שלום ואמת יהיה בימיי

קוד: ביאור:מלכים ב כ19 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

מלכים ב כ19: "וַיֹּאמֶר חִזְקִיָּהוּ אֶל יְשַׁעְיָהוּ: טוֹב דְּבַר ה' אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ; וַיֹּאמֶר: הֲלוֹא אִם שָׁלוֹם וֶאֱמֶת יִהְיֶה בְיָמָי"

ישעיהו לט8: "וַיֹּאמֶר חִזְקִיָּהוּ אֶל יְשַׁעְיָהוּ: טוֹב דְּבַר ה' אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ; וַיֹּאמֶר: כִּי יִהְיֶה שָׁלוֹם וֶאֱמֶת בְּיָמָי"

ישעיהו ניבא, שצאצאיו של חזקיהו יהיו עבדים בהיכל מלך בבל. אולם חזקיהו לא התרגש, ואמר "אין בעיה... העיקר שבימיי יהיה שלום". 

לכאורה, חזקיהו מבטא כאן השקפה הדואגת רק לדור הנוכחי, ומתעלמת מהדורות הבאים, כמו קהלת ב18: "וְשָׂנֵאתִי אֲנִי אֶת כָּל עֲמָלִי שֶׁאֲנִי עָמֵל תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ, שֶׁאַנִּיחֶנּוּ לָאָדָם שֶׁיִּהְיֶה אַחֲרָי" (פירוט). האמנם?

1. ייתכן שדבריו של חזקיהו מבטאים "צידוק הדין, כל מה שעושה ה' לטובה הוא עושה, אף על פי שנגזרה גזרה קשה אני מודה לה' שיסייע בידי ודחה את העונש, ובימי ישכון שלום" (ברוריה, שיעורים בספר מלכים ב כ), כמו עלי אחרי ששמע את הגזרה שגזר ה' על ביתו, שמואל א ג18: "וַיֹּאמַר: ה' הוּא, הַטּוֹב בְּעֵינָו יַעֲשֶׂה", וכמו דוד במרד אבשלום, שמואל ב טו26: "וְאִם כֹּה יֹאמַר: לֹא חָפַצְתִּי בָּךְ, הִנְנִי, יַעֲשֶׂה לִּי כַּאֲשֶׁר טוֹב בְּעֵינָיו".

2. וייתכן שחזקיהו אכן חושב, שהדור הנוכחי חשוב יותר מהדורות הבאים - הרי אם לא יהיה שלום בדור הנוכחי, הדורות הבאים כלל לא יבואו לעולם; אולם אם יהיה שלום בדור זה, ייתכן שהדורות הבאים יעשו תשובה וישפרו את המעשיהם, והגזירה תתבטל:

"הלא דבר ה' על הטובה לא תשוב ריקם בשום אופן. ובזה יש הבדל בין הדבר שינבא הנביא לרעה, שיוכל להשתנות על ידי שישנו העם את מעשיהם מרעה לטוב, לא כן אשר ידבר הנביא בשם ה' לטובה, שזה לא ישתנה בשום אופן, כמו שאמר ירמיהו לחנניה בן עזור. ועל פי זה, הנבואה שנבא לו ישעיה פה שיגיע רעה על בניו, כלולים בתוכו שתי נבואות: א) לרעה על בניו - וזה יצוייר שישתנה אם ייטיבו מעשיהם, ועל זה אמר: טוב דבר ה'. ב) נשמע מדברי ה' מעצמו טובה עליו שלא תגיע הרעה בימיו, וזה לא ישתנה בשום אופן, ועל זה אמר: טוב דבר ה' - כי עכ"פ זה ודאי יתקיים שיהיה שלום ואמת בימי, לא כן הנבואה על בני, תוכל להשתנות אם ייטיבו מעשיהם" (מלבי"ם).

פירושים נוספים:

"ישעיהו מגיע במלוא יוקרתו לחזקיהו ובפיו חזות קשה על סטייתו מדרך ה' בברית שזה עתה כרת עם מלך בבל. הוא מצפה כי חזקיהו שהוא מלך צדיק, יחזור בתשובה, יכרע תחת משא החזון האיום. ומה תגובתו של חזקיהו? "ויאמר חזקיהו אל ישעיהו טוב דבר ה' אשר דברת". ישעיהו נדהם! נבואתו השיגה אפקט הפוך ממה שהוא התכוון לו. חזקיהו חש בתדהמה שאחזה בישעיהו, והוא ממהר להסביר "ויאמר: כי יהיה שלום ואמת בימי", זה עתה ניצלה ממלכת יהודה בנס מחורבן, וחזקיהו עצמו הבריא באורח פלא. חזקיהו תפס את נבואתו של ישעיהו באורח שונה ממה שהאחרון התכוון לה. לפי תפיסתו של חזקיהו משמעות הנבואה היתה שאשור לא תשלח צבא משלוח חדש נגד יהודה, ולא צפוייה לממלכתו כל סכנה שהיא מכיוון זה. הסכנה בעתיד הרחוק אינה מעניינת אותו. בשביל חזקיהו זו "נבואת נחמה". המשמעות המידית היא "כי יהיה שלום ואמת בימי" - וזה מה שחשוב." (איתותים וסימני דרך בסיפור המקראי / ד"ר משה אגל-טל)

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

"ואין אמת אלא שלום" (רמב"ן על דברים טז כ).

  • חידת ספר ישעיה בעיני חז"ל / ישעיה נבנצל: מדהים הוא מענהו של חזקיה (לט ח): "ויאמר חזקיהו אל ישעיהו טוב דבר ה' אשר דברת. ויאמר כי יהיה שלום ואמת בימי". אנו איננו מבינים - האמנם טוב דבר ה'? הלא זו תחזית קשה ואכזרית? (cache)
  • ממעוף הציפור / ישעיהו נבנצל: 19 יולי 2007 ... תגובתו של חזקיה על החזון הקשה היא בלתי מובנת (יש' ל"ט ח): ויאמר חזקיהו אל ישעיהו: טוב דבר ה' אשר דברת! ישעיה נדהם. הוא אינו מגיב, וחזקיה מסביר: כי יהיה ... (cache)
  • ישעיהו מול חזקיהו ומראדך בלאדן / יהודה אליצור: ויאמר חזקיהו אל ישעיהו: טוב דבר ה' אשר דברת, ויאמר: הלוא אם שלום ואמת יהיה בימי" (פס' יד -יט). שאלות. בפסוק האחרון יש, כנראה, להפוך את הסדר ולהקדים את המחצית השנייה של ... (cache)
  • מקורות לדיון "משיח לא בא" (.doc) / צחור: ... אצרו אצרו אבותיך [וגו'] (ישעיה ל"ט ג' עד ז') אף דברים שנתתי לך מהר סיני יוליכו עמם בבלה ובסוף הענין מהו אומר ויאמר חזקיהו אל ישעיהו טוב דבר ה' אשר דברת [וגו'] (שם שם ח'): ... (cache)
  • הורד: "ויאמר חזקיהו אל ישעיהו ", ופה רואים את עוצמתו, "טוב דבר ה' אשר דברת", צידוק הדין. "ויאמר הלוא אם שלום ואמת יהיה בימי". אפשר לדרוש את זה לשבח ואפשר לדרוש את זה לגנאי, ... (cache)
  • מרכז ישיבות בני עקיבא - ספר מלכים - חזקיה המלך: ויאמר חזקיהו אל ישעיהו, טוב דבר ה' אשר דברת, ויאמר הלוא אם שלום ואמת יהיה בימי". (מלכים ב כ, יז-יט) חזקיה מקבל את גזר דינו בנחת מכיוון שעונשו לא יבא בימיו. ד. קשיים העולים מן ... (cache)
  • אלחנן סמט: והנה תשובת חזקיהו שם (יט): "ויאמר חזקיהו אל ישעיהו: טוב דבר ה' אשר דברת (!) ויאמר: הלוא אם שלום ואמת יהיה בימי". נבואת ישעיהו לא הייתה אמורה להשיג שינוי בהתנהגותו של ... (cache)
  • more "ויאמר חזקיהו אל ישעיהו ":
  • אנציקלופדיה יהודית דעת - מראדך בלאדן;: ויאמר חזקיהו אל ישעיהו: טוב דבר ה' אשר דברת; ויאמר: הלוא אם שלום ואמת יהיה בימי" (פס' יד -יט). שאלות מתעוררות כאן כמה שאלות: א. מה סיבת התנגדותו של ישעיהו הנביא למגע ... (cache)
  • מלכות חזקיהו בירושלים - בית המדרש הוירטואלי: וחזקיהו משיב: "טוב דבר ה' אשר דברת ויאמר הלוא אם שלום ואמת יהיה בימי" (שם, יט). כיצד יש להבין את התהפוכות הללו במערכת היחסים המורכבת בין שני האישים? נראה שעוד בימי אחז ... (cache)
  • מלכות חזקיהו בירושלים (ח"א) - מבט כולל - בית המדרש הוירטואלי: גם תגובתו של חזקיהו - "טוב דבר ה' אשר דברת... הלוא אם שלום ואמת יהיה בימי" - המסתפקת בשלום שיתמיד בימי מלכותו, תוך התעלמות מן המשמעות הקשה של הנבואה לגורל הממלכה ... (cache)
  • האמונות והדעות: ... א יט יג), ואמר חזקיהו: טוב דבר ה' אשר דבר (ישעיה לט ח). וכפי הכלל שקדם שכל יסורין הבאין על האדם, לא יבצרו מלהיות או למרק עונות שקדמו, או נסיון כדי לגמול לאדם עליו שכר וגמול. (cache)
  • התפלגות הממלכה בישראל ושורשיה: יש להניח כי, כיון שזו נבואה לרעה, היא עשויה להיבטל על ידי תשובה, שהרי זו גם היתה תקוותו של חזקיהו, השומע נבואת פורענות נוראה מישעיהו ומגיב (במלכים ב', כ' י) "טוב דבר ה' אשר ... (cache)
  • שלום: גדול השלום, שלא בקש חזקיהו ע"ה אלא שלום, שנאמר (מלכים ב' כ') "ויאמר טוב דבר ה' אשר דברת ויאמר אך אם שלום ואמת יהיה בימי". גדול השלום שנשתבח בו מרדכי, שנאמר (אסתר י') ... (cache)
  • more "טוב דבר ה' אשר ":
  • more "דברת ויאמר הלוא אם ":
  • פרדס רמונים כב ד – ויקיטקסט: 7 ינואר 2010 ... אמת ושלום חד הוי כד"א (אסתר, ט) דברי שלום ואמת, הלא אם שלום ואמת יהיה בימי (מב, כ). והיינו דכתיב (ישעיה, נח) והאכלתיך נחלת יעקב, דהיינו נחלה גמורה דאית ... (cache)
  • כל הפרק - רמב"ן על דברים טז – ויקיטקסט: 7 אוקטובר 2012 ... שנאמר (מלכים ב כ יט) הלא אם שלום ואמת יהיה בימי וגו' אם כן יאמר הכתוב תשפוט אתה בבית דינך ותרדוף צדק צדק ותשיג אותם למען תחיה לעולם הבא בצדק השני ... (cache)
  • ספר הבהיר: ... (בראשית א' ה) ויהי ערב ויהי בקר יום אחד, מה היום שלום אף הוא בקש שלום שנאמר (מ"ב כ' יט) שלום ואמת יהיה בימי, באותה מדה שנתת לדוד אבי דכתיב (תהלים פ"ט לז) וכסאו כשמש ... (cache)
  • בוררות בדין העברי: רק כך נוכל להבין את הביטוי בתפילת חזקיהו "הלא אם שלום ואמת יהיה בימי" (מלכים ב', כ' יט') או את דברי ירמיהו (לג, ו) "וגיליתי להם עתרת שלום ואמת". לפיכך כוונת הפסוק,אמת ומשפט ... (cache)
  • פשרה כדרך ליישוב סכסוכים ביהדות מול הגישור: רק כך נוכל להבין את הביטוי בתפילת חזקיהו "הלא אם שלום ואמת יהיה בימי" (מלכים ב כ יט) או את דברי ירמיהו (לג ו) "וגיליתי להם עתרת שלום ואמת". לפיכך כוונת הפסוק,אמת ומשפט ... (cache)
  • אסא וחזקיהו: וכשהנביא מוכיח אותו על כך הוא רק מוכיח את כישלונו בטענה כי, "הלא אם שלום ואמת יהיה בימי ". חזקיהו רוצה את השקט והשלוה עכשיו. זה מה שהוא רצה והשיג והברית עם בבל היא צעד ... (cache)
  • בס"ד "פרשת-שופטים" דברים פרק יז פסוק טז: ומפרש שם, צדק הוי כובע ישועה על ראשו, ואין ראש אלא אמת שנאמר (תהלים קיט קס) ראש דברך אמת, ואין אמת אלא שלום שנאמר (מ"ב כ יט) הלא אם שלום ואמת יהיה בימי וגו'. (cache)
  • ספר הבהיר – ויקיטקסט: 23 מרס 2009 ... ויהי בקר יום אחד, מה היום שלום אף הוא בקש שלום שנאמר (מ"ב כ' יט) שלום ואמת יהיה בימי, באותה מדה שנתת לדוד אבי דכתיב (תהלים פ"ט לז) וכסאו כשמש נגדו: ... (cache)

תגובות