קוד: קדוש = גם שלם בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: חגי הופר
אל: hagaihof @ gmail.com
הצעה בלשנית.
נוהגים לפרש קדוש=מובדל. וזה נכון, כך למשל מופיע במעמד הר סיני:
שמות יט23: "הגבל את ההר וקדשתו".
אך לדעתי ניתן להרחיב הגדרה זו ולומר גם קדוש=שלם, מלא, אחדותי.
לשונית, שורש הבסיס הוא כנראה "קד", ועל כן הוא דומה לקודקוד ול-חוד, שיכולים לבטא אמנם גם נפרדות, כמו במילה "לחוד", למשל, אך גם הם יכולים לבטא אחדות, כמו, כמובן, במילה "אחד".
כך גם קד"ש דומה לשורש גד"ש, המבטא מלאות. ובמובן זה אולי יש לקרוא את הפסוק:
דברים כב9: "לא תזרע כרמך כלאים פן תקדש המלאה הזרע אשר תזרע ותבואת הכרם"
אף שרש"י מפרש תקדש מלשון הסתאבות. ובכל אופן קיימת סמיכות ל"מלאה".
גם באנגלית קדוש הוא Holy, ואילו שלם הואwhole.
באופן מעניין גם חילול הקודש מבוטא באופן דומה, שהרי חור הוא – hole.
למעשה שני הפירושים האלה משלימים, כי הנפרד הוא אחד, כשם שהמעורבב שוב לא שלם ואחדותי, הוא מורכב מחלקים שונים.
לבסוף, ייתכן גם שהוא היה במקור שם המזבח, מוקד-אש, כמו בכתוב:
שעיהו י16 : "לכן ישלח האדון ה' צבאות במשמניו רזון ותחת כבדו יקד יקד כיקוד אש ".
(לכן אולי אפשר גם לומר קדוש-במוקד-ממוקד-במרכז).