נשלח על-ידי
צחי צוייג (132.68.1.29) ב15:58:21 15.08.2003, בתגובה ל:
שכר ועונש בתנך שנשלח על-ידי אראל בשיעור חיפה נ''ג:
יש גם שכר ועונש פרטי לבני נח, ואף לבני ישראל.
1) ה' דואג להציל את לוט כאשר נגדר דינה של סדום להחרב. 10 צדיקים היו מזכים את כל העיר, אבל זה שיש פחות מעשרה צדיקים לא אומר שגם הצדיקים הבודדים צריכים להספות בסדום.
2) תהילים א' מדבר על שכר ועונש פרטי. אולי אפשר לומר שהשכר והעונש הפרטי הוא בא פחות לידי ביטוי בעוצמה וכמות של דברים גשמיים.
3) ואתם הדבקים בה' אלהיכם חיים כלכם היום? מה פירוש הפסוק? סימן שהיה דין פרטי לאלו שהלכו אחר בעל פעור, ואלו שדבקו בה'. כנ"ל בחטא העגל, ש3000 איש נהרגו והכוזרי מסביר שרק הם חטאו ממש בעגל. ויש עוד דוגמאות רבות לכך.
4) צרעת מרים מעידה על אפשרות לעונש מיידי לחטא.
אמנם ישנם מקרים רבים שה' מביא עלינו נסיונות וקשיים ואין אנו יודעים בשל מה הם באים, אבל אין מדובר בעונש. עקרות למשל אינה עונש אלא נסיון וקושי. הבעיה היא שלא תמיד יודעים מה הוא קושי ומה הוא עונש.
בעזרת ה' נעשה ונצליח,
יצחק