ה' מנהל דיון הלכתי עם אברהם

קוד: ביאור:בראשית יח21 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

הדיונים ההלכתיים בתלמוד שונים מאד מהתורה: בתורה ישנם עקרונות כלליים, ובתלמוד דנים בכמויות ובשיעורים מדוייקים - מה צריך להיות גודלה המדוייק של הסוכה? מהי הכמות הקטנה ביותר של מצה שאדם חייב לאכול בליל פסח? וכו'.

אולם הדיון ההלכתי הראשון נמצא דווקא בספר בראשית - בין ה' לבין אברהם.

בראשית יח17-21: "וה' אָמָר 'הַמְכַסֶּה אֲנִי מֵאַבְרָהָם אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה? וְאַבְרָהָם הָיוֹ יִהְיֶה לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם וְנִבְרְכוּ בוֹ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ. כִּי יְדַעְתִּיו לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט לְמַעַן הָבִיא ה' עַל אַבְרָהָם אֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר עָלָיו. וַיֹּאמֶר ה' 'זַעֲקַת סְדֹם וַעֲמֹרָה כִּי רָבָּה וְחַטָּאֶתָם כִּי כָבְדָה מְאֹד. אֵרֲדָה נָּא וְאֶרְאֶה הַכְּצַעֲקָתָהּ הַבָּאָה אֵלַי עָשׂוּ כָּלָה וְאִם לֹא אֵדָעָה'"

לפני הדיון, ה' מצהיר על דרכו - "דרך ה' לעשות צדקה ומשפט ". אולם זהו עיקרון כללי ומופשט - איך עושים צדקה ומשפט כשיש ערים מושחתות כמו סדום ועמורה?

ה' פונה אל המלאכים, בנוכחות אברהם, ואומר להם שיבדקו האם הצעקה העולה מערי הכיכר אכן מתארת את המציאות - "ארדה נא ואראה, הכצעקתה הבאה אליי? ". אם כן, אומר ה' למלאכים, "עשו כלה" - השמידו את הערים האלה (כמו ירמיהו ל11: "כִּי אִתְּךָ אֲנִי נְאֻם ה' לְהוֹשִׁיעֶךָ, כִּי אֶעֱשֶׂה כָלָה בְּכָל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הֲפִצוֹתִיךָ שָּׁם אַךְ אֹתְךָ לֹא אֶעֱשֶׂה כָלָה, וְיִסַּרְתִּיךָ לַמִּשְׁפָּט וְנַקֵּה לֹא אֲנַקֶּךָּ").

אבל אז הוא שואל את אברהם: "ואם לא? " ואולי לא צריך לעשות בהם כלה? (כמו בראשית כד21: "וְהָאִישׁ מִשְׁתָּאֵה לָהּ, מַחֲרִישׁ לָדַעַת הַהִצְלִיחַ ה' דַּרְכּוֹ אִם לֹא"). "אדעה!" - אני רוצה לדעת מה אתה חושב! ה', כביכול, צריך את עזרתו של האדם כדי להגדיר בצורה מדוייקת את העיקרון של "צדקה ומשפט"!

המלאכים הולכים לדרכם לבצע את השליחות שה' הטיל עליהם, בראשית יח22: "וַיִּפְנוּ מִשָּׁם הָאֲנָשִׁים וַיֵּלְכוּ סְדֹמָה, וְאַבְרָהָם עוֹדֶנּוּ עֹמֵד לִפְנֵי ה'";

ואז מתחיל הדיון ההלכתי בין אברהם לבין ה', בראשית יח23-25: "וַיִּגַּשׁ אַבְרָהָם וַיֹּאמַר הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע? אוּלַי יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר, הַאַף תִּסְפֶּה וְלֹא תִשָּׂא לַמָּקוֹם לְמַעַן חֲמִשִּׁים הַצַּדִּיקִם אֲשֶׁר בְּקִרְבָּהּ? חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה לְהָמִית צַדִּיק עִם רָשָׁע, וְהָיָה כַצַּדִּיק כָּרָשָׁע! חָלִלָה לָּךְ, הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט?" - אברהם אומר לה' "אמרת שדרכך היא " לעשות צדקה ומשפט" - אם כך, אינך יכול להמית צדיק עם רשע, זה אינו משפט צדק!

ה' מקבל את דעתו של אברהם, פסוק 26: "וַיֹּאמֶר ה': אִם אֶמְצָא בִסְדֹם חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר, וְנָשָׂאתִי לְכָל הַמָּקוֹם בַּעֲבוּרָם".

אברהם ממשיך לדון עם ה' בשיעור המדוייק של צדיקים שצריכים להיות בעיר כדי לבטל את גזירת ההשמדה; בסוף הדיון, מגיעים למספר 10 - אם יש 10 צדיקים או יותר בתוך העיר, אז אסור להשמיד את העיר כי זה יפגע בצדיקים; אם יש פחות מכך - מותר להשמיד את העיר, אבל כמובן צריך להוציא משם את הצדיקים, כמו שאכן קרה עם לוט ומשפחתו.

אברהם, כביכול, עזר לה' לתת משמעות מדוייקת למושג "צדקה ומשפט", ולהגדיר את השיעור המדוייק - מתי הצדק מתבטא בהשמדה, ומתי הצדק מתבטא בסליחה.

מקורות ופירושים נוספים

עוד מסקנות שאפשר להסיק מהדיון הזה, ראו במאמר דרך ה' בפרשת סדום.

ארדה נא ואראה - ראו התרשמות ישירה של שופט, עדויות ותחליפים / רפאל יעקובי.

הכצעקתה - ראו הצעקה נשמעת / חגי הופר.

אדעה - פירשנו שזו בקשה של ה' מאברהם: "אני רוצה לדעת מה דעתך". אפשר גם לפרש שזו בקשה מהמלאכים: "אני רוצה לדעת מה אתם רואים בסדום - האם הצעקה נכונה". ויש שפירשו שבפסוק זה אדעה = ארחם. ראו פסוק דומה ב שמות ב25: "וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיֵּדַע אֱלֹהִים" (פירוט).

אברהם לא דואג לתושבי סדום, הוא דואג שיהיה לו מקום / אלברט שבות.

בניגוד לאברהם, שניסה להציל את יושבי סדום, יונה הביע אדישות וניתוק; ראו הקיקיון של יונה / יוסף צמודי.

מקראות גדולות:

אונקלוס:אתגלי כען ואדון הכקבילתהון דעלת לקדמי עבדו אעבד עמהון גמירא, ואם תיבין לא אתפרע.

ירושלמי (יונתן):אִתְגְלֵי כְּדוּן וְאֶחְמֵי הָא כְּקִיבַלְתָּא דְרִיבָה פְּלֵיטִית דְעָלַת קוֹמוֹי עָבָדוּ גְמִירָא הִינוּן חַיָבִין וְאִם עַבְדִין תְּתוּבָא הֲלָא הִינוּן קֳדָמָי זַכָּאִין כְּמָא דְלָא יַדְעֵיהּ וְלָא אִתְפְּרַע:

ירושלמי (קטעים):

"" ארדה נא" - למד לדיינים שלא יפסקו דיני נפשות אלא בראיה הכל כמו שפירשתי בפ' הפלגה ד"א ארדה נא לסוף מעשיהם " הכצעקתה" - של מדינה " הבאה אלי עשו" - וכן עומדים במרדם כלה אני עושה בהם ואם לא יעמדו במרדן אדעה מה אעשה להפרע מהן ביסורין ולא אכלה אותן וכיוצא בו מצינו במקום אחר (שמות לג) ועתה הורד עדיך מעליך ואדעה מה אעשה לך ולפיכך יש הפסק נקודת פסיק בין עשו לכלה כדי להפריד תיבה מחברתה ורבותינו דרשו הכצעקתה צעקת ריבה אחת שהרגוה מיתה משונה על שנתנה מזון לעני כמפורש בחלק " (רש"י)

