האבסורד של "עוכר ישראל" הביא לרצח נבות היזרעאלי

קוד: האבסורד של "עוכר ישראל" הביא לרצח נבות היזרעאלי בתנ"ך

סוג: מניעים2

מאת: רמי ניר

אל:

>>כך נוצר אבסורד "עוֹכֵר יִשְׂרָאֵל" שהביא לרצח: "וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי מִתֹּשָׁבֵי גִלְעָד אֶל-אַחְאָב: חַי-יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר עָמַדְתִּי לְפָנָיו, אִם-יִהְיֶה הַשָּׁנִים הָאֵלֶּה טַל וּמָטָר, כִּי אִם-לְפִי דְבָרִי" (מלכים א' יז' 1). ואמנם, כדבר אליהו "לֹא-הָיָה גֶשֶׁם בָּאָרֶץ" (מלכים א' יז' 7)

>>ויהי (מלכים א' יח' 1) "בַּשָּׁנָה הַשְּׁלִישִׁית" מתגלה האבסורד של "עוֹכֵר יִשְׂרָאֵל": "וַיְהִי כִּרְאוֹת אַחְאָב אֶת-אֵלִיָּהוּ, וַיֹּאמֶר אַחְאָב אֵלָיו: הַאַתָּה זֶה עֹכֵר יִשְׂרָאֵל?!" (מלכים א' יח' 17). "וַיֹּאמֶר >>(אליהו)<< לֹא עָכַרְתִּי אֶת-יִשְׂרָאֵל, כִּי אִם-אַתָּה וּבֵית אָבִיךָ" (מלכים א' יח' 18)

תשובתו של אליהו הנביא נראתה כאבסורד לאחאב. לדעתו "עוֹכֵר יִשְׂרָאֵל" הוא אליהו, המונע את הגשם בממלכה.

אז הציע אליהו לאחאב לערוך מבחן "מי הוא האלהים", כאשר אליהו לבדו יתמודד על ראש הכרמל, מול 450 נביאי הבעל ונגד 400 נביאי האשרה: "וַיִּשְׁלַח אַחְאָב בְּכָל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיִּקְבֹּץ אֶת-הַנְּבִיאִים אֶל-הַר הַכַּרְמֶל" (מלכים יח' 20).

>>כלומר, אחאב היה נוכח, וגם "כָּל-הָעָם", ולכן, גם נבות היזרעאלי היה נוכח. "וַיִּגַּשׁ אֵלִיָּהוּ אֶל-כָּל-הָעָם, וַיֹּאמֶר: עַד-מָתַי אַתֶּם פֹּסְחִים עַל-שְׁתֵּי הַסְּעִפִּים? אִם-ה' הָאֱלֹהִים לְכוּ אַחֲרָיו, וְאִם-הַבַּעַל לְכוּ אַחֲרָיו! וְלֹא-עָנוּ הָעָם אֹתוֹ דָּבָר" (מלכים א' יח' 21)

>>וההצגה הגדולה התקיימה:  "וַיְהִי בַּעֲלוֹת הַמִּנְחָה, וַיִּגַּשׁ אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא וַיֹּאמַר: ה' אֱלֹהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׂרָאֵל, הַיּוֹם יִוָּדַע כִּי-אַתָּה אֱלֹהִים בְּיִשְׂרָאֵל וַאֲנִי עַבְדֶּךָ, וּבִדְבָרְךָ עָשִׂיתִי אֵת כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה. עֲנֵנִי ה' עֲנֵנִי, וְיֵדְעוּ הָעָם הַזֶּה כִּי-אַתָּה ה' הָאֱלֹהִים, וְאַתָּה הֲסִבֹּתָ אֶת-לִבָּם אֲחֹרַנִּית. וַתִּפֹּל אֵשׁ-ה', וַתֹּאכַל אֶת-הָעֹלָה וְאֶת-הָעֵצִים וְאֶת-הָאֲבָנִים וְאֶת-הֶעָפָר וְאֶת-הַמַּיִם אֲשֶׁר-בַּתְּעָלָה לִחֵכָה. וַיַּרְא כָּל-הָעָם, וַיִּפְּלוּ עַל-פְּנֵיהֶם וַיֹּאמְרוּ 'ה' הוּא הָאֱלֹהִים! ה' הוּא הָאֱלֹהִים!"
(מלכים א' יח' 39-36)

>>אז, גם אם זה לא אבסורד, בנחל קישון שחט אליהו את נביאי הבעל והאשרה. ואף-על-פי-כן ולמרות כל זאת, האבסורד המשיך. אחאב היה בטוח כי אליהו הוא "עוֹכֵר יִשְׂרָאֵל": "וַתִּשְׁלַח אִיזֶבֶל מַלְאָךְ אֶל-אֵלִיָּהוּ לֵאמֹר: כֹּה-יַעֲשׂוּן אֱלֹהִים וְכֹה יוֹסִפוּן, כִּי-כָעֵת מָחָר אָשִׂים אֶת-נַפְשְׁךָ כְּנֶפֶשׁ אַחַד מֵהֶם" (מלכים א' יט' 2)

