קוד: ביאור:משלי כא21 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
משלי כא21: "רֹדֵף צְדָקָה וָחָסֶד, יִמְצָא חַיִּים צְדָקָה וְכָבוֹד
"
אדם הרודף (משתדל מאד) לעשות צדק (בדין) וחסד (לפנים משורת הדין), שכרו יהיה שימצא חיים ארוכים, אנשים יכירו בצדקתו ויתנו לו כבוד.
רודף = משתדל לעשות. צדקה = עשיית צדק.
המשתדל לעשות צדקה ימצא צדקה - האם זה לא מובן מאליו? הרי בכל מקום יש עניים, וכל מי שרוצה לתת צדקה יכול למצוא בקלות למי לתת!1. ייתכן שהצדקה הראשונה היא צדקה שהאדם עושה עם אחרים, והצדקה השניה היא צדקה שה' עושה עמו: "הרודף לעשות
צדקה וחסד עם הבריות, ימצא גם הוא מה' חיים
וצדקה וכבוד
"
(מצודות). מי שמשתדל לנהוג כל חייו בצדק, וגם לעשות צדק בין אנשים אחרים, יזכה ליחס דומה מה':
2. וייתכן שהכוונה היא אכן לומר, שמי שרודף צדקה ימצא צדקה - מי שיתאמץ באמת לעשות צדק, יצליח בכך: ה' יזמן לו כסף שיוכל לתת, ועניים מהוגנים שיוכל לתת להם. לפירוט ראו יגעת ומצאת - תאמין.
1. בלשון המקרא, צדקה היא עשיית צדק, שורת הדין, וחסד הוא לפנים משורת הדין.
2. בלשון חז"ל, גם
צדקה וגם
חסד הם לפנים משורת הדין, אולם יש הבדל ביניהם: "צדקה - בממונו,
וחסד - בגופו, ולכן
ימצא חיים - בגופו,
וצדקה בממונו, ונוסף עוד
הכבוד, לפי שנדמה לבוראו שהוא מלך הכבוד וחולק מכבודו ליראיו ההולכים בדרכיו
"
(רמ"ד וואלי);
וכך בתלמוד: "(הנתינה
היא
הצדקה, והטורח הוא
החסד
);
בשלשה דברים גדולה גמילות
חסדים יותר מן
הצדקה
: (א)
צדקה - בממונו (נותן לו כסף), גמילות
חסדים -
בין
בגופו (כגון מספיד למת, נושאו, קוברו, משמח חתן, מלוה חבירו בדרך)
בין בממונו (מלוה לו מעות, משאילו כלים ובהמה). (
ב)
צדקה - לעניים, גמילות
חסדים - בין לעניים בין לעשירים.
(ג)
צדקה - לחיים, גמילות
חסדים - בין לחיים בין למתים
"
(בבלי סוכה מט: (ּרש"י)).
אולם, יש אנשים הזקוקים לכסף, ואין סיכוי שיוכלו להחזיר; במקרים כאלה, "בכמה דברים יש
שצדקה עדיף מן
החסד, שצדקה נותן לו לחלוטין וגמ"ח נותן לו רק לפי שעה... לצדקה צריך התגברות היצר יותר, מפני שמתחסר ממונו...
"
(אהבת חסד ב יז).
הפסוק שלנו ממליץ להשתדל לעשות גם צדקה וגם חסד. וכך פירשו חכמי המדרש: "[דרך] של טובה - יש בה שני דרכים, אחד של צדקה ואחד של חסד, ואליהו ז"ל ממוצע ביניהם... ושמואל הנביא עומד בין שני דרכים הללו ואומר 'באיזה דרך אלך? אם אלך בשל חסד - של צדקה טובה ממנה, ואם אלך בשל צדקה - של חסד טובה ממנה! אלא אני מעיד עליי שמיים וארץ, שאיני מניח את שתיהן, ואקחם לעצמי... ללמדך שכל מי שהוא רוצה ועושה צדקה וגמ"ח, יורש שלוש מתנות טובות...
חיים צדקה וכבוד
"
(פרקי דרבי אליעזר טז).
"אלו דברים שאדם עושה אותן ואוכל פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו
לעולם הבא... בגמילות חסדים כתיב
רודף צדקה וחסד ימצא חיים (לעולם הבא)
צדקה וכבוד (בעולם הזה).
"
(בבלי קידושין דף מ א ורש"י, וכן רש"י על
בבלי יבמות קט ב).
"החסד לוה מן הצדקה והצדקה מן החסד, שנאמר
רודף צדקה וחסד
"
(שמות רבה לא טו)
"כל העוסק בתורה ובגמילות חסדים וקובר את בניו - מוחלין לו על כל עונותיו... דכתיב "
בְּחֶסֶד וֶאֱמֶת יְכֻפַּר עָוֹן "... 'חסד' - זו גמילות חסדים, שנאמר
רֹדֵף צְדָקָה וָחָסֶד יִמְצָא חַיִּים צְדָקָה וְכָבוֹד ";
"
(תנא קמיה דרבי יוחנן,
ביאור:בבלי ברכות ה ב).
ראו גם אורחות צדיקים - שער הנדיבות.