בתנועה הציונית ישנן כמה גישות שונות למדינת ישראל: הגישה המצומצמת רואה במדינת ישראל מקלט בטוח ליהודים, שנועד להגן עליהם מהפרעות שפגעו בהם בכל העולם, החל מ"הסופות בנגב" ועד השואה. הגישה המרחיבה טוענת שמדינת ישראל צריכה להיות הרבה יותר ממקלט בטוח - היא צריכה גם להיות מרכז רוחני ליהדות, אור לגויים, ויש אומרים שהיא גם התחלת הגאולה, יסוד כיסא ה' בעולם ועוד.
בדברי ה' לדוד, ניתן למצוא ראיה דווקא לגישה הראשונה:
שמואל ב ז10: "וְשַׂמְתִּי מָקוֹם לְעַמִּי לְיִשְׂרָאֵל, וּנְטַעְתִּיו, וְשָׁכַן תַּחְתָּיו, וְלֹא יִרְגַּז עוֹד, וְלֹא יֹסִיפוּ בְנֵי עַוְלָה לְעַנּוֹתוֹ כַּאֲשֶׁר בָּרִאשׁוֹנָה
"
בתחילת הפרק, בא דוד אל נתן הנביא ואמר לו שהוא רוצה לבנות בית מקדש לה'; הוא לא מסתפק בתפקיד החומרני של ממלכת ישראל - הוא רוצה שיהיה גם מרכז רוחני של עבודת ה'. ה', באמצעות נתן הנביא, אמר לדוד שלא יבנה!
לדברי ה', מלכות דוד ממלאת תפקיד חשוב מאד. באמצעותה
שמתי מקום לעמי לישראל - דאגתי לכך שלעם ישראל יהיה מקום בטוח, מקום קבוע שממנו לא יגרשו אותו,
ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד, ולא ישפילו אותו ויכאיבו לו כמו שהיה בעבר לפני הקמת המלוכה,
ולא יוסיפו בני עוולה לענותו כאשר בראשונה.
ה' רוצה ללמד את דוד (ואותנו), שהתפקיד הזה, לספק לעם ישראל מקלט בטוח, הוא תפקיד מספיק חשוב! לא צריך להרגיש, שאם עדיין לא בנינו את בית המקדש, אז אין לנו זכות קיום; עצם העובדה שלעם ה' ישנו מקום בטוח היא הישג עצום.
רק בדור הבא, דורו של שלמה, אחרי תקופה ארוכה של שלום ושלוה, אחרי שעם ישראל נרגע מכל העינויים שעבר בתקופת הגלות - רק אז הגיע הזמן לעבור לשלב הבא ולבנות את בית המקדש.
מקורות ופירושים נוספים
פסוק דומה, עם הבדל קטן, נמצא בפרשה המקבילה ב
דברי הימים א יז9: "
וְשַׂמְתִּי מָקוֹם לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל וּנְטַעְתִּיהוּ וְשָׁכַן תַּחְתָּיו וְלֹא יִרְגַּז עוֹד, וְלֹא יוֹסִיפוּ בְנֵי עַוְלָה
לְבַלֹּתוֹ כַּאֲשֶׁר בָּרִאשׁוֹנָה
". חכמי התלמוד התייחסו להבדל זה: "
בתחלה
לענותו (כשנבנה הבית, נבנה על מנת שלא לענות עוד אויבים לישראל), ולבסוף
לכלותו (כשחטאו נגזר עליהם ענוי, ותפלתם מגינה עליהם מן הכליון)
"
(רב הונא (רש"י),
בבלי ברכות ז ב).
ועוד דרשו: "כל הקובע מקום לתפלתו - אויביו נופלים תחתיו, שנאמר
ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו - ולא ירגז עוד ולא יוסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה
" (רבי יוחנן משום רשב"י, שם).
עינה
= א. גרם לכאב ולצעקה, ב. השפיל והכניע
רגז
= לא שקט.
