משלי כה1: "גַּם אֵלֶּה מִשְׁלֵי שְׁלֹמֹה אֲשֶׁר הֶעְתִּיקוּ אַנְשֵׁי חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה
"
גם אלה, כמו המשלים שבתחילת הספר, הם
משלים של
שלמה עצמו (בניגוד למשלים בשלושת הפרקים הקודמים, שהם של חכמים אחרים); אלה משלים
אשר
אנשי חזקיהו מלך יהודה מצאו מפוזרים בכתביו של שלמה, ליקטו
והעתיקו (העבירו) אותם אל הספר שבידינו.
/
גם אלה, המשלים מפרק זה והלאה, הם
משלים של
שלמה; אלה משלים
אשר שלמה כתב בשפות אחרות,
ואנשי חזקיהו מלך יהודה העתיקו (תירגמו) אותם לעברית.
דקויות
בפסוק זה מתחיל קובץ חדש של משלי שלמה, אשר צורף לספר משלי רק בימי חזקיהו מלך יהודה
(רלב"ג). מדוע? התשובה תלויה בפירוש המילה
העתיקו:
1. בלשון ימינו,
העתיק = שיכפל, יצר עותק זהה למקור. כמו שבימינו ישנם חוקרים
העוסקים בהעתקת כתבי-יד ישנים, הנמצאים בגניזות וחפירות ארכיאולוגיות - כך
גם חזקיהו מלך יהודה אהב לחקור ולחפש דברי-חכמה עתיקים, ולכן שלח את אנשיו
לחפש בגנזיו של שלמה המלך, והם מצאו קובץ נוסף של משלים שנשאר נסתר עד אותו
הזמן, והעתיקו אותו אל הספר שבידינו
(מצודות,
רמ"ד וואלי).
אולם, בלשון המקרא המילה
עתק מציינת מעבר ממקום למקום, ולא שיכפול:
-
בראשית יב8: "
וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם הָהָרָה מִקֶּדֶם לְבֵית אֵל
"
-
בראשית כו22: "
וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם וַיַּחְפֹּר בְּאֵר אַחֶרֶת
"
-
איוב יד18: "
וְאוּלָם הַר נוֹפֵל יִבּוֹל, וְצוּר
יֶעְתַּק מִמְּקֹמוֹ
"
-
איוב יח4: "
הַלְמַעַנְךָ תֵּעָזַב אָרֶץ,
וְיֶעְתַּק צוּר מִמְּקֹמוֹ
"
בעל ה"מצודות" תירץ, ש: "כותב הדברים מספר אל ספר יקרא
מעתיק, לפי שנראה כאלו מעתיק ומסיר הדברים משם לכתבם באחר; ועם כי נשארו גם בראשון, מכל מקום נראה הוא כאלו מסיר משם
"
(מצודת ציון).
2. אולם ייתכן שהכוונה להעברה של משמעות - פירוש: "הוו מתונין בדין... שנאמר:
גם אלה משלי שלמה אשר העתיקו אנשי חזקיה מלך יהודה. ולא שהעתיקו,
אלא שהמתינו. אבא שאול אומר: לא שהמתינו, אלא שפירשו: בראשונה היו אומרים
משלי ושיר השירים וקהלת גנוזים היו, שהם היו אומרים משלות ואינן מן
הכתובים, ועמדו וגנזו אותם, עד שבאו אנשי כנסת הגדולה ופירשו אותם...
"
(אבות דרבי נתן א ד). אנשי חזקיהו מצאו משלים, שבמבט ראשון נראו להם בלתי ראויים להיכלל בכתבי הקודש
(למשל משלי פרק ז), אולם הם
העתיקו (העבירו) את משמעותם - פירשו אותם כמשל, וכך זכו להיכנס לכתבי הקודש. וייתכן שזו גם כוונת רש"י: "העתיקו - חזרו לדורשם...
העתיקו -
החזיקו
"
(רש"י). ויש מפרשים: "עתק, לשון
עתיק, מיושן. מלמד ש"יישנו" את הכרעתם כיין טוב
"
(אביעד הכהן,
מרכז ישיבות בני עקיבא - הוו מתונים בדין).
