קוד: מבנה שמואל א ב בתנ"ך
סוג: מבנה2
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים 11
בשמ"א ב 12 - 17 מסופר על החטאים של בני עלי:
ובני עלי, בני בלייעל: לא ידעו את ה'. ומשפט הכוהנים את העם -- כל איש זובח זבח, ובא נער הכוהן כבשל הבשר, והמזלג שלוש השיניים בידו. והכה בכיור או בדוד או בקלחת או בפרור -- כל אשר יעלה המזלג, ייקח הכהן בו; ככה יעשו לכל ישראל הבאים שם בשילה.
גם בטרם יקטירון את החלב, ובא נער הכוהן, ואמר לאיש הזובח: 'תנה בשר לצלות לכהן;ולא ייקח ממך בשר מבושל, כי אם חי'. ויאמר אליו האיש: 'קטר יקטירון כיום החלב, וקח לך כאשר תאווה נפשך'; ואמר: 'לא, כי עתה תיתן; ואם לא - לקחתי בחוזקה!' ותהי חטאת הנערים גדולה מאד את פני ה'; כי ניאצו האנשים את מנחת ה'.
הקטע מעלה שתי שאלות:
המלבי"ם התייחס לשאלות האלו - ע' בדבריו.
גם יהודה גרנות, בשיעורו "עלי, שלא ייגמר לעולם", התייחס לשאלות האלו.
במאמר זה נביא תשובות אחרות, תוך כדי פירוש הקטע.
: בני עלי עברו שתי עבירות: נגד ישראל ונגד ה'.
ובני עלי
בני בליעל,לא ידעו את ה’
-- משפט = מנהג קבוע; חוקם ומנהגם הקבוע של הכהנים עם העם היה כזה:ומשפט הכהנים את העם
כל איש שהביא בשר למשכן --כל איש זובח זבח --
– המשרת של הכהן --ובא נער הכוהן
– כשהבעלים בישלו את הבשר –כבשל הבשר
והמזלג שלוש השיניים בידו, והכה בכיור או בדוד או בקלחת או בפרור, כל אשר יעלה המזלג
-
יביא הנער אל הכהן ו
(במזלג)ייקח הכוהן בו
בכך הם גזלו מבני ישראל, כי ע"פ התורה רק הזרוע והלחיים והקיבה שייכים לכהנים.; --
– כאמור, זאת היתה עבירה נגד ישראל.ככה יעשו לכל ישראל הבאים שם בשילה
למה תבעטו בזבחי ובמנחתי" - ומשם נראה שגם הזבח (שנזכר בעבירה 1) וגם המנחה (שנזכרה בעבירה 2) הם קודש לה'.
של קרבנות שלמים או חטאתשהקריבו לה'גם בטרם יקטירון את החלב
– המשרת של הכהן -ובא נער הכהן
ואמר לאיש הזובח: 'תנה בשר לצלות לכהן!
– הכהנים כבר לא חיכו עד שהזובח יבשל אותו ("כבשל הבשר") אלא דרשו ממנו שיתן בשר חי.ולא ייקח ממך בשר מבושל כי אם חי!'
: לא אכפת לי כבר שתיקח כמה שאתה רוצה מהבשר, העיקר שתקטיר קודם את החלב, כי לפי התורה צריך קודם להקטיר את החלב לה' ורק אחר-כך מותר לאדם לאכול מהבשר. אבל נער הכהן לא הסכים,ויאמר אליו האיש: 'קטר יקטירון כיום החלב וקח לך כאשר תאווה נפשך!'
. המטרה של הכהנים בזה היתה להפגין כוח (ואמר: 'לא, כי עתה תיתן, ואם לא לקחתי בחוזקה!'
): להראות לכל העם שהכהנים חשובים יותר מה' - הם מקבלים בשר לפני שה' מקבל את החלב.בחוזקה
– החטאת שביצעו משרתי הכהנים –ותהי חטאת הנערים
– כאמור, זאת היתה עבירה נגד ה',גדולה מאוד את פני ה’
– הכהנים --כי ניאצו האנשים
– את הקרבנות המובאים לה'. הזלזול של הכהנים במנחת ה' גרם לכך שהמשרתים שלהם חטאו (ראו גם חופני ופינחס ניסו לגבות מיסים בכוח).את מנחת ה’
העבירה השניה היתה גדולה מהראשונה משתי סיבות:
" -- כשהם הריחו את הריח של הבשר המתבשל התעוררה בהם התאווה והם לא יכלו להתאפק ושלחו את הנערים לקחת בשר. אבל אחר-כך הכהנים התחילו לקחת בשר חי -- לא מתוך תאווה אלא מתוך רצון להפגין כוח כנ"ל.כבשל הבשר
ובניגוד אליהם --
– שמואל שירת את ה' וכיבד אותו ולא זלזל בו, למרות שגם הוא היה
ושמואל משרת
את פני ה’
נער
(בניגוד לנערי הכהנים, שהושפעו לרעה מהכהנים – הנער שמואל לא הושפע מהם).