מקראות גדולות:
"ושמתי מקום - עוד אני חפץ להשקיט שיהא שקט ושליו את עמי בימי בנך
" (רש"י)
"ושמתי מקום - בימיך שמתי מקום מנוח וקבוע לעמי ישראל ונטעתיו על אדמתו ושכן במקומו.
ולא ירגז - לא יחרד עוד לנוע ממנה.
כאשר בראשונה - רצה לומר קודם הקמת השופטים.
" (מצודות)
מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב
גוגל
-
להיות שליח! - ישיבת מעלות: ואמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: כל הקובע מקום לתורתו3 אויביו נופלים תחתיו, שנאמר (שמואל ב' ז'): "ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד ולא יסיפו בני עולה
... (cache)
-
רי"ף ברכות מהדורת ש"ס ווילנא דף ד ע"א ג€“ ויקיטקסט: 5 אוגוסט 2011
... אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי: כל הקובע מקום לתורתו, אויביו נופלין תחתיו, שנאמר: "ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו" וגו' (דברי הימים א יז).
... (cache)
-
על קביעות עתים לתורה - ישיבת מעלות: ואמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: כל הקובע מקום לתורתו2 אויביו נופלים תחתיו, שנאמר (שמואל ב' ז'): "ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד ולא יסיפו בני עולה
... (cache)
-
Torah Talk: Tehillim: אני לקחתיך מן הנוה...
ושמתי מקום לעמי לישראל... כי ימלאו ימיך... והקימותי את זרעך אחריך... הוא יבנה בית לשמי וכוננתי את כסא ממלכתו עד עולם... ונאמן ביתך וממלכתך עד עולם לפניך,
... (cache)
-
פרשת שמות (1): וכאשר דוד המלך בקש לבנות בית המקדש, אמר לו ה': "ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד, ולא יוסיפו בני עוולה לענותו כאשר בראשונה" (שמו"ב ז, י). כלומר, שנאה זו
... (cache)
-
תורה אחרי צבא - עלון מס' 36 - תורה אחרי צבא - דף הבית: כאשר יגיע הזמן, 'ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד, ולא יוסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה' (שם שם י), אז תגיע השעה לבנין בית המקדש. וכל מה שעשה דוד
... (cache)
-
חללי צבא הגנה לישראל - מתוך אתר הלכה יומית:
... לך לאור עולם ושלמו ימי אבלך, ויקויים בנו מקרא שכתוב,
ושמתי מקום לעמי לישראל, ונטעתיו ושכן תחתיו, ולא יוסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה. וקראת ישועה חומותינו ושערנו תהלה,
... (cache)
-
ישראל במדבר העמים / יהודה אליצור: בפס' י, שם, נאמר: "ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד ולא יסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה". גם כאן יש, לדעת כמה חוקרים, רמז לגלות. על פי מקרא זה ודומיו,
... (cache)
-
חללי צבא ההגנה לישראל - שיבת ציון | מקושרים:
... לך לאור עולם ושלמו ימי אבלך, ויקויים בנו מקרא שכתוב,
ושמתי מקום לעמי לישראל, ונטעתיו ושכן תחתיו, ולא יוסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה. וקראת ישועה חומותינו ושערנו תהלה,
... (cache)
-
דף קשר מספר 296 - פרשת עקב: דוד, שזכה שיעשה לו ה' "שם גדול כשם הגדלים אשר בארץ" (שמואל ב', ז', ט), והעם, שזכה ל"
ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו..." (שם, י), מודה ומהלל לה'. שירת דוד פותחת
... (cache)
-
JUNE 2010: ף. מסכת ברכות דף ד עמוד א. וחנן משום ר. 'שמעון בן יוחאי כל הקובע מקום לתורתו אויביו נופלין תחתיו שנא. 'ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו. וגו.: '. תלמוד בבלי מסכת מכות
... (cache)
-
מתכונת בתנ"ך תש": כניסת העם לארץ הגנת ה' מפני אויבים: "ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא. ירגז עוד.." (פס 10). - מינוי שופטים לבני ישראל: "ולמן היום אשר ציויתי שופטים על עמי ישראל"
... (cache)
-
מבטא האות ו:. 'מבטא האות ו. (cache)
-
משמעות הגלות במקרא / יהודה אליצור: "ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד ולא יוסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה". יש חילוקי דעות לגבי המשמעות של הכתוב פה. מכל מקום, רמוזה כאן אפשרות
... (cache)
-
חדשות מחלקה ראשונה - News1: במותם ציוו לנו החיים - חיי התורה: 19 אפריל 2010
... יאסף כי ה' יהיה לך לאור עולם ושלמו ימי אבלך, ויקויים בנו מקרא שכתוב,
ושמתי מקום לעמי
לישראל, ונטעתיו ושכן תחתיו, ולא יוסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה.