3. וייתכן גם שהכוונה להעברה משפה לשפה -
תרגום. שלמה המלך היה ידוע בכל העולם, ואנשים רבים באו לשמוע את חכמתו,
מלכים א ה14: "וַיָּבֹאוּ
מִכָּל הָעַמִּים לִשְׁמֹעַ אֶת חָכְמַת שְׁלֹמֹה,
מֵאֵת כָּל מַלְכֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֵת חָכְמָתוֹ
". מסתבר שחלק מדברי החכמה של שלמה נכתבו בשפות זרות. חזקיהו מלך יהודה החליט
להעתיק - לתרגם את דברי החכמה הללו לעברית
(ר' אברהם גבישון, "עומר השיכחה", מובא בפירוש 'דעת מקרא' על הפסוק).
4. וייתכן שהכוונה להעברה ממסורת בעל-פה אל הכתב: חלק ממשלי שלמה נכתבו עוד בימיו, אבל חלק מהמשלים לא נכתבו - הם הועברו בעל-פה, ובימי חזקיהו הוחלט
להעתיק אותם אל הכתב.
5. יש מפרשים, שהשורש
עתק מציין גם אצירה ואיחסון, כמו ב
משלי ח18: "הוֹן
עָתֵק וּצְדָקָה
" (פירוט),
ישעיהו כג18: "וְהָיָה
סַחְרָהּ וְאֶתְנַנָּהּ קֹדֶשׁ לה', לֹא יֵאָצֵר וְלֹא יֵחָסֵן, כִּי
לַיֹּשְׁבִים לִפְנֵי ה' יִהְיֶה סַחְרָהּ לֶאֱכֹל לְשָׂבְעָה וְלִמְכַסֶּה
עָתִיק
". לפי זה,
העתיקו = ליקטו, אצרו ואיחסנו
(ר' בנימין מן הענוים, מובא בפירוש 'דעת מקרא' על הפסוק).
דיון נרחב בפסוקנו ניתן למצוא במבוא "דעת מקרא" לספר משלי, סעיף כג "בסוד עריכת ספר משלי" (עמ' 104).
גם = בנוסף למשלים שנזכרו קודם לכן. ספר משלי שלפנינו כולל מספר קבצים של משלים: בתחילת הספר ישנם שני קבצים של משלי שלמה (פרק א עד אמצע פרק כב), לאחר מכן ישנם שני קבצים של משלי חכמים אחרים (מאמצע פרק כב עד סוף פרק כד; ראו
משלי שלמה ומשלי חכמים אחרים), והפסוק שלנו פותח קובץ נוסף של משלי שלמה.
הקבלות
מדוע הועתקו המשלים הללו דווקא בימי חזקיהו מלך יהודה?
אולי משום שחזקיהו היה מלך שאהב תורה וחכמה,
דברי הימים ב לא21: "וּבְכָל מַעֲשֶׂה אֲשֶׁר הֵחֵל בַּעֲבוֹדַת בֵּית הָאֱלֹהִים וּבַתּוֹרָה וּבַמִּצְוָה לִדְרֹשׁ לֵאלֹהָיו בְּכָל לְבָבוֹ עָשָׂה וְהִצְלִיחַ
". כך גם תיארו חכמי התלמוד את תקופתו, "בדקו מדן ועד באר שבע ולא מצאו עם הארץ, מגבת ועד אנטיפרס ולא מצאו תינוק ותינוקת איש ואשה שלא היו בקיאין בהלכות טומאה וטהרה
"
(בבלי סנהדרין צד:). בין שאר הדברים שעשה, ייתכן ששלח את אנשיו לחפש או לתרגם כתבים עתיקים, על-מנת להרבות תורה וחכמה.