 

מאמרים מאתר ויקיטקסט:

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

  • הכצעקתה | ניבים וביטויים מקרא גשר: בבראשית י"ח 21 מבטא ה' את הרהוריו ושיקוליו בטרם יעשה דבר לאנשי סדום: "ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשׂוּ - כָּלָה, ואם לא - אֵדָעָה". אלוהים שומע את זעקת העֲשׁוּקים ... (cache)
  • דרך ה' בפרשת סדום: ארדה נא ואראה, הכצעקתה הבאה אלי עשׂו כלה, ואם לא אדעה.' ": ה' משתף את אברהם בשיקולים שלו, כדי שילמד וילמד את צאצאיו לשמור את דרך ה'. מה ניתן ללמוד על דרך ה' מפרשה זו? ... (cache)
  • חטא סדום / רינה בויאר: "ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי." .... ראיתי', בעת שראיתי מעשיהם. כמו שנאמר, 'ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו', שהוא על מה ששלח מלאכיו לראות, ואז עשו תועבה לפני. ... (cache)
  • וירא - המצוות בפרשה: "ארדה נא ואראה" ג€“ "שלא יפסקו דיני נפשות אלא בראיה...: ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה, ואם לא אדעה". וקשה, מדוע ה' צריך לרדת ולבדוק מה קורה בשטח ("ארדה נא ואראה") על מנת לדון את אנשי סדום ועמורה; האם ה' אינו יודע ... (cache)
  • וירא - אביעוז: סדום ועמורה על חטאיהם: "ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה" (בר' יח, כא). ישנם מספר קשיים בפסוק זה: 1. אם נסביר שכוונת הכתוב לומר, שה' עומד לרדת ... (cache)
  • מדינת ישראל: ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה, ואם לא אדעה (בראשית יח, כ-כא). דברים גדולים למדו רבותינו משני הפסוקים הללו, ובהם עיקרים חשובים בדין בכלל ובדין הפלילי בפרט. ... (cache)
  • הכצעקתה: בבראשית י"ח 21 מבטא ה' את הרהוריו ושיקוליו: "ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשׂוּ - כָּלָה, ואם לא - אֵדָעָה". אלוהים שומע את זעקת העֲשׁוּקים העוֹלָה מסדום עיר הרֶשַׁע, ... (cache)
  • פרק י"ח: הבשורה על הולדת יצחק | בגרות בתנ"ך ג€“ בהוטנטוט: פרשנות ותוספות...: 11 יולי 2011 ... א ג€“ "ארדה נא ואראה: הכצעקתה הבאה אלי עשו ג€“ כלה, ולא ג€“ אדעה". ב - "ארדה נא ואראה: הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה, ולא ג€“ אדעה". על פי הקריאה הראשונה, ... (cache)
  • פרקי דרבי אליעזר: ... הכבוד באותה שעה אמר הב"ה ארדה נא ואראה אם כצעקת הנערה הזאת עשו אנשי סדום אהפוך יסודותיה למעלה ופניה למטה שנ' ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה הכצעקתם ... (cache)
  • פרשת לך לך: ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה. ויפנו משם האנשים וילכו סדומה, ואברהם עודנו עֹמד לפני ה'. ויגש אברהם ויאמר: האף תספה צדיק עם רשע?! אולי יש חמישים ... (cache)
  • הכצעקתה?!: 3 ספטמבר 2006 ... אמר הקב"ה אפילו אני מבקש לשתוק, דינה של נערה אינו מניח אותי לשתוק - "ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה"... מה זאת השתיקה הרועמת הזאת שלנו על ... (cache)
  • Caring about non-Jews: ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה. ואם לא אדעה. Jonah 3:1-2. The word of the Lord came to Jonah a second.,time. ג€�Go at once to Ninveh, that great city ... (cache)