... (cache)
-
Harav Tsuriel - Parashat Shavua - תורה: דוד, היה זה מצבנו הישן-נושן "
ושמתי מקום לעמי לישראל...ולא ירגז עוד, ולא יוסיפו בני עוולה לענותו כאשר בראשונה" (שמו"ב ז, י). זה בא לנו דוקא מתוך קרבתנו היתרה לעולם הנבדל.
... (cache)
-
קביעות מקום לתפילה: 14 אוקטובר 2009
... שאמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי, כל הקובע מקום לתפילתו אויביו נופלים תחתיו, שנאמר (שמואל ב, ז) "ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז
... (cache)
-
שמואל ב' (וורד) - דעת: תני רב יוסף: זה שאומרים מגן דוד.
ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו. תמן תנינן: שמעון הצדיק היה משירי כנסת הגדולה וכו'. הוא היה אומר: על ג' דברים העולם עומד: על התורה,. על העבודה,
...
-
למה בכה המפקח דנלי - מוסף הארץ - הארץ: 30 אפריל 2008
... בעודם ממתינים לכניסת השופטים סיפר לו גרונר על השואה ובעקבות שמואל ב', פרק ז', פסוק 10, אמר: "ושמתי מקום לעמי לישראל". דנלי תיאר את גרונר כברנש יהודי
... (cache)
-
שיר השירים רבה א, יט - דרכי לימוד מדרש - עיונים במדרש רבה: ואמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי: כל הקובע מקום לתורתו אויביו נופלים תחתיו, שנאמר (שמואל ב' ז'): "ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד ולא יוסיפו בני עולה
... (cache)
-
מסכת ברכות פרק א:
ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד ולא. יוסיפו בני עולה לענותו כאשר ברא. שונה רב הונא רמי כתיב לענותו וכתיב לכלותו. ] לבלותו.) דברי הימים. א יז. ([
...
