קוד: מבנה הושע א בתנ"ך
סוג: מבנה2
מאת: רחלי לאופר, מלבי"ם, אראל
אל: פירושים וסימנים 10
[סימן – רחלי לאופר; ציורים – אלחנן ]
בתחילת דרכו של הושע ציווה ה' עליו לקחת אשת זנונים, והיא ילדה 3 ילדים:
3 | 1 | 2 | 4 | ||
---|---|---|---|---|---|
יזרעאל | (א3) ויילך וייקח את גומר בת דבליים... | ותהר ותלד לו בן. |
(א4) ויאמר ה' אליו : |
קרא שמו 'יזרעאל', |
כי עוד מעט ופקדתי את דמי יזרעאל על בית יהוא, והשבתי ממלכות בית ישראל. (א5) והיה ביום ההוא, ושברתי את קשת ישראל בעמק יזרעאל. |
לא-רוחמה | (א6) ותהר עוד ותלד בת. | ויאמר לו : |
קרא שמה 'לא רוחמה', |
כי לא אוסיף עוד ארחם את בית ישראל כי נשוא אשא להם. (א7) ואת בית יהודה ארחם, והושעתים בה' אלהיהם; ולא אושיעם בקשת ובחרב ובמלחמה, בסוסים ובפרשים. | |
לא-עמי | (א8) ותגמול את לא-רוחמה... | ותהר ותלד בן. | (א9) ויאמר: |
קרא שמו 'לא עמי', |
כי אתם לא עמי, ואנכי לא אהיה לכם. |
יזרעאלמסמל את תקופת מלכות בית יהוא, שהתחילה בעמק יזרעאל (מל"ב ט 15 – 24). בתקופה זו בנ"י לא היו צדיקים גמורים, אבל במנהיגים נמצאו דברים טובים (יהוא השמיד את בית אחאב – י30; יהואחז התפלל אל ה' – יג4; יואש כיבד את הנביא אלישע – יג14; ירבעם נתן חופש דיבור לנביא עמוס – עמוס ז). לכן ה' ריחם עליהם כמה פעמים (מל"ב יג5, יג23, יד26). אמנם, ה' ראה שהם עוברים עבירות 'בין אדם לחבירו', ולכן החליט לפקוד עליהם את דמי יזרעאל , להשבית את מלכותם ולשבור את קשתם {
קשת ישראל בעמק יזרעאלהיא הקשת שבה הרג יהוא את יהורם בעמק יזרעאל (מל"ב ט 24), או הקשת שבה בירך אלישע הנביא את יואש (מל"ב יג 15), ובכל מקרה היא מסמלת את כוחם הצבאי של מלכי בית יהוא }, אבל הוא עדיין אהב אותם, ולכן ציווה על הנביא לקרוא לבן הראשון שלו על שמם.
לא–רוחמהמסמלת את תקופת המלכים שמלכו בישראל אחרי בית-יהוא. זו היתה תקופת ביניים: מצד אחד -- במלכים האלה כבר לא נמצאו דברים טובים, והם גם היו אכזריים והרגו זה את זה, ולכן ה' הפסיק לרחם עליהם ולשאת את עוונם; אבל מצד שני - הם עדיין היו עם ה' ונשארו בארץ ה' - עד הגלות. באותה תקופה היה הבדל בין יהודה לישראל, כי על בית יהודה ה' כן ריחם אז – כשאשור הגלתה את ישראל היא לא הצליחה להגלות גם את יהודה (בימי חזקיהו): ה' הושיע אותם ללא כל מאמץ צבאי מצדם (ע' ישעיהו ל 15).
לא–עמימסמל את 10 השבטים בתקופת חורבן שומרון והגלות, כשה' סר מהם ולא השגיח עליהם יותר (לפחות לא בגלוי), והם כבר לא היו עמו { כדברי דוד "כי גרשוני מהסתפח בנחלת ה', לאמור לך עבוד אלהים אחרים": מי שמגורש מא"י גם נפרד מה'. }. ובאותה תקופה גם בני יהודה עזבו את ה' (בימי מנשה).
נראה לי שהפרקים הבאים בספר הושע מסודרים לפי סדר התקופות: