קהלת ב18: "וְשָׂנֵאֶתִי אֲנִי אֶת כָּל עֲמָלִי שֶׁאֲנִי עָמֵל תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ, שֶׁאַנִּיחֶנּוּ לָאָדָם שֶׁיִּהְיֶה אַחֲרָי
"
קהלת ב19: "וּמִי יוֹדֵעַ, הֶחָכָם יִהְיֶה אוֹ סָכָל? וְיִשְׁלַט בְּכָל עֲמָלִי שֶׁעָמַלְתִּי וְשֶׁחָכַמְתִּי תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ; גַּם זֶה הָבֶל
"
עצות
קהלת מביע תסכול על כך שרכושו יישאר לאחר מותו:
התסכול הזה מוזר ויוצא דופן, שהרי רוב האנשים כן דואגים לצאצאיהם שיהיו אחריהם, וכן רוצים להשאיר להם ירושה הגונה! לרצון זה ישנו גם בסיס גנטי, שהרי הצאצאים נושאים את הגנים שלנו, וככל שנשאיר להם יותר, כך יגדלו סיכוייהם לשרוד!
1. ייתכן שהשקפתו של קהלת היא, שהייחוס הרוחני-אידיאולוגי חשוב יותר מהייחוס הגנטי-ביולוגי. הבנים שלי אמנם נושאים בקרבם את הגנים שלי, אך הם עלולים להיות מאד רחוקים מעולמי הרוחני - "ומי יודע, החכם יהיה או סכל?
": אם יהיה חכם כמוני, אז אכן ראוי שיירש את רכושי, כי הוא ישתמש בו בחכמה; אך אם יהיה סכל, הוא עלול לנצל את כל הרכוש שאוריש לו לרעה: "ומי יודע, החכם יהיה
באופן שאקווה להיות זוכה במה שאניח עמלי וקנייני לחכם, שישתדל בהם להשלים
את נפשו השכלית עד שתקנה נצחיות לרצון בוראה, באופן שאזכה גם אני, בהיותי
עוזר לזה?
"
(ספורנו, וראו גם
מצודות): "גם זה הבל - גם זה אחד מן ההבלים שנבראו בעולם, שהחכם יגע והכסיל יורשו
"
(רש"י). כשאני מוריש את רכושי לצאצאיי, אני בעקיפין שותף לכל המעשים שיעשו בעזרת הרכוש שלי; אם הם יעשו מעשים טובים, אני שותף במעשים טובים; אך אם הם יעשו מעשים רעים, אני שותף במעשים רעים!
ואכן, רחבעם, בנו של שלמה המלך, היה רחוק מעולמו הרוחני של אביו: במקום לנצל את סמכותו כדי לשפוט את העם בצדק ובחכמה, הוא רצה רק לשעבד את העם לתועלתו האישית, ולכן איבד את רוב הממלכה לטובת ירבעם בן נבט (מלכים א יב). וכך אומר התרגום על פסוקנו: "וסניתי אנא ית כל טרחותי די טרחית תחות שמשא בעלמא הדין, בגין דאשבקיניה לרחבעם ברי דאתי בתרי, וייתי ירבעם עבדיה וייסב מן ידוי עשרתי שבטיא, ויחסין פלגות מלכותא. ומן ידע, החכים יהא או טיפש מלכא דעתיד למהוי בתרי, וישלט בכל טרחותי די טרחית בעלמא הדין ובכל מה דאתקינית בחכמתי תחות שמשא בעלמא הדין..
".
לרעיון זה יש בסיס במשנה: "הכותב את נכסיו לאחרים, והניח את בניו - מה שעשה עשוי, אלא אין רוח
חכמים נוחה הימנו. רשב"ג אומר: אם לא היו בניו נוהגים כשורה - זכור לטוב
"
(משנה בבא בתרא ח ה), ובתלמוד ישנם כמה סיפורים על אנשים שנהגו כך
(בבלי בבא בתרא קלג:).