>>האבסורד של "עוֹכֵר יִשְׂרָאֵל" הביא לרצח נָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי: "וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כֶּרֶם הָיָה לְנָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי אֲשֶׁר בְּיִזְרְעֶאל, אֵצֶל הֵיכַל אַחְאָב מֶלֶךְ שֹׁמְרוֹן" (מלכים א' כא' 1). כלומר, נבות התגורר ביזרעאל, וכרמו בכלל מרוחק היה ממקום מגוריו, ונוגע היה בגדר היכל אחאב בשומרון.

"וַיְדַבֵּר אַחְאָב אֶל-נָבוֹת לֵאמֹר: תְּנָה-לִּי אֶת-כַּרְמְךָ וִיהִי-לִי לְגַן-יָרָק, כִּי הוּא קָרוֹב אֵצֶל בֵּיתִי, וְאֶתְּנָה לְךָ תַּחְתָּיו כֶּרֶם טוֹב מִמֶּנּוּ, אִם טוֹב בְּעֵינֶיךָ אֶתְּנָה-לְךָ כֶסֶף מְחִיר זֶה" (מלכים א' כא' 2).

כלומר, אבסורד "עוֹכֵר יִשְׂרָאֵל" באמונתו של אחאב בא לידי ביטוי. לדעת אחאב, נבות היה אמור לקבל את עסקת הנדל"ן כמעשה הגון, דוגמת עסקת הנדל"ן שעשה עמרי עם "שֶׁמֶר", כמתועד: "וַיִּקֶן אֶת-הָהָר שֹׁמְרוֹן מֵאֶת שֶׁמֶר--בְּכִכְּרַיִם כָּסֶף, וַיִּבֶן אֶת-הָהָר, וַיִּקְרָא אֶת-שֵׁם הָעִיר אֲשֶׁר בָּנָה עַל שֶׁם-שֶׁמֶר אֲדֹנֵי הָהָר, שֹׁמְרוֹן" (מלכים א' טז' 24).

>>אולם נבות, שהיה נוכח על ראש הכרמל, כן האמין כי "יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים", וזאת בניגוד לאבסורד שבאמונת אחאב: "וַיֹּאמֶר נָבוֹת אֶל-אַחְאָב: חָלִילָה לִּי מה' מִתִּתִּי אֶת-נַחֲלַת אֲבֹתַי לָךְ" (מלכים א' כא' 3).

>>ואכן, האבסורד של "עוֹכֵר יִשְׂרָאֵל" הכריע את אחאב: "וַיָּבֹא אַחְאָב אֶל-בֵּיתוֹ סַר וְזָעֵף עַל-הַדָּבָר אֲשֶׁר-דִּבֶּר אֵלָיו נָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי, וַיֹּאמֶר לֹא-אֶתֵּן לְךָ אֶת-נַחֲלַת אֲבוֹתָי. וַיִּשְׁכַּב עַל-מִטָּתוֹ וַיַּסֵּב אֶת-פָּנָיו וְלֹא-אָכַל לָחֶם" (מלכים א' כא' 4)

>>האבסורד של אחאב "עוֹכֵר יִשְׂרָאֵל" הביא לרצח נָבוֹת הַיִּזְרְעֵאלִי.

אין "מתועב" יותר מהכנת מסמכים כוזבים למשפט "ראווה".
אין "מתועב" יותר מארגון "עדי שקר" למשפט "ראווה".
אין "מתועב" יותר משופט המוציא פסק דין "מוטה" במשפט "ראווה".

"וַיְעִדֻהוּ אַנְשֵׁי הַבְּלִיַּעַל אֶת-נָבוֹת נֶגֶד הָעָם לֵאמֹר: "בֵּרַךְ נָבוֹת אֱלֹהִים וָמֶלֶךְ"! וַיֹּצִאֻהוּ מִחוּץ לָעִיר וַיִּסְקְלֻהוּ בָאֲבָנִים וַיָּמֹת" (מלכים א' כא' 13).

>>אין "מתועב" יותר מאותו אבסורד, אשר קיבע את אמונת האדם, והביא לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל.

ואמנם, יש יהודים הבטוחים באמונת אבסורד מודרנית. גם אם, לדעתם, יציאת מצרים זו רק "אגדה", ורק מאבסורד נכתבה לה "הגדה". גם אם לדעתם קידמה אנושית היא יכולתו של אדם לראות כאבסורד את עליית אליהו לשמים, "וְהִנֵּה רֶכֶב-אֵשׁ וְסוּסֵי אֵשׁ".

ואמנם, האבסורד של יהודים, יביא לרצח נוסף...

תגובות