  • אתר של שמחה - חסידות ברסלב | מאמרים וראיונות | פרשת וירא: 11 מאי 2011 ... ואז מכריז ה', "ארדה-נא ואראה, הכצעקתה"גם ה' יורד ל"ראות" את סדום. אברהם מתמקח עם ה ': "ויגש אברהם, ויאמר: האף תספה, צדיק עם-רשע" אכן "הומניזים". ... (cache)
  • שלדים מן הגניזה: רשימות פסוקים ומקורות אחרים למקומה של ספרות האגדה...: ... לפנינו בי-פוליו מתוך סידור בין שלהי מוסף לשבת לבתר מנחה של שבת. וזוהי רשימת הפסוקים המצויה בו: 1 ב'. 2 וירד י'י לראות את העיר ואת המגדל וג': 3 ג' ארדה נא ואראה הכצעקתה וג' ... (cache)
  • Peace & shalom: Shabbat Shalom The weekly parsha commentary...: ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה, ואם לא אדעה" (שם, י"ח; כ', כ"א). - "האף תספה צדיק עם רשע. אולי יש חמשים התגובה צדיקים בתוך העיר, האף תספה ולא תשא למקום ג€¦ ... (cache)
  • דרך ה' - להגן על התמימים ולשבור את עושי הרע: ומצד שני - לפני שמתחילים במלחמה, לרדת ולראות שאכן כולם רשעים, לא להסתמך רק על שמועות ודעות קדומות: "ארדה נא ואראה הכצעקתה"; אם יש שם לפחות עשרה צדיקים - לוותר על ... (cache)
  • פרשת לך לך: דוגמא לכך ניתן לראות בפירושו לפסוק " ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה..." (בראשית, י"ח, כא), בו הניסוח "ארדה נא ואראה" תמוה:...אע"פ שהכל גלוי וידוע לפניו יתברך, נכתב ... (cache)
  • פרשת וירא - הפיכת סדום - גיליונות נחמה ליבוביץ: בעל עקדת יצחק, מעיר לפרקנו: אחר שיצא כוח הניסיון אל הפועל, אשר עליו נאמר (פרק י"ח): "ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו"... נחתם גזר דינם. ... (cache)
  • ב "גוונים: "ויאמר ה': זעקת סדום ועמורה כי רבה וחטאתם כי כבדה מאד, ארדה נא ואראה, הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה. "ניתן לחלק את חטאי סדום לשתי קבוצות: א. גילוי עריות ג€“ זימה. ב. רשע. א. ... (cache)
  • חטאי סדום / יוחנן כהן: ויאמר ה': זעקת סדום ועמורה כי רבה וחטאתם כי כבדה מאד, ארדה נא ואראה, הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה. מפסוקים אלו לא ניתן להצביע על חטא מסוים, אולם בהמשך, כשהמלאכים באים ... (cache)
  • פרשת ויחי: גם במשפטה של סדום מצאו חז"ל קיומן של זכויות משפטיות בפסוק: "ארדה נא ואראה, הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה, ואם לא אדעה" (יח:כא). התמיהה על רצונו של הא-ל לדעת, מלמדת על ... (cache)
  • עקידת יצחק ובחירת ירושלים / מרדכי ברויאר: "ויאמר ה' זעקת סדום ועמורה כי רבה... ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה". (שם כ'- כ"א). אולם אברהם איננו רק בעל צדקה, אלא הוא גם "אוהב צדק" - אוהב לצדק את הבריות. ... (cache)
  • זוהי סדום - הסרט הישראלי המצליח בכל הזמנים או מציאות נבואית - האדם...: 1 אוקטובר 2010 ... ארדה-נא ואראה, הכצעקתה. ויאמרו האנשים אל-לוט, עוד מי-לך פה- חתן ובניך ובנותיך, וכול אשר -לך בעיר: הוצא, מן-המקום כי-משחיתים אנחנו, את-המקום הזה: כי-גדלה ... (cache)
