שנים או שלושה עדים זוממים

קוד: ביאור:דברים יט15 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

בפתיחה לפרשת "עדים זוממים" נאמר:

דָּבָרים יט15: "לֹא יָקוּם עֵד אֶחָד בְּאִישׁ לְכָל עון וּלְכָל חַטָּאת בְּכָל חֵטְא אֲשֶׁר יֶחֱטָא; עַל פִּי שְׁנֵי עֵדִים אוֹ עַל פִּי שְׁלֹשָׁה עֵדִים יָקוּם דָּבָר."

עד אחד

חז"ל למדו ממילים אלו, שבכל מקום שהתורה כותבת "עד" סתם, הכוונה היא לזוג של עדים שיכולים להעיד ביחד; רק כשכתוב בפירוש "עד אחד" הכוונה לאדם אחד: "זה בנה אב על כל עד שבתורה שנים, אלא אם כן פרט לך בו אחד(רש"י). ראו גם בנין אב.

לכל עוון ולכל חטאת

עדות של עד אחד אינה מתקבלת בכל עניין שקשור לעוונות וחטאים, אבל היא כן מתקבלת בדיני ממונות כדי לחייב את הנתבע להישבע: "לכל עון ולכל חטאת - להיות חברו נענש על עדותו, לא עונש גוף ולא עונש ממון; אבל קם הוא לשבועה. אמר לחברו "תן לי מנה שהלויתיך" אמר לו "אין לך בידי כלום" ועד אחד מעידו שיש לו - חייב להשבע לו" (רש"י ע"פ ר' יוסי ב ספרי).

על פי

הביטוי "על פי" כולל את המילה פֶה; מכאן שהעדים צריכים לא רק לראות את הפשע בעיניהם, אלא גם לדבר בפיהם (ראו בפסוק המקביל).


שני עדים... שלושה עדים

אם שני עדים מספיקים כדי להרשיע את הנאשם, ברור שגם שלושה עדים מספיקים, אז למה נאמר "או שלושה עדים"?

הפסוק נמצא בפתיחה לפרשת עדים זוממים - עדים שהוכח שלא היו בזירת הפשע שהם מעידים עליו, ודינם להיענש באותו עונש שזממו לחייב בו את הנאשם, מידה כנגד מידה.

לכן חז"ל דרשו מפסוק זה כמה הלכות בדיני עדים זוממים: "אם מתקיימת העדות בשנים, למה פרט הכתוב בשלשה?

אלא להקיש שלשה לשנים: מה שלשה מזימין את השנים, אף השנים יזומו את השלושה ... ר' שמעון אומר: מה שנים אינן נהרגין עד שיהיו שניהם זוממין, אף שלשה אינן נהרגין עד שיהיו שלשתן זוממין...

רבי עקיבא אומר: לא בא השלישי להקל אלא להחמיר עליו, ולעשות דינו כיוצא באלו. ואם כן ענש הכתוב לנטפל לעוברי עבירה כעוברי עבירה, על אחת כמה וכמה ישלם שכר לנטפל לעושי מצוה כעושי מצוה.

ומה שנים נמצא אחד מהן קרוב או פסול עדותן בטלה, אף שלשה נמצא אחד מהן קרוב או פסול עדותן בטלה..." (משנה מכות א ז, מכות ה:-ו.). ע"פ מפרשי המשנה (ראו קהתי), ישנן כאן דעות שונות ואף מנוגדות:

ישנו פסוק דומה בפרק יז, בסוף הפרשה הקובעת עונש מוות לעובד אלילים:
דברים יז6: "עַל פִּי שְׁנַיִם עֵדִים אוֹ שְׁלֹשָׁה עֵדִים יוּמַת הַמֵּת, לֹא יוּמַת עַל פִּי עֵד אֶחָד"
שם ניתן לפרש את הביטוי "שנים או שלושה" בדרכים אחרות (פירוט).


מאמרים

תגובות