ומדוע הם נסתרו עד אותו הזמן? כי "אין הקב"ה ממציא את החכמה אלא למי שמחשיבה ורודף אחריה ושותה בצמא את דבריה
"
(רמ"ד וואלי). כך אפשר לפרש גם את הפסוק הבא: "המשל הראשון שמצאו בשיור הזה הוא,
משלי כה2: "כְּבֹד אֱלֹהִים הַסְתֵּר דָּבָר, וּכְבֹד מְלָכִים חֲקֹר דָּבָר
" (פירוט), לרמוז אליהם, שנסתרה עד אותו הזמן, כדי להמתין עד שיבוא
המלך הצדיק והחכם,
שיחקור וידרוש בכל מאמצי כוחו כדי להשיגה. וכשם שהיה
כבוד השם להסתירה ממי שאינו ראוי לה, כך היה
כבודו של אותו
המלך
לחקור ולדרוש ולרדוף אחריה עד שמצאה, כי בכך הכל הכירו וידעו שהוא היה ראוי לה ולכן באה לידו, וזהו כבודו
"
(רמ"ד וואלי).
לפי חכמי התלמוד, אנשי חזקיהו ערכו לא רק את הקובץ הנוכחי של משלי שלמה, אלא את כל ספר משלי: "חזקיה וסיעתו כתבו ישעיה,
משלי, שיר השירים, וקהלת
"
(בבלי בבא בתרא טו.).
מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב
גוגל
-
ילקוט שמעוני - שיר השירים:
שלש שטנים נזדווגו לשלמה, ויקם ה' לו שטן (לשלמה) את רזון ויהי שטן לישראל
כל ימי שלמה, שלשה ממשלות משל, משלי שלמה בן דוד, משלי שלמה בן חכם,
גם אלה משלי שלמה. (cache)
-
שיחה עַל מוּת לַבֵּן (הרב בני קלמנזון, ראש הישיבה): וכתיב: "גם אלה משלי שלמה,
אשר העתיקו אנשי חזקיה מלך יהודה" (משלי כ"א, כ"ה). וכי חזקיה מלך
יהודה, לכל העולם כולו לימד תורה, ולמנשה בנו לא לימד תורה? אלא, מכל טורח
שטרח בו,
... (cache)
-
חביבין יסורין - פרשת שמות:
אמר: מקרא אני דורש "בן שתים עשרה שנה מנשה במלכו וחמשים וחמש שנה מלך
בירושלים [וגו'] ויעש הרע בעיני ה'" (מלכים ב' כ"א) וכתיב: "גם אלה משלי שלמה אשר העתיקו אנשי חזקיה מלך
... (cache)
-
עקבותיו של שלמה המאגיקן בספרות חז"ל: כפי שהכתוב אומר: "גם אלה משלי שלמה אשר העתיקו אנשי חזקיה מלך יהודה" (משלי כה, 1). ומהיכן הם לקחו אותם, אם לא מהספרים שהכילו את 3,000 המשלים ו-5,000 השירים? (cache)
-
משל: שלש משלות אמר, משלי שלמה בן דוד מלך ישראל, משלי שלמה בן חכם ישמח,
גם אלה משלי
שלמה אשר העתיקו אנשי חזקיה מלך יהודה. (שם שם י). ומייתי לה רבי יונתן מדרך ארץ, כשאדם
... (cache)
-
קהלת. שלמה המלך: כה,א
גם-אלה, משלי שלמה --
אשר העתיקו, אנשי חזקיה מלך-יהודה. כה,ב כבד אלהים, הסתר דבר; וכבד
מלכים, חקר דבר. כה,ג שמים לרום, וארץ לעמק; ולב מלכים, אין חקר. כה,ד הגו
סיגים
... (cache)
-
"בקש הקב"ה לעשות חזקיהו משיח"*: ואמנם, מצאנו במקום בלתי צפוי לכאורה: "גם אלה משלי שלמה, ומה לאנשי חזקיהו להעתיק את משלי שלמה?[39]אשר העתיקו אנשי חזקיהו מלך יהודה" (משלי כ"ה א) וכמדרש "שוחר טוב"
... (cache)
-
סייג מופיע בפרויקט השו"ת המקוון – מאגר ספרות תורנית ושו"ת | Responsa:
... והעמידו תלמידים הרבה ועשו סייג לתורה: הוו מתונים בדין כיצד מלמד שיהא אדם ממתין בדין שכל הממתין בדין מיושב בדין שנאמר
גם אלה משלי שלמה אשר העתיקו אנשי חזקיה מלך יהודה
... (cache)
-
מדרש חזית:
... ג' משלות אמר, משלי שלמה בן דוד מלך ישראל משלי י משלי שלמה בן חכם ישמח אב משלי כה
גם אלה משלי שלמה אשר העתיקו אנשי חזקיה מלך יהודה, ג' הבלים אמר, הבל הבלים אמר
...