  • ֳ®ֳ£ֳ©ֳ°ֳ÷ ֳ©ֳ¹ֳ¸ֳ ֳ¬: לפני קבלת ההחלטה הסופית, נותן האלקים מעין "זכות שימוע" אחרונה לאנשי סדום, ומבקש לברר סופית את צדקת החלטתו להפוך את סדום: "ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה" ... (cache)
  • וירא התשס"ג - Me`at Min Haor: ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי, אדעה" (י"ח, כ-כא). - כלה, ואם לא - עשו על פי פירושו של רש"י לפסוקים אלה, תולה הקב"ה את הפיכת סדום בחומרת המעשים אשר צעקתם ... (cache)
  • מדינת ישראל: ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה, ואם לא אדעה (בראשית יח, כא). למקרא שני תיאורים אלה, מתעוררת השאלה: לשם מה הייתה נחוצה אותה ירידה של הקב"ה? האם היה חסר ... (cache)
  • הייד פארק - מרכז פורומים ישראלי | ה' שופט כל אדם לפי הערכים של האדם עצמו?: לפני שה' השמיד את סדום ועמורה, הוא אמר (בראשית יח21): "ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה ". לפי פירוש שקראתי, משמעות הירידה ("ארדה נא") היא שה' ... (cache)
  • פרשת לך לך: לפי רוב המפרשים, ה' איננו מודיע לאברהם על גזר דינה של סדום, אלא ה' מודיע לאברהם על משפטה של סדום: "ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה, ואם לא אדעה" - לפי פשט ... (cache)
  • השגחה פרטית - KIMIZION: "זעקת סדום ועמורה כי רבה", ובהמשך: ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה". והאדמו "ר מקאמרנא מנתח באריכות גדולה את דברי הרמב"ם האלה ומברר איך מופיע שם יסוד ... (cache)
  • הארות להוראת בראשית. פרק י"ח: "ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו..."(כא) - פסוק זה מהווה קושי בתחום האמונה הצרופה. הרי אמונת המקרא, ואחריה ובעקבותיה יסודות האמונה בכל מחשבת-ישראל, אומרת שהאל ... (cache)
  • פרשת וירא - בית המדרש הוירטואלי: "ארדה נא ואראה, הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה, ואם לא אדעה". הפסוק רומז להנהגה אלוקית מחודשת. ה' לא חותך את משפטם של אנשי סדום אלא פותח להם פתח מילוט. כביכול, אומר ... (cache)
  • ריבוי הפנים של האלוהים: "ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא ג€“ אדעה". הוא גם מדבר אל לבו, כדי להביע את אכזבתו. "הן האדם היה כאחד ממנו לדעת טוב ורע ועתה פן ישלח ידו..." "ניחמתי כי ... (cache)
  • ב דף שבועי פקודי: במסגרת זו הכול מסור ישירות בידי הבורא, בבחינת " ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה" (בר' יח:כא). כאמור, מסגרת זו היא שהייתה מוכרת לאבות, והיא ששימשה ... (cache)
  • עלון ארשת לפרשת וירא תשע"א - ארשת: 26 יוני 2011 ... ארדה-נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה (י"ח כ"א) הגאון מוילנא ביקש מראשי הקהילה שלא יזמינוהו לאסיפת הועד שלהם, אלא אם כן עומדת תקנה חדשה על ... (cache)
  • (ת"א) 11047/08 ברנדווין ישעיהו: "ויאמר ה' זעקת סדם ועמרה כי רבה וחטאתם כי כבדה מאד ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה ויפנו משם האנשים וילכו סדמה ואברהם עודנו עמד לפני ה' ויגש ... (cache)
  • ישיבת ההסדר ירוחם - וירא - אב המון גויים - שיחת ליל שבת התשס"א: ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה. הקב"ה לא רק מודיע לאברהם על מעשיו, הפנייה לאברהם באה כביכול עוד לפני שנתקבלה ההחלטה איך לפעול, כביכול הקב"ה ... (cache)
