ה' שולח נביאים כדי להזהיר את העם מפני הסכנות המאיימות עליהם. אדם המנבא רק דברים טובים, ואינו מודע לסכנות, יש לחשוד בו שאינו נביא אמת. כך אמר הנביא ירמיהו על הנביאים האחרים שהיו בתקופתו, בזמן המלחמה נגד בבל, שניבאו שממלכת יהודה תצליח להתגבר על בבל:
ירמיהו כז17: "אַל תִּשְׁמְעוּ אֲלֵיהֶם, עִבְדוּ אֶת מֶלֶךְ בָּבֶל וִחְיוּ, לָמָּה תִהְיֶה הָעִיר הַזֹּאֶת חָרְבָּה?
"
ירמיהו כז18: "וְאִם נְבִאִים הֵם, וְאִם יֵשׁ דְּבַר ה' אִתָּם, יִפְגְּעוּ נָא בה' צְבָאוֹת לְבִלְתִּי בֹאוּ הַכֵּלִים הַנּוֹתָרִים בְּבֵית ה' וּבֵית מֶלֶךְ יְהוּדָה וּבִירוּשָׁלִַם בָּבֶלָה
".
אם הם אכן נביאים, הם צריכים להיות מודעים לסכנה המרחפת מעל עם ישראל - סכנת הגלות והכיבוש הבבלי, ולהתפלל לה' שיבטל את הגזירה, ולא להפריח אשליות הגורמות לשאננות.
עוד על תפקידו של הנביא כצופה המזהיר מפני צרות, ראו
יחזקאל ג17: "בֶּן אָדָם! צֹפֶה נְתַתִּיךָ לְבֵית יִשְׂרָאֵל, וְשָׁמַעְתָּ מִפִּי דָּבָר וְהִזְהַרְתָּ אוֹתָם מִמֶּנִּי
".
מקורות ופירושים נוספים
"ואם נביאים הם - ר"ל, אחר שלירמיה נאמר בנבואה שגם הכלים הנותרים יובאו לבבל, אם כן, אי אפשר שיושבו הראשונים.
ואם יש דבר ה' אתם - בודאי נאמר להם בהפך, שכלים הנותרים יובאו לבבל, ואם כן
יפגעו נא בה' לבלתי בוא הכלים הנותרים, ר"ל כי נבואה שנאמר לנביא שלא בדרך שליחות, רק בדרך הודעה לו לבדו, בודאי הודיעו לו זה כדי שיתפלל ויבטל הגזרה (כי מה שנאמר לו בתורת שליחות אל העם הוא כדי שישובו בתשובה ואין תפילתו מועלת), וזהו שאמר:
אם יש דבר ה' אתם דרך גילוי דעת, אם כן יפגעו בה', כי בזה מועיל תפלה
" (מלבי"ם).
"יפגעו נא בה' - יתפללו עתה לה', לא על השבת הכלים, אלא לבל יבואו לבבל הכלים הנותרים, מה שלא לקח כשגלה את יכניה.
" (מצודות)
ישנם פסוקים נוספים שבהם הפועל פגע מציין תפילה, ראו:
מאמרים נוספים - באדיבות
גוגל
-
המאבק בין נביאי האמת לנביאי השקר: בפסוק שלפני זה נאמר: "אל-תשמעו אליהם עבדו את-מלך בבל וחיו למה תהיה העיר הזאת חרבה". ובפסוק כ"א נאמר: "כי כה אמר ה' צבאות אלהי ישראל על-הכלים הנותרים בית ה'
... (cache)
-
שני נביאים מול ארבע מפלגות / יהודה אליצור:
אל תשמעו אליהם, עבדו את מלך בבל וחיו, למה תהיה העיר הזאת חרבה". כללו של דבר, בשני הצדדים, גם יחזקאל בבבל וגם ירמיהו בארץ ישראל, טוענים שהגרעין העתיד של
... (cache)
-
חבל נחלתו א ו ג€“ ויקיטקסט: 12 דצמבר 2010
...
אל תשמעו אליהם עבדו את מלך בבל וחיו למה תהיה העיר הזאת חרבה. ואם נביאים הם ואם יש דבר ד' איתם יפגעו נא בד' לבלתי באו הכלים הנותרים בבלה.
... (cache)
-
שיחות בספר ירמיהו / יהודה איזנברג: והרי בבל היא האויב, ומצרים היא התקווה! וירמיהו הורס את התקווה האחרונה של העם, לאחר שנטע בהם לרגע תקווה, וחוזר לדבריו הקבועים: עבדו
את מלך בבל, וחיו. (cache)
-
ערוך השולחן/כבוד מלך ג€“ ויקיטקסט: 14 דצמבר 2008
... ואף גם בהיות ממשלה בישראל בארצם ג€“ הזהירו נביאינו וחכמינו ז"ל להיות נכנעים למלכי ארץ, כמו שצוה ירמיהו הנביא: "עבדו
את מלך בבל וחיו" (ירמיהו
... (cache)
-
מחוון: בגרות בתנ"ך חורף תשס"ט: עבדו
את מלך בבל וחיו" (פסוק. 17.). על פי חנניה השיעבוד אמור. להסתיים בעוד כשנתיים ימים. לעומתו טוען ירמיה שהשעבוד יימשך. זמן רב, ולכן יש להפגין נאמנות כלפי
... (cache)
-
פרשת ויצא: וכן הוא אומר (שם כז): ואם נביאים הם, ואם
יש דבר ה' אתם, יפגעו נא בה' צבאות. אמר רבי שמואל בר נחמן: כנגד ג' פעמים שהיום משתנה:
... (cache)
-
התפקוד החברתי של הנביאים: הנביאים והמקדש: וכן ממש אומר ירמיהו: "ואם נביאים הם, ואם
יש דבר ה' אתם יפגעו נא בה' צבאות..." (יר' כ"ז 18); אם נתן ה' את דברו בפי הנביא, ממילא גם יאזין לתפילתו.
... (cache)
-
מדרש רבה - ויצא:
... (שם כז) ואם נביאים הם ואם
יש דבר ה' אתם יפגעו נא בה' צבאות א"ר שמואל בר נחמן כנגד ג' פעמים שהיום משתנה בערבית צריך אדם לומר יה"ר מלפניך ה' אלהי שתוציאני
... (cache)
-
אנציקלופדיה יהודית דעת - שיר של פגעים;: אולי פירוש "פגעים" כאן הוא לשון תפילה, כמו "ויפגע במקום", ואין פגיעה אלא תפילה, כמה דתימר
יפגעו נא בה' צבאות (ירוש' ברכות פ"ד). ופירוש שיר של פגעים - שיר של
... (cache)
-
תפילות כנגד אבות או תמידין תקנום:
... יעטוף ולפני ה' ישפוך שיחו תפילת הערב מיעקב אבינו ויפגע במקום וילן שם ואין פגיעה אלא תפילה כמה דתימר
יפגעו נא בה' צבאות ואומר אל תשא בעדם רינה ותפילה ואל
... (cache)
-
תפילת היחיד והציבור / יהודה ברנדס: תפילת הערב מיעקב אבינו: "ויפגע במקום וילן שם" - ואין פגיעה אלא תפילה, כמה דתימר: "יפגעו נא בה' צבאות", ואומר: "אל תשא בעדם רינה ותפילה ואל תפגע בי".
... (cache)