קנאה לעומת עין רעה

קוד: קנאה - עין רעה בתנ"ך

סוג: הבדל

מאת: דוד אקסלרוד

אל:

[סוכות ה'תשס"ז]

לאחר מעקב אחר שימוש במילה "קנאה" בתנ"ך נראה לי כך. “קנאה" מופיעה בשלושה הקשרים:

1.כעס מאת ה' על הפרעת אימון, חובת נאמנות.
2.כעס מאת בעל במקרה של חשד על הפרעת אימון, חובת נאמנות מצד אשתו.
3.כעס של אדם שלאחר יש יותר ממנו.

זה השלישי, הוא המגונה. וסיבתו אני מבין כך: אדם זה חושב שדבר זה, השייך לאחר, למעשה היה אמור להיות שלו. כך שלמעשה, בכל שלשת השימושים המשמעות זהה - כעס על הפרת נאמנות של עם לה', אישה לבעל, ורכוש או יכולות לאדם; רק שבשני המקרים הראשונים - הציפיה לנאמנות מוצדקת, ובשלישי - לא.

נראה לי שקינאה זו היא רגש נקם המתעורר באדם עקב חמדנות. העולם שייך לו לדעתו, הוא חומד אותו, וזו הפרת "אימון" מצד העולם כשמישהו אחר נהנה ממנו.

עין רעה, נראה לי, זה אותו דבר למעשה אלא על דרך שלילה. זאת אומרת, אם אני לא יכול להשתלט על מה ש"שייך לי" לדעתי, אז מוטב שלא יהיה שייך לאף אחד! אפילו אם אני מפסיד מזה.



מלכים א פרק יד

  (כב) וַיַּעַשׂ יְהוּדָה הָרַע בְּעֵינֵי יְקֹוָק וַיְקַנְאוּ אֹתוֹ מִכֹּל אֲשֶׁר עָשׂוּ אֲבֹתָם בְּחַטֹּאתָם אֲשֶׁר חָטָאוּ

סך הכול 75 ביטוים 68 מסוג הָרַע בְּעֵינֵי ה'

ירמיהו פרק מ

  (ד) וְעַתָּה הִנֵּה פִתַּחְתִּיךָ הַיּוֹם מִן הָאזִקִּים אֲשֶׁר עַל יָדֶךָ אִם טוֹב בְּעֵינֶיךָ לָבוֹא אִתִּי בָבֶל בֹּא וְאָשִׂים אֶת עֵינִי עָלֶיךָ וְאִם רַע בְּעֵינֶיךָ לָבוֹא אִתִּי בָבֶל חֲדָל רְאֵה כָּל הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ אֶל טוֹב וְאֶל הַיָּשָׁר בְּעֵינֶיךָ לָלֶכֶת שָׁמָּה לֵךְ:

עוד 5 מסוג רָע בְּעֵינֵי אדם כלשהו .

משלי פרק כג

  (ו) אַל תִּלְחַם אֶת לֶחֶם רַע עָיִן וְאַל < תתאו > תִּתְאָיו לְמַטְעַמֹּתָיו:

(ז) כִּי כְּמוֹ שָׁעַר בְּנַפְשׁוֹ כֶּן הוּא אֱכֹל וּשְׁתֵה יֹאמַר לָךְ וְלִבּוֹ בַּל עִמָּךְ:

משלי פרק כח

  (כב) נִבֳהָל לַהוֹן אִישׁ רַע עָיִן וְלֹא יֵדַע כִּי חֶסֶר יְבֹאֶנּוּ:
שניים האלה הם היחידים שבהם רע עין זה שם תואר המיוחס ישירות לאדם בכללותו, היינו מבטא את תכונתו, להבדיל מהשאר, שהם שם תואר ליחסו של ה' או אדם למעשה או התרחשות כלשהם, במשמעות שאותו אירוע נוגד את רצונו.

המשמעות הכללית של רע עין בשניים האחרונים האלה הוא כילי או חמדן. הקשר בין שני השימושים נראה כך: הכילי, החמדן, החומד את העולם בכללותו, בתוצאה הוא נמצא באי-שביעות רצון מתמיד; רע בעיניו שמה שהיה רוצה שימצא ברשותו לא שייך לו. על כן "קנאה" ו"עין רעה" אכן קשורים:

לפי זה, כשיש "קנאה" יש "עין רעה", אבל לא כל פעם שיש "עין רעה" (אי שביעות רצון) יש קנאה, כי לעתים אין או קשה להגדיר או "להגיע" ל"אשם" - גורם של אותו אי שביעות רצון. במקרה זה הביטוי של אותו "אי שביעות רצון", של מה ש"רע בעיניו" הוא "אם אין לי לא יהיה לאף אחד".

בהבדל מ"קנאה" המכוונת ל"אשם" כלשהו אשר הוא אמור להיות איכשהו גורם לאי שביעות רצון לפי ראות המקנא לפחות, כאן עלול להיפגע ממעשי בעל "עין רעה" מישהו אשר לו אין שום קשר לאי שביעות רצונו אף לשיטתו.

מועדים לשמחה. דוד. ע"ע:

תגובות