קוד: ביאור:בראשית א11 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
מדע הבוטניקה בימינו מכיר מאות אלפי מינים שונים של צמחים. כדי להקל על הלמידה והמחקר הבוטניים, פותחו מספר שיטות לסיווג הצמחים לפי משפחות. אין שיטה אחת "נכונה" - הבחירה בין השיטות היא עניין של נוחות.
גם בתורה ניתן למצוא חלוקה של עולם הצומח לקבוצות - בפרשת בריאת העולם. החלוקה נזכרת פעמיים:
ביום השלישי,
בראשית א11-12: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ
דֶּשֶׁא,
עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע,
עֵץ פְּרִי עֹשֶׂה פְּרִי לְמִינוֹ אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ עַל הָאָרֶץ; וַיְהִי כֵן. וַתּוֹצֵא הָאָרֶץ
דֶּשֶׁא,
עֵשֶׂב מַזְרִיעַ זֶרַע לְמִינֵהוּ,
וְעֵץ עֹשֶׂה פְּרִי אֲשֶׁר זַרְעוֹ בוֹ לְמִינֵהוּ; וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב
".
וביום השישי,
בראשית א29-30: "וַיֹּאמֶר
אֱלֹהִים: הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל
עֵשֶׂב זֹרֵעַ
זֶרַע אֲשֶׁר עַל
פְּנֵי כָּל הָאָרֶץ, וְאֶת כָּל
הָעֵץ אֲשֶׁר בּוֹ פְרִי עֵץ
זֹרֵעַ
זָרַע; לָכֶם
יִהְיֶה לְאָכְלָה. וּלְכָל חַיַּת הָאָרֶץ וּלְכָל עוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל רוֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר בּוֹ נֶפֶשׁ חַיָּה, אֶת כָל
יֶרֶק עֵשֶׂב לְאָכְלָה; וַיְהִי כֵן
".
1. ביום השלישי נזכרו שלושה מושגים: דשא, עשב, עץ. ניתן לפרש שהמושגים האלה מציינים חלוקה של עולם הצומח לשלושה חלקים. חלוקה זו דומה (אם כי לא זהה) לחלוקה הבוטנית המקובלת בין חסרי זרע, חשופי זרע ומכוסי זרע:
ביום השישי, עולם הצומח התחלק בין האדם לבין החיות (ראו מזון האדם ומזון החיות לפני המבול): האדם קיבל את הצמחים המפותחים יותר - בעלי הזרע - העשב והעץ; והחיות קיבלו את הצמחים הירודים יותר - חסרי הזרע - הירק-עשב המקביל לדשא.
2. אולם יש מפרשים שהמושג
דשא שנזכר ביום השלישי הוא כינוי כללי לצמח
(כך כנראה הבין רש"י. וראו גם פירושי קאסוטו ורש"ר הירש), והמשפט
תדשא הארץ דשא משמעו: תתכסה הארץ בצמחיה. זהו משפט כללי שיש לו שני פרטים:
עשב ו
עץ. חלוקה זו מקבילה לחלוקה ההלכתית המקובלת בין
פרי האדמה
לבין
פרי העץ
:
ביום השישי,עולם הצומח התחלק בין האדם לבין החיות (ראו מזון האדם ומזון החיות לפני המבול): האדם קיבל את הזרעים של העשבים ואת הפירות של העצים, והחיות קיבלו את ירק עשב - את החלקים הירוקים של העשבים - העלים והגבעולים.