נחלת הכהנים בעתיד

קוד: ביאור:יחזקאל מה4 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

נחלת הכהנים

יחזקאל מה3: "וּמִן הַמִּדָּה הַזֹּאת תָּמוֹד אֹרֶךְ חמש[חֲמִשָּׁה] וְעֶשְׂרִים אֶלֶף וְרֹחַב עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים, וּבוֹ יִהְיֶה הַמִּקְדָּשׁ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים"

יחזקאל מה4: "קֹדֶשׁ מִן הָאָרֶץ הוּא: לַכֹּהֲנִים מְשָׁרְתֵי הַמִּקְדָּשׁ יִהְיֶה הַקְּרֵבִים לְשָׁרֵת אֶת ה', וְהָיָה לָהֶם מָקוֹם לְבָתִּים וּמִקְדָּשׁ לַמִּקְדָּשׁ"

לפי נבואת יחזקאל, כשארץ ישראל תחולק בפעם השלישית, תהיה רצועה של 25000 על 10000 קנים (כ-75 על 30 ק"מ), שבתוכה יהיה הר הבית והמקדש. גודל הר הבית, כפי שנאמר בפסוק קודם, 500 על 500 קנים (כ-1.5 על 1.5 ק"מ). שאר הרצועה יהיה לכהנים משרתי המקדש, שהם רק הכהנים בני צדוק, יחזקאל מד15: "וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם בְּנֵי צָדוֹק אֲשֶׁר שָׁמְרוּ אֶת מִשְׁמֶרֶת מִקְדָּשִׁי בִּתְעוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵעָלַי הֵמָּה יִקְרְבוּ אֵלַי לְשָׁרְתֵנִי וְעָמְדוּ לְפָנַי לְהַקְרִיב לִי חֵלֶב וָדָם נְאֻם אֲדֹנָי ה'" (ראו מבנה יחזקאל מד). 

אולם, באותו פרק נאמר בפירוש, שלכהנים בני צדוק לא תהיה אחוזה בארץ ישראל, אלא רק עבודת המקדש תהיה נחלתם - יחזקאל מד28: "וְהָיְתָה לָהֶם לְנַחֲלָה, אֲנִי נַחֲלָתָם;  וַאֲחֻזָּה לֹא תִתְּנוּ לָהֶם בְּיִשְׂרָאֵל, אֲנִי אֲחֻזָּתָם"! (ראו גם:  נחלת הכהנים והלויים בתורה)

המלבי"ם פירש: "קדש מן הארץ הוא - הוא הקדוש מיתר הארץ מצד שמיוחד "לכהנים הקרובים לשרת את ה', והיה להם - ר"ל לא יקחוהו בתורת נחלה לעשות בו שדות וכרמים כמו בחלק הלוים, רק יבנו שם בתים לשבתם, ומקדש למקדש - שיהיה הכנת קדושה למקדש, בענין שע"י הקדושה הזאת יהיה הר הבית קדש קדשים" (מלבי"ם).  כלומר, הכהנים לא יהיו רשאים לעבד את האדמה בנחלה שלהם ולהתפרנס ממנה, אלא רק לבנות בה בתים - כמו ערי הלויים שהיו בימי בית ראשון.

- אולם, הנחלה שקיבלו הכהנים גדולה הרבה יותר מערי הלויים -  75 על 30 ק"מ - כמעט כמו רבע נחלה של שבט. האם יהיו כל-כך הרבה כהנים בני צדוק? האם הם יבנו בתים כה גדולים? או שכל השטח יישאר פתוח?

אולי התשובה היא בביטוי המוזר "ומקדש למקדש", כפי שהסבירו מלבי"ם "הכנת קדושה למקדש", וכמו שהסביר בעל המצודות: "ומקדש - ענין הזמנה, כמו ויקדישו את קדש בגליל (יהושע כ')... השטח הזה יהיה להם מקום על בתים, ומקום מזומן על המקדש" (מצודות).   בשטח הרצועה יהיו מבנים הקשורים להכנה והזמנה למקדש, כגון: בתי-ספר לכהונה, מבנים מנהליים הקשורים לתפעול המקדש, וכד'. וצ"ע.

