קוד: ביאור:דברים יז6 בתנ"ך
סוג: תכלית
מאת: אראל
אל:
דברים יז6: "עַל פִּי
שְׁנַיִם עֵדִים אוֹ
שְׁלֹשָׁה עֵדִים יוּמַת הַמֵּת,
לֹא יוּמַת עַל פִּי עֵד אֶחָד
"
1. לדבר בשעת הפשע, כלומר להתרות בפושע: "לעולם אין נהרגין עד שיהו שני עדיו מתרין בו, שנאמר על פי שנים עדים
"
(רבי יוסי, מכות ו:); פירוש זה מתאים ל
דברים יז6, העוסק בדיני נפשות.
2. ולדבר בשעת המשפט, כלומר להעיד בעצמם ולא על-ידי מתורגמן: "דבר אחר:
על פי שנים עדים - שלא תהא סנהדרין שומעת מפי התורגמן
"
(שם).
וגם לא בכתב: "ולא שיכתבו עדותם באגרת וישלחו לבית דין, ולא שיעמוד תורגמן בין העדים ובין הדיינים
" (רש"י על דברים יט15, ע"פ גטין עא).
ייתכן שהמטרה היא ללמד את השופטים להתעמק: אם יש שלושה עדים האומרים שראו את הפשע, אין להסתפק בשניים מהם, אלא יש לחקור את כולם - אולי השלישי ראה פרט שמשנה את כל התמונה, למשל:
"
על פי שנים עדים " מלמד, שאם יש רק שני עדים שראו את הפשע, אפשר להסתפק בהם;
"
או שלשה עדים " מלמד, שאם יש יותר משני עדים שראו את הפשע, יש לחקור את כולם, ולא להסתפק בשניים.
אם כך, מדוע לא נאמר "או ארבעה"?
- אולי הסיבה היא, שכאשר יש ארבעה עדים, שהם שתי קבוצות של שני עדים, ברור
שצריך לחקור את שתי הקבוצות; הרי לכל קבוצה של שני עדים יש חשיבות בפני
עצמה, ואין סיבה שהשופט יבחר לחקור קבוצה אחת ולהתעלם מהשניה. אבל כשיש רק
שלושה עדים, ייתכן שהשופט יחליט לחקור רק שניים - שהם הרוב, ולהתעלם מדעת
המיעוט.
אם כך, הפסוק מלמדנו, שגם כשיש רוב, צריך להתעמק ולא להתעלם מדעת המיעוט: "פשוטו של מקרא לאמר, שיומת המת על פי שנים עדים כשאין שם יותר, או על פי
שלשה אם ימצאון שם שלשה; יאמר הכתוב, כאשר הוגד לך ושמעת,
תדרוש הדבר היטב
על פי כל העדים הנמצאים שם. והנה, אם שמענו שעבר בפני שלשה, נשלח בעבורם
ויבואו לבית דין ויעידו כולם, והוא הדין למאה; כי בשמענו דברי כולם יתברר
האמת. ואם לא היו שם יותר, או שהלכו להם ואינם נמצאים שם, בשנים די
"
(רמב"ן על דברים יז6).
ישנו פסוק דומה בפרק יט, בתחילת הפרשה הקובעת עונש "מידה כנגד מידה" לעדים זוממים:
דברים יט15: "לֹא יָקוּם עֵד אֶחָד בְּאִישׁ לְכָל עון וּלְכָל חַטָּאת בְּכָל חֵטְא אֲשֶׁר יֶחֱטָא, עַל פִּי שְׁנֵי עֵדִים אוֹ עַל פִּי שְׁלֹשָׁה עֵדִים יָקוּם דָּבָר. כי יָקוּם עֵד חמס בְּאִישׁ לענות בו סרה...
"
שם דרשו חז"ל מהביטוי "שנים או שלושה" הלכות הקשורות לעדים זוממים (פירוט).
יש שפירשו, שהמספר
שלושה רומז למספר השופטים המינימלי שצריך להיות במשפט: "שנים - עדים,
או שלשה - מקבלי עדות השנים
"
(רס"ג, הובא בדברי הרמב"ן).
כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ, וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ".
וחז"ל למדו מכאן, שהדינים בפסוק הזה חלים על כל אדם שנדון למוות, לא רק על עובד אלילים: "אין לי מת כסדר הזה אלא זה בלבד, מנין לרבות שאר המומתים? תלמוד לומר על פי שנים עדים או שלשה עדים יומת
המת
"
(ספרי, מלבי"ם).
1. בדרך הפשט, התוספת מלמדת שיש בכך גם מצוות "לא תעשה", בנוסף למצוות "עשה"; כמו במקרים רבים אחרים בתורה. למשל: בשבת יש מצוה לשבות וגם איסור לעשות ממלאכה; במשפט יש מצוה לשפוט בצדק וגם איסור לעשות עוול; ועוד.
2. וחז"ל למדו מכאן בדרך הדרש, שמותר להוציא להורג רק על-פי שני עדים שראו את המעשה יחד, ולא כל אחד לחוד: "לא יומת על פי עד אחד - להביא שנים שרואים אותו, אחד מחלון זה ואחד מחלון זה,
ואין רואין זה את זה, שאין מצטרפין; ולא עוד, אלא אפילו בזה אחר זה בחלון אחד,
אין מצטרפין
"
(שם).