  • more "ארדה נא ואראה הכצעקתה ":
  • בראשית, פרק י"ז: ברית המילה - (אתר התנ"ך של עמוס אוזר): פס' 20 - הקושי בפסוק - תחבירי. אפשר לקרוא אותו בשני אופנים: א - "ארדה נא ואראה: הכצעקתה הבאה אלי עשו - כלה, ולא - אדעה. ב - "" " ": הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה, ולא - אדעה. ... (cache)
  • ילקוט שמעוני - וירא: הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה כליה הם חייבים ואם לא אדעה אודיע בהם מדת הדין בעולם: רבי יהודה אומר הכריזו בסדום כל מי שהוא מחזיק בפת לחם לעני ואביון ישרף באש פלוטית בתו של ... (cache)
  • סיכום פרק י"ח - אתר תנ"ך -מה אהבתי תורתך - קהילת לומדי תנ"ך בחמ"ד מחוז...: ספורנו: הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא ג€“ אדעה! האם כולם שותפים לחטא או לא כולם, לפי זה יקבע העונש. לפי רש"י יש כאן משפט תנאי כפול ולפי ספורנו תנאי אחד. לפי רש"י פירוש ... (cache)
  • תוספת לקורסים: נאמר בפרשתנו: "ויאמר ה' זעקת סדום ועמורה כי רבה וחטאתם כי כבדה מאוד, ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה..." (בראשית יח', כ'-כא'). ואומר רש"י "ורבותינו דרשו הכצעקתה ... (cache)
  • "האיש אחד יחטא ועל כל העדה תקצוף"?/ אביעד הכהן: לפני קבלת ההחלטה הסופית, נותן האלקים מעין "זכות שימוע" אחרונה לאנשי סדום, ומבקש לברר סופית את צדקת החלטתו להפוך את סדום: "ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה"... (cache)
  • אשירה נא לידידי: חתימת משל הכרם: הלוא הוא מזכיר את מעשה המשפט שבו נפרע שופט כל הארץ מאלה שאף הם עוררו צעקה, ואשר גם צעקתם עמדה בסתירה עם משפט וצדקה: "הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה" (בראשית יח, ... (cache)
  • התרשמות ישירה של שופט, עדויות ותחליפים/ רפאל יעקובי: ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה, ואם לא אדעה (בראשית יח, כא). למקרא שני תיאורים אלה, מתעוררת השאלה: לשם מה הייתה נחוצה אותה ירידה של הקב"ה? האם היה חסר ... (cache)
  • חמשה חומשי תורה: ... B יח:כ ויאמר יהוה זעקת סדם ועמרה כי רבה וחטאתם כי כבדה מאד יח:כא ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה יח:כב ויפנו משם האנשים וילכו סדמה ואברהם עודנו ...
  • פרשת לך לך: בתחילה החליט ה' "ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה, ואם לא אדעה" (י"ח, כא). הירידה הנזכרת כאן רומזת לסוג של בחינה ובדיקה; כביכול צריך ה' לירד משמי מרום אל סדום על ... (cache)
  • מדרש תנחומא - בשלח: וכן אנשי סדום נתת להם ארכה, ויאמר ה' זעקת סדום ועמורה כי רבה וחטאתם כי כבדה מאד, ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה וגו' (בראשי' יח כ- כא), ולא גמרת עליהן כלייה, ... (cache)
  • פרשת וירא - חמישים צדיקים אשר בתוך העיר - גיליונות נחמה ליבוביץ: וכן נבין כי אי אפשר שיהיה טעם "הכצעקתה" הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה ג€“ אם כצעקתה עשו ג€“ אעשה בהם כלה, כי אין הה"א מורה על תנאי כלל. המעוניין להעמיק יותר בשאלה ג יעיין ... (cache)