-
בין שירת הים לשירת הבאר-הרב מאיר נהוראי - ת"ת כנגד כולם: "ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד...ולמן היום אשר צויתי שופטים על עמי ישראל והניחותי לך מכל אויביך והגיד לך ה' כי בית יעשה לך ה'". אבל גם לאחר שקבעו את
... (cache)
-
נאום ראש הממשלה אהוד אולמרט בפני מושב משותף של בתי הקונגרס האמריקני: 24 מאי 2006
... הוריי הגיעו לארץ הקודש בעקבות פסוק בספר שמואל ב': "ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד". חברי קונגרס נכבדים, אני מגיע לכאן, לבית זה של
... (cache)
-
חידון על נביאים ראשונים " ג€“ ונביא לבב חכמה ":
ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד., ". נאמר ל.:) א(. יהושע.) ג. (דוד) ב. (. שלמה..32. "ומברכתך יבורך בית עבדך לעולם., ".:אמר.) א(. מיכה לנער הלוי.) ב. (... (cache)
-
Talmud Babli, Berakhoth:
... רבי שמעון בן יוחי כל הקובע מקום לתפלתו אויביו נופלים תחתיו שנאמר (שמואל ב ז)
ושמתי
מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד ולא יוסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה
... (cache)
-
שמואל ב: י
ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו, ושכן תחתיו, ולא ירגז, עוד; ולא-יוסיפו בני-עוולה לענותו, כאשר בראשונה. יא ולמן-היום, אשר ציוויתי שופטים על-עמי ישראל, והניחותי לך, מכל-אויביך;
... (cache)
-
more "ושמתי מקום לעמי לישראל ":
-
סיכום שמואל ב ז: "ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד ולא יסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה". לפי "דעת מקרא" ע"י כבושי דוד נדמה ישראל לאילן נטוע שכל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו, אין מזיזין אותו
... (cache)
-
הלכה יומית - חללי צבא ההגנה לישראל: 19 אפריל 2010
... ימי אבלך, ויקויים בנו מקרא שכתוב, ושמתי מקום לעמי לישראל,
ונטעתיו ושכן תחתיו, ולא יוסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה. וקראת ישועה חומותינו ושערנו תהלה,
... (cache)
-
הרב הגאון מארי יוסף קאפח זצ"ל: ועוד: "וא"ר יוחנן משום ר' שמעון בר יוחאי כל הקובע מקום לתורתו (כגריסת הרי"ף) אויביו נופלים תחתיו, שנאמר ושמתי מקום לעמי ישראל
ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד ולא יוסיפו בני עוולה
... (cache)
-
נתיבות עולם עבודה ד ג€“ ויקיטקסט: 1 אוגוסט 2010
... שמעון בן יוחאי כל הקובע מקום לתפלתו אויביו נופלים תחתיו שנאמר ושמתי מקום לעמי ישראל
ונטעתיו ושכן תחתיו ולא יוסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה עד כאן.
... (cache)
-
רלבג - בשבילי התנ"ך: ואפשר עוד שמה שאמר בכאן: ושמתי מקום לעמי ישראל
ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד ולא יוסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה, הוא רמז למלכות משיח בן דוד, כי אז יתאמת זה לפי מה
... (cache)
-
מלבים - בשבילי התנ"ך: ג) שתלה בזה תנאי שעל ידי המקדש לא אוסיף להניד רגל ישראל מן האדמה וכמו שאמר ושמתי מקום לעמי ישראל
ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד ולא יוסיפו בני עולה לענותו וכמו שפירש שם.
... (cache)
-
איתי אליצור ג€“ מכון משפטי ארץ: "ושמתי מקום לעמי ישראל, ושמתי מקום לעמי ישראל,
ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד. ולא יוסיפו בני עוולה לענותו כאשר בראשונהג€¦" או אז ורק אז: "והקימותי את זרעך אחריך והכינותי את
... (cache)
-
ב"ה: "ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד ולא יסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה". לפי "דעת מקרא" ע"י כבושי דוד נדמה ישראל לאילן נטוע שכל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו, אין מזיזין אותו
... (cache)
-
drasha4:
... שנאמר (שמואל ב ז) ושמתי מקום לעמי לישראל
ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ירגז עוד ולא יוסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה רב הונא רמי כתיב לענותו וכתיב לכלותו [לבלותו (דברי הימים א
...
-
more "ונטעתיו ושכן תחתיו ולא ":
-
Yeshiva.org.il- שמואל ב פרק ז:
... כשם הגדלים אשר בארץ: (י) ושמתי מקום לעמי לישראל ונטעתיו ושכן תחתיו ולא
ירגז עוד ולא
יסיפו בני עולה לענותו כאשר בראשונה: (יא) ולמן היום אשר צויתי שפטים על עמי ישראל והניחתי
... (cache)
-
more "ירגז עוד ולא יסיפו ":
-
more "בני עולה לענותו כאשר ":
-
more "עולה לענותו כאשר בראשונה ":