הבעיה שמתאר קהלת חמורה עוד יותר אצל אנשים שה"רכוש" שלהם הוא השם הטוב שלהם, כמו למשל צדיקים גדולים הנערצים על אנשים רבים. כשאותם צדיקים נפטרים, הצאצאים שלהם, שלפעמים אינם צדיקים כמותם, יורשים את שמם הטוב, ומשתמשים בו כדי להונות את הציבור ולהרוויח כסף, למשל ע"י מכירת ברכות או קמיעות בשם הוריהם המנוחים
(ע"פ גליה).
2. וייתכן שהשקפתו של קהלת היא, שכל הרכוש שאדם זוכה בו במהלך חייו נועד עבורו בלבד, כמו פיקדון שהוא צריך להשתמש בו על-מנת למלא את תפקידו בעולם. אם בסוף חייו נשאר לו רכוש, סימן שהוא לא השתמש נכון ברכושו - ייתכן שהיה
צריך לתת יותר צדקה, או לחלופין היה צריך לעבוד פחות ולנצל את הזמן למעשים
טובים.
בתלמוד מצאנו השקפה קיצונית אף יותר: מסופר על האמורא ריש לקיש, שכאשר נפטר מן העולם, הצטער על כך שנשאר לו רכוש; ובמקרה שלו, לא היה רכוש רב כמו לקהלת, אלא רק כמה ירקות!
האידיאל הוא לסיים את החיים עם יתרה של 0 בדיוק - בלי חובות אך גם בלי עודפים.
לגישה זו יש השלכה גם לגבי מדיניות ציבורית. עד כמה המדיניות שלנו בדור הזה צריכה לקחת בחשבון את האינטרסים של הדורות הבאים? למשל, אם ננצל יותר מדי את משאבי הטבע של כדור הארץ, ייתכן שלדורות הבאים לא יישאר כלום; אבל לפי קהלת, לכאורה, השיקול הזה לא רלבנטי, כל דור צריך לחיות לעצמו ולא להתחשב יותר מדי בדור "שיהיה אחריו".
חיזוק לגישה זו ניתן למצוא בגישת "האופטימיזם הטכנולוגי" - לפי גישה זו, התקדמות טכנולוגית תאפשר לדורות הבאים לפתור בצורה קלה ומקורית את הבעיות שאנחנו (כביכול) יוצרים עבורם. רמת החיים שלהם ממילא תהיה הרבה יותר גבוהה משלנו - לפחות כמו שרמת החיים שלנו גבוהה יותר מזו של הדורות הקודמים. לכן, אין שום טעם שנוריד את רמת החיים של עצמנו, רק כדי לדאוג לדורות הבאים - הם לא צריכים את זה!
המחלוקת בין שתי הגישות בולטת בסיפור הבא, על חוני המעגל: "יום אחד היה מהלך בדרך, ראה את אותו האיש
שהיה נוטע חרוב. אמר לו: חרוב זה, עד כמה שנים צריך להמתין כדי שיטען
פירות? אמר לו עד שבעים שנה לא יטען בפעם ראשונה. אמר לו חוני לאיש: האם
פשוט לך שתחיה עוד שבעים שנה? אמר לו אותו האיש: אני מצאתי את העולם נטוע
בחרובים, כמו ששתלו עבורי אבותי - כך אני שותל לבני. ישב חוני וכרך את פיתו
ואכלה, באה לו שינה ונרדם. הקיף אותו שן סלע, ונעלם מעיני הבריות, ונם
שבעים שנה. כאשר התעורר, ראה איש שמלקט פירות מאותו העץ. אמר לו: האם אתה
זה ששתל את העץ? אמר לו: אני בן בנו. אמר חוני: משמע מכך שישנתי שבעים שנה...
"
(בבלי תענית כג.). חוני המעגל תומך בגישתו של שלמה, שאין צורך לדאוג לדורות הבאים, כי כל דור יקבל לפי זכויותיו. אבל הזקן תומך בגישה הפוכה, שלפיה יש צורך לדאוג לדורות הבאים.
הקבלות
אברם ומשה דווקא כן התעניינו במי שיהיה אחריהם - הם רצו שיהיה מי שימשיך את דרכם הרוחנית.
על הביטוי "מי יודע" ראו
אפלטון והתנ"ך: לדעת שאינך יודע.
