מאת: אראל
תהלים צד1: "
אֵל נְקָמוֹת ה', אֵל נְקָמוֹת הוֹפִיַע!
"
ה' , אתה
אל נקמות ; אנא,
אל ,
הופיע וגלה את כבודך בעולם באמצעות
נקמות שתעשה ברשעים המתגאים בנצחונם!
נקמה היא עונש גלוי ופומבי. הפרק כולו מתלונן על הרשעים, העולזים ומתגאים ומתפארים בנצחונם על ישראל. הפרק מתחיל בקריאה לה', שינקום בהם בגלוי - לא רק יעניש אותם בסתר, כדי להשפיל את גאוותם ולהחזיר את הכבוד לעם ישראל. כשה'
נוקם ברשעים בגלוי, הוא
מופיע ומתגלה בעולם - כולם רואים את הצדק האלהי. "
הופיע - הראה וגלה לנו את נקמתך
"
(
רש"י) .
הפסוק לא רק קורא לה' לנקום - הוא גם מכנה אותו בכינוי
אל נקמות ה' . מה משמעות הכינוי הזה?
1. "
אתה ה' היכול על הנקמות
"
(
מצודות)
- רק ה' יכול לנקום בצורה מושלמת ומדויקת; נקמה מדויקת היא בבחינת נס.
2. "
כאשר ראינו שאתה תקיף בנקמותיך, עשה כן פעם אחרת
"
(אבן עזרא) - אנחנו הכרנו את ה' לראשונה דרך הנקמות שעשה במצרים, לכן אנחנו מקוים ובטוחים שינקום שוב בכל אויבינו.
הנקמה בפסוקנו מופיעה בין שני שמות של ה': "אל - נקמות - ה'". חכמי התלמוד זיהו עוד שתי מילים שזכו להופיע בין שני שמות: "
אמר ר' אמי: גדולה דעה שנתנה בין שתי אותיות, שנאמר
(שמואל א ב3): "
כי אל דעות ה' "... אמר רבי אלעזר: גדול מקדש שנתן בין שתי אותיות, שנאמר
(שמות טו17): "
פעלת ה' מקדש ה' ". ואמר רבי אלעזר: כל אדם שיש בו דעה כאילו נבנה בית המקדש בימיו: דעה נתנה בין שתי אותיות, מקדש נתן בין שתי אותיות. מתקיף לה רב אחא קרחינאה: אלא מעתה גדולה נקמה שנתנה בין שתי אותיות, שנאמר
"
אל נקמות ה' "?! אמר ליה אין, במילתה מיהא גדולה היא. והיינו דאמר עולא: שתי נקמות הללו למה? אחת לטובה ואחת לרעה: לטובה, דכתיב
(דברים לג2): "
הופיע מהר פארן ", לרעה דכתיב "
אל נקמות ה' אל נקמות הופיע ":
"
(
בבלי ברכות לג א) .
נקמה ,
דעה ,
מקדש - שלוש דרכים שבהן ה' מתגלה בעולם.