  • מ"ג הושע יא ח ג€“ ויקיטקסט: 10 יוני 2008 ... כמ"ש ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה, וזה היה ע"י ששלח מלאכיו שמה שאז בהיותם בתוך העיר התחייב שיהפכו אותה, וכן אם ירד אל עיר שומרון יחוייב ... (cache)
  • רוח שדות ג€“ Wiki: 14 ספטמבר 2009 ... ויאמר ה' זעקת סדם ועמרה כי רבה וחטאתם כי כבדה מאד ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה...ולוט בא צערה: וה' המטיר על סדם ועל עמרה ... (cache)
  • שלי על מסקנות ועדת נאמן: תקנות חסרות שיניים שיאפשרו המשך השתוללות...: 23 פברואר 2011 ... ויאמר ה': זעקת סדום ועמורה כי רבה וחטאתם כי כבדה מאד, ארדה נא ואראה, הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה. סדום מבטאת את החטא, הרוע והשחתת המידות. ... (cache)
  • הצעקה והצחוק - דעות - בשבע 366 - ערוץ 7: 5 נובמבר 2009 ... ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה". על איזו צעקה מדובר? בפשטות זו צעקתה של העיר, שהיא היתה זו שצעקה וזעקה עקב המצב ששרר בה. ... (cache)
  • הרב מנחם בן יצחק: באותו פרק (יח, כא)[42] הנתל"ג עוסק בגרסאות: "הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה דעלת לקדמי עבדו אעבד עמהון גמירא ואם תיבן לא אתפרע... והנה ראיתי בעקד של British ... (cache)
  • more "הבאה אלי עשו כלה ":
  • בראשית פרק יח - בשבילי התנ"ך: ... כי אין בהם עושה טוב אמר אליו זעקת סדום ועמורה כי רבה ארד לראות, כלומר באתי לשפוט אם חטאו אעשה בהם כלה, ואם לא אדעה מה אעשה בהם, ופקדתי בשבט פשעם ובנגעים עונם. ... (cache)
  • פרשת וירא - התגלות ה' לאברהם - גיליונות נחמה ליבוביץ: וזה שאמר "ארדה נא ואראה" כי ירידתם לשם היא ירידתו יתברך, ושם אראה הכצעקתם הבאה אלי עשו עם האנשים האלה, וגמר דינם לעשות עמהם כלה, ואם לא אדעה מה לעשות. ואמר "עשו" ... (cache)
  • פרשת לך לך: ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה. ויפנו משם האנשים וילכו סדמה ואברהם עודנו עֹמד לפני ה'. ויגש אברהם ויאמר: האף תספה צדיק עם רשע?! אולי יש חמשים ... (cache)
  • חמשה חומשי תורה: ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה. יח:כב. ויפנו משם האנשים וילכו סדמה ואברהם עודנו עמד לפני יהוה. יח:כג. ויגש אברהם ויאמר האף תספה צדיק עם רשע. יח:כד ...
  • באורי אגדות בבא קמא: ... לזה אמר ה' אם אחר שאעריך המשפט בערך שלילת מעלתי, עדיין שיעור שתהיה תביעת מדת הדין לחייבם " כלה", ואם לא, אדעה אם ראויים לשפוט בדרך זו או לא. ומעתה אין פירוש ארדה נא ... (cache)
  • פרק 14 - www.yeshua.co.il - ספרייה: כשאלוהים פגש את אברהם ליד אלוני ממרא, אמר לו שהוא בדרכו לסדום כדי לברר לאשורו את המצב ששרר בעיר: "הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ג€” ואם לא אדעה" (בראשית יח 21-20). ... (cache)
  • עד שתגיע למקומו - משרד המשפטים: ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה, ואם לא אדעה" (שם יח, כא). את "ירידת" הקב"ה, דרשו חכמים, ובעקבותיהם רש"י, כנורמה מחייבת: "למד לדיינים שלא יפסקו דיני נפשות אלא ... (cache)