ומצד שני,
משלי יג22: "טוֹב יַנְחִיל בְּנֵי בָנִים, וְצָפוּן לַצַּדִּיק חֵיל חוֹטֵא
" (פירוט).
מאמרים נוספים - באדיבות
גוגל
-
מדרש רבה מגילת קהלת - פרשה ב: [יז-יח]
ושנאתי אני את כל עמלי שאני עמל תחת השמש וגו'. ר' מאיר. הוה כתבן טב מובחר, והוה לעי תלת סלעין כל שבת, והוה אכיל ושתי בחדא, ומתכסי בחדא,
... (cache)
-
מגילת קהלת בפורמט כיס (.doc) - חורשה וירטואלית - אתר של מיליון...:
... לעולם בשכבר הימים הבאים הכל נשכח ואיך ימות החכם עם הכסיל:(יז)ושנאתי את החיים כי רע עלי המעשה שנעשה תחת השמש כי הכל הבל ורעות רוח:(יח)
ושנאתי אני את כל
... (cache)
-
הבל הבלים הכל הבל / יהושע רוזנברג: "ושנאתי אני את כל עמלי שאני עמל תחת השמש, וסבותי אני ליאש את ליבי, על כל העמל שעמלתי תחת השמש. ושבח אני את המתים שכבר מתו מן החיים אשר המה חיים עדנה".
... (cache)
-
'ניו אייג nrg - הבל הבלים: 22 אוגוסט 2007
...
ושנאתי אני את כל עמלי שעשיתי ועושה ושאשאיר לבא אחרי, ומי יודע אם חכם יהיה או כסיל מטופש, וגם מחשבה זו היא הבל. שקעתי מרצון בייאוש ובדיכאון.
... (cache)
-
מדרש רבה מגילת קהלת - פרשה ב: [יז-יח]
ושנאתי אני את כל עמלי שאני עמל תחת השמש וגו' · [כ] וסבותי אני ליאש את לבי. [כא] כי יש אדם שעמלו בחכמה וגו' · [כג] כי כל ימיו מכאובים וגו'
... (cache)
-
Document Title: האדם שיבוא אחר המלך - - - (קהלת ב, ד-י"ב)
ושנאתי אני את כל עמלי שאני עמל תחת השמש, שאניחנו לאדם שיהיה אחרי. מי יודע החכם יהיה או סכל וישלט בכל עמלי
... (cache)
-
טיפול בדיכאון | פסיכולוגית תמר זהבי:
ושנאתי אני את כל עמלי שאני עמל תחת השמש כי כל ימיו מכאובים וכעס ענינו גם בלילה לא שכב ליבו גם זה הבל הוא. (קהלת). טיפול בדיכאון. המאפיינים הבולטים של דיכאון
... (cache)
-
Yeshiva.org.il- ר' מאיר וברוריה (חלק ו'): "ושנאתי אני את כל עמלי שאני עמל תחת השמש וגו' ר' מאיר הוה כתבן טב מובחר והוה לעי תלת סלעין כל שבת והוה אכיל ושתי בחדא ומתכסי בחדא ומפרנס אוחרתא לרבנן אמרין
... (cache)
-
יחסי אבות ובנים בספר משלי: אך בפרק ב', יח אומר "
ושנאתי אני את כל עמלי שאני עמל תחת השמש, שאניחנו לאדם שיהיה אחרי (אינו מזכיר בן) ומי יודע החכם והיה או סכל וישלוט בכל עמלי"... גם הבל".
... (cache)
-
קהלת, החולף והנצחי - תכלת:
ושנאתי אני את כל עמלי, שאני עמל תחת השמש, שאניחנו לאדם שיהיה אחרי - ומי יודע, החכם יהיה או סָכָל, וישלַט בכל עמלי שעמלתי ושחכמתי תחת השמש.
... (cache)
-
ילקוט שמעוני - קהלת:
ושנאתי אני את כל עמלי, ר"מ הוה כתבן (מוכר) [מובחר] הוה לעי בתלת סלעין אכיל ושתי בחדא ומתכסי בחדא ומפרנס לבני אורייתא בחדא, אמו לו תלמידיו רבינו בניך מה את
... (cache)
-
עיונים במהות הנשמה חלק ב`: 11 ספטמבר 2007
...
