קוד: אפס= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
כי אפס כסף", "
ואפס עצור ועזוב", "
האפס עוד איש לבית שאול", ועוד.
אך לפעמים משתמשים בה גם כמילת ניגוד, נרדפת ל"אך", כמו "אפס כי עז העם...
". במקרים אלה, נראה לי שהמילה באה
לבטל את התועלת או את הנזק של מה שנכתב קודם, ולומר "כל מה שנכתב קודם לא
יועיל ולא יזיק, כי...". כך יש להבין את הפסוקים:
באנו אל הארץ... וגם זבת חלב ודבש היא... אפס כי עז העם..." - "כל מה שאמרנו על טוב הארץ לא יועיל, כי העם שיושב בתוכה כל-כך חזק עד שאין סיכוי לכבוש את הארץ".
לך עם האנשים, ואפס את הדבר אשר אדבר אליך אתו תדבר" - "אתה רשאי ללכת עם האנשים, אך זה לא יועיל לך, כי אתה תיאלץ לדבר את מה שאומר אליך".
ואשר יהיה לך את אחיך תשמט ידך, אפס כי לא יהיה בך אביון...": המצוה הקשה הזאת, לוותר על ההלוואה, לא תזיק לך, כי היא לא תתממש במציאות פעמים רבות, כי אם תקיים אותה מספר קטן של פעמים - תעזור לאביונים לצאת ממצבם, ובסוף לא יהיו עוד אביונים".
הלך אלך עמך, אפס כי לא תהיה תפארתך על הדרך אשר אתה הולך...": העובדה שאלך עמך לא תועיל לך, כי הנצחון לא יביא לך תפארת.
גם ה' העביר חטאתך לא תמות, אפס כי נאץ נאצת את איבי ה' בדבר הזה, גם הבן היילוד לך מות ימות...": העובדה שלא תמות, לא תועיל לך הרבה, כי יבואו עליך עונשים כבדים כמוות.
הנה עיני ד' ה' בממלכה החטאה, והשמדתי אתה מעל פני האדמה, אפס כי לא השמיד אשמיד את בית יעקב נאם ה'": העובדה שאשמיד את הממלכה החטאה, לא תזיק לבית יעקב, כי את בית יעקב לא אשמיד.
הן גור יגור אפס מאותי, מי גר אתך עליך יפול": העובדה שיגורו גויים אחרים בארץ לא תועיל ולא תזיק, כי הכל יהיה מאותי = ממני, ברצוני ובהשגחתי, ואני אדאג שהגויים האחרים יצטרפו אליכם ולא יזיקו לכם (פירוט).
-[נכתב ב: 14:56:31 13.10.2004]