קוד: ט = טוב להיות עני בתנ"ך
סוג: מבנה1
מאת: אראל
אל:
תגובה ל: תהילים קיט שנכתבה ב11:28:01 05.05.2005
תהלים קיט, בית ט (פסוקים 65-72):
65 טוֹב עָשִׂיתָ עִם-עַבְדְּךָ - ה', כִּדְבָרֶךָ.
66 טוּב טַעַם וָדַעַת לַמְּדֵנִי: כִּי בְמִצְותֶיךָ הֶאֱמָנְתִּי.
67 טֶרֶם אֶעֱנֶה, אֲנִי שֹׁגֵג; וְעַתָּה, אִמְרָתְךָ שָׁמָרְתִּי.
68 טוֹב-אַתָּה וּמֵטִיב; לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ.
69 טָפְלוּ עָלַי שֶׁקֶר זֵדִים; אֲנִי בְּכָל-לֵב אֶצֹּר פִּקּוּדֶיךָ.
70 טָפַשׁ כַּחֵלֶב לִבָּם; אֲנִי תּוֹרָתְךָ שִׁעֲשָׁעְתִּי.
71 טוֹב-לִי כִי-עֻנֵּיתִי-- לְמַעַן אֶלְמַד חֻקֶּיךָ.
72 טוֹב-לִי תוֹרַת-פִּיךָ-- מֵאַלְפֵי זָהָב וָכָסֶף.
בבית ט, הבית התשיעי במזמור קיט, חוזר 6 פעמים השורש "טוב".
כבר בהתחלה, המשורר מודה לה' על הטוב שעשה איתו: "טוֹב עָשִׂיתָ עִם-עַבְדְּךָ - ה', כִּדְבָרֶךָ
", ומבקש ממנו שילמד אותו דברים טובים: "טוּב טַעַם וָדַעַת לַמְּדֵנִי: כִּי בְמִצְותֶיךָ הֶאֱמָנְתִּי
".
אך בהמשך הבית, חוזר פעמיים השורש "ענה" - השורש של המילה "עני": בפסוקים 67 ו-71. נקרא לפי הסדר: "טֶרֶם
אֶעֱנֶה, אֲנִי שֹׁגֵג; וְעַתָּה, אִמְרָתְךָ שָׁמָרְתִּי
" - לפני שנעשיתי עני, עשיתי הרבה שגיאות; ועכשיו, כשאני עני, אני שומר את אמרתך. בפסוק הבא שוב מודה המשורר לה': "טוֹב-אַתָּה וּמֵטִיב; לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ
". האם ייתכן, שה"טוב" שהמשורר מדבר עליו קשור לעוני
חומרי?
נמשיך לקרוא: "טָפְלוּ עָלַי שֶׁקֶר זֵדִים; אֲנִי בְּכָל-לֵב אֶצֹּר פִּקּוּדֶיךָ.
טָפַשׁ
כַּחֵלֶב לִבָּם; אֲנִי תּוֹרָתְךָ שִׁעֲשָׁעְתִּי
": הזדים (הרעים המתגאים ) מבזים אותו בדברי שקר, כי ליבם
שמן כמו חֵלֶב
= שומן הבשר, שהוא משל לעושר ושפע חומרי; העושר
החומרי גורם להם להיות גאוותנים, מתנשאים ואטומים מבחינה מוסרית; זאת
בניגוד לעוני החומרי, שגורם למשורר למצוא את שעשועיו בדברי התורה.
והמסקנה היא, אכן, כפי שחשבנו: "טוֹב-לִי כִי-
עֻנֵּיתִי - לְמַעַן אֶלְמַד חֻקֶּיךָ
" - טוב לי שנעשיתי עני, כדי שאוכל ללמוד את חוקיך; כי "טוֹב-לִי תוֹרַת-פִּיךָ מֵאַלְפֵי זָהָב וָכָסֶף
" - התורה היא הטוב האמיתי, ולא העושר החומרי.
הבית כולו מעביר מסר ברור: טוב להיות עני, כי העני אינו מתגאה, ולכן קל לו יותר ללמוד תורה.