ושנאתי אני את כל עמלי, שאני עמל תחת השמש, שאניחנו לאדם שיהיה אחרי. ומי יודע החכם יהיה או סכל וישלט בכל עמלי שעמלתי ושחכמתי תחת השמש גם זה
... (cache)
-
מתן נויפלד ואסף בן דוד על שירת מואיז בן הראש | מואיז בן הראש: בדרך זו לעולם לא יהיה מאושר, ואף יגיע לשנאה עצמית ("
ושנאתי אני את כל עמליג€¦, וסבותי אני לייאש את ליבי"). על האדם לראות בכל רגע כמתת אלוהים, בכל עונג ומשתה,
... (cache)
-
ספר קהלת (קובץ וורד) - מרכז יעקב הרצוג: (פרק ב' יא) ופניתי אני בכל מעשי (פרק ב' יח-יט)
ושנאתי אני את כל עמלי שאני. שעשו ידי ובעמל שעמלתי עמל תחת השמש שאניחנו לאדם
... (cache)
-
ד"ר יהודה נאמן: כיוצא בו רבי מאיר אשר נתפרנס מלבלרות, חילק מכספו ל"רבנן" (קה"ר ב, יז, על הפסוק: "ושנאתי אני את כל עמלי"). למרות הקשיים שנתעוררו אצל חלק מן התלמידים החכמים
... (cache)
-
מדרש רבה - קהלת: א (יז)
ושנאתי אני את כל עמלי שאני עמל תחת השמש וגו' ר' מאיר הוה כתבן טב מובחר והוה לעי תלת סלעין כל שבת והוה אכיל ושתי בחדא ומתכסי בחדא ומפרנס אוחרתא לרבנן
... (cache)
-
more "ושנאתי אני את כל ":
-
more "עמלי שאני עמל תחת ":
-
more "השמש שאניחנו לאדם שיהיה ":
-
קהלת פרק ב / יוסף קרא: לפי שסופי
שאניחנו לאדם שיהיה אחרי. ושנאתי אני את כל עמלי יח.: ויאבד אותו ממון מתוך סכלותיוומי יודע החכם יהיה - ויתקיים עמלי בידו, או סכל יט.
... (cache)
-
more "שאניחנו לאדם שיהיה אחרי ":
-
כל המאמרים בקובץ וורד / חגי הופר - חורשה וירטואלית - אתר של מיליון...: קהלת ב19: "ומי יודע החכם יהיה או סכל וישלט בכל עמלי שעמלתי ושחכמתי תחת השמש גם זה הבל". קהלת ג21: "מי יודע רוח בני האדם העלה היא למעלה ורוח הבהמה הירדת היא
... (cache)
-
עיון בספר יונה: פרק ג: קהלת ב, יט: "ומי יודע החכם יהיה או סכל...". שם ג, כא: "מי יודע רוח בני האדם העלה היא למעלה...". שם ו, יב: "כי מי יודע מה טוב לאדם בחיים...". אסתר ד, יד: ".
... (cache)
-
ממעוף הציפור / ישעיהו נבנצל:
ומי יודע, החכם יהיה או סכל, וישלט בכל עמלי [הוא יירש את כל מה שרכשתי] (ב' יח). והמסקנה: וסבותי אני ליאש את לבי... כי מה הווה [יש] לאדם בכל עמלו וברעיון לבו
... (cache)
-
ספר יונת אלם - Hebrejskֳ¡ knihovna kabalistickֳ½ch textֵ¯:
... רחל בסוד סלוק שכינה כל היכא דאיתא והטעם מפורש במלת ויה"י נוטריקון
ומי יודע
החכם יהיה כי אע"פ שהכל צפוי באמת מ"י ודאי הוא היודע סוף סוף הרשות נתונה.
... (cache)
-
more "ומי יודע החכם יהיה ":
-
more "או סכל וישלט בכל ":
-
more "עמלי שעמלתי ושחכמתי תחת ":
-
more "השמש גם זה הבל ":