-
דעת הא"ע ורבי יהודה החסיד על תורה שבכתב - הרב יובל שרלו - מורשת: 15 מרס 2006
... ולפי זה נראה שלא כתב משה זאת המילה בכאן, רק יהושע או אחד משאר הנביאים כתבוה כאשר מצאנו בספר משלי (כה,א) "גם אלה משלי שלמה אשר העתיקו אנשי
... (cache)
-
הייד פארק - מרכז פורומים ישראלי | קהלת - הספר והעריכה וזמנו: המקור לכל המונח "חזקיה וסיעתו" הוא הפסוק במשלי "
גם אלה משלי שלמה אשר העתיקו אנשי חזקיה מלך יהודה" (משלי כה' א'). אבל חז"ל כדרכם השתמשו בכינוי הנובע מן המקור ולא
... (cache)
-
ספרי כתובים: מאמרים: סגולות משלי-עצות מקוריות בנושאים מגוונים ע"פ משלי שלמה והמפרשים המסורתיים- אראל סגל · משלי כה-
גם אלה משלי שלמה אשר העתיק חזקיה · משלי ל-דברי אגור בן יקה
... (cache)
-
Counting Midrash:
גם אלה משלי שלמה
אשר העתיקו אנשי חזקיה מלך יהודה. (. משלי כ. "ה א.) 'ולא שהעתיקו.
אלא שהמתינו אבא שאול אומר לא שהמתינו אלא שפירשו בראשונה היו. אומרים משלי
ושיר. (cache)
-
אבות דרבי נתן א – ויקיטקסט: 13 אוגוסט 2013
... שנאמר, (משלי כה) "גם אלה משלי שלמה
אשר העתיקו אנשי חזקיה מלך יהודה". ולא שהעתיקו אלא שהמתינו. אבא שאול אומר לא שהמתינו אלא שפירשו: בראשונה היו
... (cache)
-
כ;quot&ד ספרי התנ;quot& ומחבריה (לפי ב;quot&ב יד: ט;quot&ו.): עיי משלי כה:א "
אשר העתיקו אנשי חזקיה ".
2. כיו שחזקיהו גר לכל דורו לעסוק בתורה נקרא הדבר על שמו (רש"י וכוונתו
הוא 3. שבאמת בני דורו של חזקיהו שהאריכו ימי אחריו ה שכתבוהו). (cache)
-
חרם ראש הגולה ר' דוד מדמשק / בעריכת יוסף יצחק קאבאק: ועוד אמר הנביא "חוד חידה ומשול משל", ואמר משלי שלמה בן דוד, וכתוב "גם אלה משלי שלמה
אשר העתיקו אנשי חזקיה ", ואמרו חכמים "דברה תורה כלשון בני אדם", ולולי שדיבר לנו ה' כמו
... (cache)
-
חזקיה:
מפני מה זכו אנשי חזקיהו לאריכות ימים, מפני שהיו מתונים בדין, ומישבין את
הדין, שנאמר תפוחי זהב במשכיות כסף דבר דבור על אפניו,
אשר העתיקו אנשי חזקיה למה נאמר, שאני אומר משלי
... (cache)
-
מבוא לשיר השירים / ד"ר יהושע מנחם רוזנברג: שכל הממתין בדין מיושב בדין, שנאמר גם אלה משלי שלמה
אשר העתיקו אנשי חזקיה מלך יהודה (משלי כ"ה א). ולא שהעתיקו, אלא שהמתינו. אבא שאול אומר: לא שהמתינו אלא שפירשו. (cache)
-
Yeshiva.org.il- משלי פרק כה: (א) גם אלה משלי שלמה