ועוד לא ברור, מדוע הכהנים לא יקבלו ערים מפוזרות בתוך שבטי ישראל, כפי שהיה בימי בית ראשון, אלא נחלה אחת מרוכזת?   (ראו גם:  נחלת הכהנים והלויים בתורה)

נחלת הלויים

יחזקאל מה5: "וַחֲמִשָּׁה וְעֶשְׂרִים אֶלֶף אֹרֶךְ וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים רֹחַב יהיה[וְהָיָה] לַלְוִיִּם מְשָׁרְתֵי הַבַּיִת לָהֶם לַאֲחֻזָּה עֶשְׂרִים לְשָׁכֹת"

בניגוד לכהנים בני צדוק - הלויים משרתי הבית כן יקבלו אחוזה, ונראה שכך גם הכהנים שאינם בני צדוק. בפרק הקודם (ראו מבנה יחזקאל מד) נאמר שהלויים יירדו בדרגה, וגם הכהנים שאינם בני צדוק שיירדו בדרגה ויהפכו להיות שומרי משמרת הבית, יחזקאל מד14: "וְנָתַתִּי אוֹתָם שֹׁמְרֵי מִשְׁמֶרֶת הַבָּיִת לְכֹל עֲבֹדָתוֹ וּלְכֹל אֲשֶׁר יֵעָשֶׂה בּוֹ". לכן הם כבר לא יהיו זכאים לקבל מתנות-כהונה, ולכן הם יקבלו אחוזה כמו כל שבטי ישראל, שבה יוכלו להחזיק שדות וכרמים (מלבי"ם).

מה הן עשרים לשכות?

1. תאים הצמודים למקדש, לצורך עבודת המקדש (כגון: לשמירת כלי שטיפת הרצפות... זה יהיה אחד מתפקידיהם בעתיד): "עשרים לשכות יהיה ללוים בהיקף המקדש לשמור הבית ולנוי, ומותר הרצועות יעשו לצרכיהם" (רש"י, וכן מצודות)

2. חלוקה פנימית של השטח, "המקום יתחלק לעשרים חלקים, שבכל חלק יהיה עיר ללוים. שבימי קדם היו להם ארבעים ושתים עיר חוץ מערי המקלט, והיו לכהנים וללוים, ואז יהיה ללוים עשרים עיר ויחלקו נחלתם לעשרים גבולים" (מלבי"ם).

נחלת הלויים בתלמוד ובראשונים

השינוי במעמד הלויים נזכר גם בתלמוד: "תניא: עתידה ארץ ישראל שתתחלק לשלשה עשר שבטים: שבתחלה לא נתחלקה אלא לשנים עשר שבטים" (בבלי בבא בתרא קכב.). ואכן ארץ ישראל התחלקה ל-13 רצועות (יחזקאל מח) - 12 רצועות ל-12 שבטים והרצועה ה-13 לנשיא (רב חסדא, שם); בתוך נחלת הנשיא נמצאת התרומה הכוללת את נחלת שבט לוי, כך שכל 13 שבטי ישראל קיבלו נחלה.

חכמי ישראל תמהו, איך ייתכן שהלויים יקבלו אחוזה בארץ ישראל, הרי נאמר בפירוש בתורה,  דברים יח1: "לֹא יִהְיֶה לַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם, כָּל שֵׁבֶט לֵוִי, חֵלֶק וְנַחֲלָה עִם יִשְׂרָאֵל; אִשֵּׁי ה' וְנַחֲלָתוֹ יֹאכֵלוּן" (פירוט), ולפי הרמב"ם זו אחת מתרי"ג מצוות?!

1. הרמ"מ מליובאביטש דייק בלשון הרמב"ם, שהלויים לא יקבלו נחלה "בארץ כנען", אבל כן יקבלו נחלה בעתיד, בארץ הקיני הקניזי והקדמוני (שיחת יום שמחת-תורה ה'תשמ"ו, http://www.shluchim.org/content/img/files/THE%20korach%20tamu_ureu.pdf).   - אולם, פירוש זה סותר את האמור בחזון יחזקאל, לפיו נחלת הלויים תהיה ממש בלב ארץ כנען המערבית, מדרום להר הבית.

2. במקום אחר הסביר הרמ"מ, שאכן יהיה שינוי: בזמן שלפני ביאת המשיח, בעלות על קרקע גשמית סותרת את ההתמסרות לעבודה הרוחנית, עבודת ה’. בימות המשיח כאשר “ומלאה הארץ דעה את ה’”, יראה שלא רק שהגשמיות אינה סותרת לרוחניות – הגשמיות והרוחניות הינם דבר אחד (לקוטי שיחות חלק ל”ח ע’ 103. בתוך המאמר מה תפקידו של אליהו הנביא? מאת הרב גרשון אבצן, התפרסם במגזין "בית משיח").

3. ולענ"ד יהיה שינוי אחר - תהיה ירידה במעמדם של הלויים. הלויים לא מילאו את תפקידם כראוי בימי בית ראשון, ולכן בעתיד מעמדם יירד (ראו מבנה יחזקאל מד).

תגובות