר, כמו שנאמר:
תחת גערה במבין מהכות כסיל מאה.
אך מרי יבקש רע ומלאך אכזרי ישולח בו. פירוש: האיש הרע לא יכנע לקול
המוכיחים,
אך יבקש
להמרות. ותחת כי לא נחת מדברי המלאך המוכיח,
מלאך אכזרי
ישולח בו, מדה כנגד מדה, כי המוכיחים נקראו מלאכים, שנאמר (דברי הימים ב לו) ויהיו
מלעיבים במלאכי האלהים ובוזים דבריו ומתעתעים בנביאיו
" (ר' יונה גירונדי,
שערי תשובה ב יא).
"ועדיין יש לדקדק במילת
אך, שנראה מיותר, אלא בא ללמד על מי שעומד במריו
תמיד, בלי שום הכנעה בינתיים, כי זה גורם הרעה הגדולה לעצמו... שאילו היה נותן איזה רווח של חרטה ועזיבת החטא, היו מרחמים עליו מן השמים. והוא כעניין שאמר בספר קהלת: אל תרשע הרבה
" (רמ"ד וואלי, וכן כנראה
רש"י
).
"בעת
מרותו בתורה, לעזבה ולנטשה, אינו מבקש אלא
רע, ולכן
מלאך אכזרי
ישולח בו
"
(הגאון מווילנה, פירוש ראשון); "כאשר
יבקש אדם על חבירו שיהיה בצרה,
ישלחו בו
מלאכי רעים
"
(הגאון מווילנה, פירוש אחרון).
"הכסיל הוא
אך ממרה בזדון, ועל-ידי מרי ומרידה
יבקש רע, כי התאוה תאלצהו למרות פי החכמה בזדון, והוא יבקש רע גם אם
מלאך אכזרי ישולח בו, שלא יועיל לו שום הכאה
"
(מלבי"ם).
מלאך המעניש את החוטאים נזכר גם ב
שמות כג20-21: "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ
מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ, לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אַל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי. הִשָּׁמֶר מִפָּנָיו וּשְׁמַע בְּקֹלוֹ, אֶל
תַּמֵּר בּוֹ, כִּי לֹא יִשָּׂא לְפִשְׁעֲכֶם, כִּי שְׁמִי בְּקִרְבּוֹ
", ב
תהלים עח49: "יְשַׁלַּח בָּם חֲרוֹן אַפּוֹ עֶבְרָה וָזַעַם וְצָרָה, מִשְׁלַחַת
מַלְאֲכֵי רָעִים
", וב
קהלת ה5: "אַל תִּתֵּן אֶת פִּיךָ לַחֲטִיא אֶת בְּשָׂרֶךָ, וְאַל תֹּאמַר
לִפְנֵי הַמַּלְאָךְ כִּי שְׁגָגָה הִיא; לָמָּה יִקְצֹף הָאֱלֹהִים עַל קוֹלֶךָ, וְחִבֵּל אֶת מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ?
".
פסוק נוסף שבו נזכר אכזרי, וייתכן שהכוונה למלאך,
משלי ה9: "פֶּן תִּתֵּן לַאֲחֵרִים הוֹדֶךָ, וּשְׁנֹתֶיךָ
לְאַכְזָרִי
" (פירוט).
מרי נזכר פעמים רבות בנבואת יחזקאל, כתוכחה לעם ישראל, החל מ
יחזקאל ב5: "וְהֵמָּה אִם יִשְׁמְעוּ וְאִם יֶחְדָּלוּ, כִּי בֵּית
מְרִי הֵמָּה, וְיָדְעוּ כִּי נָבִיא הָיָה בְתוֹכָם.
וְאַתָּה
בֶן אָדָם אַל תִּירָא מֵהֶם וּמִדִּבְרֵיהֶם אַל תִּירָא, כִּי סָרָבִים
וְסַלּוֹנִים, אוֹתָךְ וְאֶל עַקְרַבִּים אַתָּה יוֹשֵׁב, מִדִּבְרֵיהֶם אַל
תִּירָא וּמִפְּנֵיהֶם אַל תֵּחָת, כִּי בֵּית
מְרִי הֵמָּה
".