אשר העתיקו אנשי חזקיה מלך יהודה: (ב) כבד אלהים הסתר דבר וכבד מלכים חקר דבר: (ג) שמים לרום וארץ לעמק ולב מלכים אין חקר: (ד) הגו סיגים מכסף ויצא
... (cache)
-
משלי עלוקה: אמנם מסתבר, שסידור הקבצים הקטנים (דברי אגור, למואל, דברי ה"חכמים") בסמוך ל"משלי שלמה", קודם ל"משלי שלמה
אשר העתיקו אנשי חזקיה " – מכוון הוא: על-ידי כך ועל-ידי הפירוש
... (cache)
-
התהוותו של ספר משלי: שמו של מלך נוסף, חזקיה, כרוך גם הוא בחיבור ספר משלי: על הקובץ החמישי נאמר: "אלה משלי שלמה
אשר העתיקו אנשי חזקיה מלך יהוךה" (כה, א. (קשה לרדת למשמעות המילה
... (cache)
-
מלכות חזקיהו (698-727): "וגם אלה משלי שלמה
אשר העתיקו אנשי חזקיה מלך יהודה". המעמד הבינלאומי של יהודה, ההתפעמות הרוחנית שנלוותה לצעדים המדיניים, התחושה כי הממלכה בהנהגת חזקיהו, הנצר לבית
... (cache)
-
המרצ ה פרופ' ח מ "י גבריהו: בשיחה זו על אלישע אשתדל לשרטט ולברר מספר...: תולים את איסוף החומר בחזקיהו, וזאת רק על היסוד הפסוק במשלי כ"ה, ב "
אשר העתיקו אנשי
חזקיה מלך יהודה". גם בארץ יהודה נוצרו סיפורים כמו הסיפור על ישעיהו. גם על ישעיהו מספרים
... (cache)
-
more "אשר העתיקו אנשי חזקיה ":
-
מנשה המלך:
... וחמשים וחמש שנה מלך בירושלים, ויעש הרע בעיני ה' וגו', וכתיב גם אלה משלי שלמה אשר העתיקו
אנשי חזקיה מלך יהודה, וכי חזקיה מלך יהודה לכל העולם כולו לימד תורה, ולמנשה בנו לא
... (cache)
-
מעמקים - תנורו של עכנאי - בבא מציעא נט,ב: גם אלה משלי שלמה אשר העתיקו
אנשי חזקיה מלך יהודה. [משלי כ"א כ"ה]. וכי חזקיה מלך יהודה לכל העולם כולו לימד תורה, ולמנשה בנו לא לימד תורה? אלא: מכל טורח שטרח בו, ומכל עמל
... (cache)
-
פרשת מצורע - תיקון החברה באמצעות הצרעת: ויעש הרע בעיני ה'' (מלכים-ב, כ"א, א-ב), וכתיב: 'גם אלה משלי שלמה אשר העתיקו
אנשי חזקיה
מלך יהודה' (משלי, כ"ה, א), וכי חזקיה מלך יהודה, לכל העולם כולו לימד תורה ולמנשה בנו לא
... (cache)
-
ynet ירושלים, מספרים סביב לה - יהדות: 21 מאי 2009
... ספרים נכתבו בירושלים, בהם: ספריו של שלמה - שיר השירים, קהלת ומשלי (שנערך על-ידי
אנשי
חזקיה מלך יהודה). הספרים עזרא ונחמיה אירעו בירושלים ונכתבו שם. (cache)
-
כתב יד ברלין דברים: מלך בירושלם ואו' גם אלה משלי שלמה אשר העתיקו
אנשי חזקיה מלך יהודה. וכי עלתה על לב שחזקיהו למד תורה לכל ישראל ולמנשה בנו לא למד תורה אלא כל. תורה שלמדו וכל עמל שעמל
...
-
more "אנשי חזקיה מלך יהודה ":