קוד: ביאור:שמות ג14 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל (הגהה: עופר לביא)
אל:
שמות ג14: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה 'אֶהְיֶה, אֲשֶׁר אֶהְיֶה'; וַיֹּאמֶר 'כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל: אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם'
"
- בתשובה לשאלה 'מה שמו?'
אמר אלהים אל משה: 'שמי הוא
אהיה,
אשר (כי) אני
אהיה עם בני ישראל בצרתם'; ועוד
אמר: 'כך תאמר לבני ישראל:
שלח אותי אליכם מי ששמו
אהיה והוא יהיה אתכם בצרתכם'.
אחרי שה' שלח את משה אל בני ישראל, משה שאל את ה''הִנֵּה אָנֹכִי בָא אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתִּי לָהֶם, אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיכֶם שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם; וְאָמְרוּ-לִי מַה-שְּׁמוֹ, מָה אֹמַר אֲלֵהֶם?'
(פירוט), וה' ענה לו ששמו הוא
אהיה. מה פירושו של שם זה? ומה משמעות הביטוי
אהיה אשר אהיה?
כדי לענות לשאלה יש להסביר מה המשמעות של שם ה', ולשם כך יש להסביר מה המשמעות של שם בכלל?
דעה מקובלת היא, ששמו של האדם מציין את מהותו של האדם; אך ממקורות רבים נראה ששמו של האדם אינו מציין את מהותו העצמית, אלא את מהות הקשר שבינו לבין מי שנתן לו את השם. שמו של ילד מציין את הקשר שבינו לבין הוריו; שמו של אדם מציין את הקשר בינו לבין חבריו שמכנים אותו בשם זה. גם שם ה' מציין את הקשר שבינו לבינינו: כאשר ה' מתגלה בשם מסוים, השם הזה מבטא את מהות הקשר שבינו לבינינו בהתגלות זו.
איזה קשר בין ה' לבינינו מתבטא בשם
אהיה? כדי לענות לשאלה נעיין בפסוקים נוספים עם המילה אהיה:
גּוּר בָּאָרֶץ הַזֹּאת וְאֶהְיֶה עִמְּךָ וַאֲבָרְכֶךָּ כִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת כָּל הָאֲרָצֹת הָאֵל וַהֲקִמֹתִי אֶת הַשְּׁבֻעָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם אָבִיךָ" (פירוט)
וַיֹּאמֶר ה' אֶל יַעֲקֹב שׁוּב אֶל אֶרֶץ אֲבוֹתֶיךָ וּלְמוֹלַדְתֶּךָ וְאֶהְיֶה עִמָּךְ" (פירוט)
וַיֹּאמֶר כִּי אֶהְיֶה עִמָּךְ וְזֶה לְּךָ הָאוֹת כִּי אָנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת הָעָם מִמִּצְרַיִם תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלֹהִים עַל הָהָר הַזֶּה" (פירוט)
בכל הפסוקים הללו,
הפועל
אהיה
מבטא נוכחות - ה' נמצא עמנו בצרתנו, עוזר לנו ומברך אותנו. אם כך, גם בפסוקנו השם
אהיה מבטא נוכחות והשתתפות בצרה. והביטוי
אהיה אשר אהיה עניינו "אהיה עם בני ישראל בשיעבודם, כמו שאהיה עמך".
1. גם רש"י פירש שהשם
אהיה מבטא השתתפות בצרה: "אהיה עמם בצרה זו, כמו
שאהיה עמם בשעבוד שאר מלכיות
"
(רש"י).
אמר לפניו [משה]: 'רבונו של עולם, מה אני מזכיר להם צרה אחרת? דיים בצרה זו!' אמר לו [ה']: 'יפה אמרת,).כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, אֶהְיֶה, שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם'
2. ייתכן שה' רוצה לגלות כאן את שמו האמיתי - השם המפורש - שלא נזכר עד עכשיו, ולכן הוא רוצה להדגיש, שלמרות שינוי השם, הוא אותו שהיה ואותו שיהיה, בלי שינוי. "אהיה אשר אהיה
" = אני נשאר מי שהייתי עד עכשיו, למרות שההתגלות אליכם תהיה שונה מההתגלות אל האבות
(ע"פ חיים לביא).