  • HomeEnglishתורהמשנהContactchaver: יח:כ ויאמר יהוה זעקת סדם ועמרה כי רבה וחטאתם כי כבדה מאד יח:כא ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה יח:כב ויפנו משם האנשים וילכו סדמה ואברהם עודנו עמד ...
  • kabbalah Bnei Baruch Kabbalah - Introduction course: הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה, ואם לא אדעה (בראשית יח, כא) המגביהי לשבת, המשפילי לראות בשמים ובארץ (תהלים קיב, ה-ו) המכסה אני מאברהם אשר אני עשה (בראשית יח, יז) ... (cache)
  • סיכומים... - אתר תנ"ך -מה אהבתי תורתך - קהילת לומדי תנ"ך בחמ"ד מחוז ת"א: 'ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה'. ראשית לומדים מכאן לקח שמי שדן דיני נפשות חייב לראות ולרדת לעומק הדברים. ומה מבקש ה' לראות?-האם בני סדום עומדים ... (cache)
  • ויקרא, יום כיפור, תשס"ב, יונה בר מעוז: עשו כלה, ואם לא אדעה", ובהמשך הסיפור עולה ההקבלה: "עוד הכצעקתה הבאה אלי [2]ארבעים יום ונינוה נהפכת" - כמהפכת סדום ועמורה. בשני הסיפורים אין הסכמה בין הא-ל לנביא, ועל כן ... (cache)
  • בראשית פרק י"ח: בראשית יח,כא ארדה נא ואראה--הכצעקתה הבאה אליי, עשו כלה; ואם לא, אדעה. בראשית יח, כב ויפנו משם האנשים, וילכו סדומה; ואברהם, עודנו עומד לפני יהוה. בראשית יח,כג וייגש אברהם, ... (cache)
  • ספר תורה - קניית אות בתורה - כתיבת ספר תורה - בשיתוף האגודה למען החייל: ... רבה וחטאתם כי כבדה מאד יח,כא ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה יח,כב ויפנו משם האנשים וילכו סדמה ואברהם עודנו עמד לפני יהוה יח,כג ויגש אברהם ויאמר ... (cache)
  • Hebrew Genesis | Christogenea.org: 18:21 ארדה-נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם-לא אדעה. 18:22 ויפנו משם האנשים וילכו סדמה ואברהם עודנו עמד לפני יהוה. 18:23 ויגש אברהם ויאמר האף תספה צדיק עם- ... (cache)
  • גם אלוהים טועה! | הידען: 12 ינואר 2003 ... ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי כלה ואם לא אדעה"(שם יח' 20- 21). ... השאלה שהאל שואל את עצמו "הכצעקתה באה אלי עשו כלה ואם לא אדעה" יכולה להעיד ... (cache)
  • בראשית פרק יא: (כא) ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה: (כב) ויפנו משם האנשים וילכו סדמה ואברהם עודנו עמד לפני ידוד: (כג) ויגש אברהם ויאמר האף תספה צדיק עם רשע: ... (cache)
  • 4medan.html: 'ארדה נא ואראה, הכצעקתה הבאה אלי עשו - כלה; ואם לא - אדעה' (בראשית, י'ח, כא). המבחן הוא על ידי שני המלאכים הבאים כאורחים לעיר הרשעה, ש'יד עני ואביון לא החזיקה' (יחזקאל, ... (cache)
  • 5759 Noach: ואילו באברהם: "ויאמר ה' זעקת סדם ועמרה כי רבה וחטאתם כי כבדה מאד ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה ואם לא אדעה... ויגש אברהם ויאמר האף תספה צדיק עם רשע אולי ... (cache)
  • ניבים ומטבעות לשון מן המקרא - TheMarker Cafe: 28 מרץ 2011 ... הכצעקתה. האם המהומה מוצדקת? האומנם הדברים כה חמורים? ["ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו כלה, ואם לא אדעה" (בראשית יח, כא)]. הרצחת וגם ירשת? ... (cache)
  • more "כלה ואם לא אדעה ":

תגובות