קוד: ביאור:עמוס ב9 בתנ"ך
סוג: תכלית
מאת: אראל
אל:
עמוס ב9-10: "וְאָנֹכִי הִשְׁמַדְתִּי אֶת הָאֱמֹרִי מִפְּנֵיהֶם, אֲשֶׁר כְּגֹבַהּ אֲרָזִים גָּבְהוֹ וְחָסֹן הוּא כָּאַלּוֹנִים, וָאַשְׁמִיד פִּרְיוֹ מִמַּעַל וְשָׁרָשָׁיו מִתָּחַת. וְאָנֹכִי הֶעֱלֵיתִי אֶתכם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, וָאוֹלֵךְ אֶתכם בַּמִּדְבָּר אַרְבָּעִים שָׁנָה, לָרֶשֶׁת אֶת אֶרֶץ הָאֱמֹרִי
"
הנביא עמוס הוכיח בעיקר את העשירים, על כך שהם פוגעים בשכבות החלשות. בין שאר הטיעונים שלו הוא אמר גם: "אתם חושבים שאתם עשירים וחזקים, ומרשים לעצמכם לפגוע בחלשים, אבל רק לפני כמה דורות, כולכם יחד הייתם הצד החלש, ונאלצתם לעמוד מול האמורים הגבוהים והחזקים, ואני עזרתי לכם במלחמה זו ונתתי לכם לרשת את ארצם".
יש אנשים שהתרגלו להיות עשירים וחזקים, למצות את הדין עם החלשים ולא לוותר להם, כמו שהוכיח עמוס בפסוקים הקודמים: "על מכרם בכסף צדיק, ואביון בעבור נעלים. השאפים על עפר ארץ בראש דלים, ודרך ענוים יטו, ואיש ואביו ילכו אל הנערה למען חלל את שם קדשי. ועל בגדים חבלים יטו אצל כל מזבח, ויין ענושים ישתו בית אלהיהם.
"
אנשים כאלה צריכים לפעמים שינערו אותם, ויזכירו להם שגם הם היו פעם חלשים, והם עלולים להיות שוב חלשים בעתיד. אולי המחשבה הזאת תעורר בהם את מידת הרחמים.
אשר כגובה ארזים גובהו וחסון הוא כאלונים"?
1. לפי דברינו, המטרה של עמוס היא לעורר בשומעיו העשירים אמפתיה והזדהות עם השכבות החלשות בעם ישראל, בכך שייזכרו שגם הם היו פעם חלשים. בתורה ישנם כמה פסוקים המשתמשים באותו רגש ביחס לגרים:
וְגֵר לֹא תוֹנֶה וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ, כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם"
וְגֵר לֹא תִלְחָץ, וְאַתֶּם יְדַעְתֶּם אֶת נֶפֶשׁ הַגֵּר כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם"
כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגָּר הַגֵּר אִתְּכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ, כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם"
וַאֲהַבְתֶּם אֶת הַגֵּר, כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם"
2. וייתכן שהמטרה היא לעורר בשומעיו העשירים פחד ולערער להם את הביטחון בכוחם: "הלא אף את העכו"ם, אשר לא ידעוני, אני מענשם בעונם, כי הלא השמדתי מפניהם את האמורי, שהיה גבהו כארז וחזק כאילן אלון.. ואתם הלא ידעתם אותי, כי אנכי העליתי אתכם וגו' וספקתי צרכיכם במדבר ארבעים שנה לבוא לרשת את ארץ האמורי
"
(מצודות). אפילו האמורים, שהיו החזקים ביותר מבין עממי כנען, הושמדו בגלל חטאיהם.
פירוש זה מתאים לפסוקים הבאים, המדגישים שגם החזקים לא יצליחו להימלט מהפורענות:
וְאָבַד מָנוֹס מִקָּל, וְחָזָק לֹא יְאַמֵּץ כֹּחוֹ, וְגִבּוֹר לֹא יְמַלֵּט נַפְשׁוֹ"
4. בני ישראל חטאו בעבודה זרה ובגילוי עריות. ה' רצה להראות לבני ישראל שהוא – מצדו – עשה את כל המאמצים האפשריים כדי למנוע מהם לחטוא (ע"פ מלבי"ם):
").כמעשה ארץ מצרים אשר ישבתם בה לא תעשו, וכמעשה ארץ כנען אשר אני מביא אתכם שמה לא תעשו...
":הנביא הוא מעין תחליף לאמצעי-הייעוץ של העכו"ם).כי הגויים האלה, אשר אתה יורש אותם-- אל מעוננים ואל קוסמים, ישמעו; ואתה--לא כן, נתן לך ה' אלוהיך. נביא מקרבך מאחיך כמוני, יקים לך ה' אלוהיך: אליו, תשמעון.
ואשמיד פריו ממעל - שרים העליונים, ושרשיו מתחת - שרים התחתונים. דבר אחר: הצרעה היתה מסמא עיניהם מלמעלה, ומסרסתן מלמטן" ( רש"י).