קוד: העוונות גרמו לגויים לזלזל בישראל בתנ"ך
סוג: מבנה1
מאת: אראל
אל:
ירמיהו - נביא החורבן - עסק הרבה בשאלה - מדוע בא החורבן?
אחת התשובות לכך היא (יג 22): "וְכִי תֹאמְרִי בִּלְבָבֵךְ 'מַדּוּעַ קְרָאֻנִי אֵלֶּה?'
בְּרֹב עֲוונֵךְ נִגְלוּ שׁוּלַיִךְ, נֶחְמְסוּ עֲקֵבָיִךְ
". פסוק זה מתייחס במיוחד לשינוי שחל ביחסם של הגויים כלפי עם ישראל:
מנהיגי ישראל הזמינו את הגויים לבוא ולכרות איתם ברית, כמו שכתוב בפסוק
קודם "ואת לימדת אותם עלייך אלופים לראש
" (פירוט); והגויים הפכו מבעלי-ברית לכובשים אכזריים; מדוע השתנה יחסם אלינו? מה עשינו רע?
הפסוק שקראנו, והפסוקים הבאים אחריו, נותנים תשובה:
ברוב עוונך -
:
נגלו שולייך= הורמו שולי שמלתך עד שגילו את ערוותך;
נחמסו עקבייך= הושחתו ונגזלו הנעליים שכיסו את עקבי רגלייך, או עקבייך עצמם, כלומר - נשארת עירומה ויחפה.
ברוב עוונך נגלו שולייך נחמסו עקבייך" משמעו, שהעוונות של ירושלים גרמו לכך שהאויבים ראו בה את הצדדים החלשים, הם הפסיקו להתייחס אליה כאל אישה מכובדת, והתחילו להתייחס אליה בזלזול והשפלה.
וְגַם-אֲנִי חָשַׂפְתִּי שׁוּלַיִךְ עַל-פָּנָיִךְ; וְנִרְאָה קְלוֹנֵךְ. נִאֻפַיִךְ וּמִצְהֲלוֹתַיִךְ, זִמַּת זְנוּתֵךְ, עַל-גְּבָעוֹת בַּשָּׂדֶה, רָאִיתִי שִׁקּוּצָיִךְ; אוֹי לָךְ, יְרוּשָׁלִַם--לֹא תִטְהֲרִי, אַחֲרֵי מָתַי עֹד"; הניאוף - גם ניאוף פיסי וגם ניאוף רוחני (=עבודת אלילים) - הם שגרמו לזלזול.