חגור איפוד בד
{
}
ומעיל קטון תעשה לו אימו והעלתה לו מימים ימימה בעלותה את אישה לזבוח את
זבח הימים. ובירך עלי את אלקנה ואת אשתו ואמר 'ישם ה’ לך זרע מן האישה
הזאת תחת השאלה אשר שאל לה’'. והלכו למקומו. כי פקד ה’ את חנה ותהר ותלד
שלושה בנים ושתי בנות. ויגדל הנער שמואל עם ה’.
[שמ"א ב 22 - 25]
עלי לא הוכיח את בניו על הפגיעה בכבוד ה' (עבירה 2 למעלה) אלא רק על
העוונות שעשו נגד ישראל. הוא הוכיח אותם על שתי עבירות ששמע שהם עשו:
ועלי זקן מאוד.
– זהו התיאור של עבירה 1 למעלה (גזילת הבשר מהבעלים).ושמע את כל אשר יעשון בניו לכל ישראל
העבירה הזאת לא נזכרה בשום מקום אחר, ולכן נראה לי שבני עלי לא באמת עשו את זה - זו היתה רק שמועה שבני ישראל הפיצו עליהם.ואת אשר ישכבון את הנשים הצובאות פתח אוהל מועד.
בכל אופן, לעלי לא היה אכפת האם בניו חוטאים או לא – הדבר העיקרי
שהפריע לו הוא שפוגעים בכבודם; הדבר היחיד שהיה חשוב לו הוא הכבוד של בניו
(כמו שיאמר לו איש הא-להים בהמשך –
ותכבד את בניך
– אתה מכבד את בניך ובוזה אותי). ולכן הוא הוכיח את בניו על שתי העבירות ששמע עליהם:
ממני... מכבדי אכבד
ובוזי ייקלו
אנוכי שומע דבריםלמה תעשון כדברים האלה? אשר אנוכי שומע את דבריכם רעים - מאת כל העם
[פירשתי לפי הטעמים (ע' בתנ"ך!). יש עוד כמה דרכים לקרוא את הפסוק, ובכולן המשמעות דומה]. כולם מדברים עליכם דברים רעים – זה פוגע בכבודכם!'אלה!
אל תעשו דברים שגורמים לאנשים לשנוא אתכם,אל, בני!
אשרכי לא טובה השמועה אשר אנוכי שומע,
מפה לאוזןמעבירים
בגלל ששונאים אתכם – מעבירים עליכם שמועות רעות וזה פוגע במעמדכם!'עַם ה’!
– ישפוט אותו השופט,אם יחטא איש לאיש -- ופיללו אלוהים
כשיש שמועות לא טובות על הכהנים – המעמד שלהם יורד, אף אחד לא מאמין בהם, ואז אף אחד לא רוצה לבוא אליהם שיתפללו עליו (כי הם בעצמם חוטאים), ואזואם לה’ יחטא איש - מי יתפלל לו?
(פירוט)ואם לה' יחטא איש – מי יתפלל לו?
מאד הפריע לעלי שמעמד הכהנים יורד; כבר בשמ"א פרק א, כשעלי ראה את חנה מתפללת, זה נראה לו מאד מוזר - הוא חשב שהיא שיכורה, כי עד אז אנשים לא היו מתפללים עבור עצמם: מי שהיתה לו בקשה היה בא אל הכהן ומבקש ממנו שיתפלל עליו. עד לרגע זה עלי לא הבין למה אנשים (ובמיוחד נשים) התחילו להתפלל בשביל עצמם. רק עכשיו, כשהוא שמע את השמועות הרעות על בניו (ובמיוחד את השמועה על שכיבת הנשים), הוא הבין את הסיבה לכך: מעמד הכהנים ירד. זה מאד הפריע לו, ועל כך הוא הוכיח את בניו.
אבל בני עלי
. אם בני עלי היו סתם 'רשעים' – ה' לא היה חפץ להמיתם, כמו שכתוב (יחזקאל יח23)
לא ישמעו לקול אביהם,
כי חפץ ה’ להמיתם
; הרשע מסוגל עדיין לשוב מדרכיו ולחיות. אבל בני עלי היו
החפוץ אחפוץ מות רשע, נאום ד' ה'?! הלא בשובו מדרכיו וחיה!
שאינם מסוגלים לעלות מחטאם ולחזור בתשובה; ולכן
בני בליעל,
. [איתן בוטרמן]
חפץ ה’ להמיתם
לעומתם,
ו
-- הולך ועולה --
הנער שמואל הולך וגדל וטוב
– גם בעניינים 'בין אדם למקום' וגם בעניינים 'בין אדם לחברו'.
גם עם ה’ וגם עם אנשים