קוד: ביאור:תהלים מח8 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
תהלים מח8: "בְּרוּחַ קָדִים תְּשַׁבֵּר אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ.
"
ה'! שלח נא
רוח קדים חזקה,
ושבור בה את
אוניות תרשיש, האוניות הגדולות של האויבים הבאים להילחם בישראל מהים.
אוניות תרשיש הן אוניות גדולות וחזקות, שנבנו כדי להפליג בים התיכון, לכיוון
תרשיש (ארץ לחופי הים התיכון - כנראה ספרד או תורכיה).
רוח קדים היא רוח חזקה ויבשה שבאה מכיוון מזרח, ובפסוקנו נאמר שה' שלח רוח קדים ששברה את האוניות. אבל מדוע? ומה הקשר בין זה לבין נושא המזמור, שהוא תפארתה של ירושלים?
1. הפרק מתאר את הגנת ה' על ירושלים, מפני חבורה של מלכים שנועדו להילחם עליה. ייתכן שהמלכים האלה הגיעו באוניות דרך הים התיכון, וה' שבר את אוניותיהם כדי להגן על ירושלים (ע"פ מלבי"ם על תהלים מח1).
2. במקום אחר בתנ"ך מסופר, שיהושפט מלך יהודה בנה
אוניות תרשיש והן נשברו,
מלכים א כב49: "יְהוֹשָׁפָט עשר[עָשָׂה]
אֳנִיּוֹת תַּרְשִׁישׁ לָלֶכֶת אוֹפִירָה לַזָּהָב וְלֹא הָלָךְ, כִּי נשברה[נִשְׁבְּרוּ] אֳנִיּוֹת בְּעֶצְיוֹן גָּבֶר
" (פירוט),
דברי הימים ב כ37: "וַיִּתְנַבֵּא אֱלִיעֶזֶר בֶּן דֹּדָוָהוּ מִמָּרֵשָׁה עַל יְהוֹשָׁפָט לֵאמֹר כְּהִתְחַבֶּרְךָ עִם אֲחַזְיָהוּ פָּרַץ ה' אֶת מַעֲשֶׂיךָ
וַיִּשָּׁבְרוּ אֳנִיּוֹת וְלֹא עָצְרוּ לָלֶכֶת אֶל
תַּרְשִׁישׁ
".
3. ויש מפרשים, שהפרק מתאר את מלחמה שתהיה באחרית הימים ("מלחמת גוג ומגוג"), ובה יבואו גויים מהים התיכון להילחם בישראל
(רש"י על פסוקים א, ה, וכן
מצודות על פסוקים ה, ח). לפי אחד הפירושים,
תרשיש היא
טרסוס - עיר בדרום תורכיה, לחוף הים התיכון. לפי זה, ייתכן שהפסוק רומז למלחמה שבה תורכיה תשלח אוניות להילחם בישראל. אמנם בימינו, עיקר המאבק בזירה הימית מתרחש דווקא בים סוף, מכיוון
אופיר שבאיזור תימן. ה' ישמור עלינו מהתורכים, התימנים וכל שאר האויבים, וישבר את אוניותיהם ברוח קדים.
ברוח קדים - הוא לשון פורענות שהקדוש ברוך הוא נפרע בו מן הרשעים, כמו שנאמר "ויולך ה' את הים ברוח קדים וגו'" (שמות יד), וכן בצור: "רוח קדים שברך בלב ימים" (יחזקאל כז), "ברוח אפיצם לפני אויב" (ירמיהו יח)." (רש"י).
"ע"י הרוח, ששברה את אניות תרשיש, ברוח הזה בעצמו כנן את ירושלים על מכונה, בל תחרב ע"י האויבים.
תשבר - נסתר לנקבה, שרוח בא לפעמים בלשון נקבה, ופי' ברוח קדים אשר תשבר אניות תרשיש אלהים יכוננה:
"
(מלבי"ם).