קוד: ביאור:ויקרא כז4 בתנ"ך
סוג: טעם
מאת: אראל
אל:
ויקרא כז1-4: "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם: אִישׁ כִּי יַפְלִא נֶדֶר בְּעֶרְכְּךָ נְפָשֹׁת לה',
וְהָיָה עֶרְכְּךָ
הַזָּכָר מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וְעַד בֶּן שִׁשִּׁים שָׁנָה וְהָיָה עֶרְכְּךָ
חֲמִשִּׁים שֶׁקֶל כֶּסֶף בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ;
וְאִם
נְקֵבָה הִוא, וְהָיָה עֶרְכְּךָ
שְׁלֹשִׁים שָׁקֶל
".
ערך הזכר | ערך הנקבה | |
---|---|---|
חודש - 5 שנים | 5 | 3 |
5 שנים - 20 שנה | 20 | 10 |
20 שנה - 60 שנה | 50 | 30 |
60 שנה - ומעלה | 15 | 10 |
מהי המשמעות של הערכים האלה? למה הערך של הנקבה נמוך יותר? ולמה הערך משתנה לפי הגיל? נבדוק כמה אפשרויות.
1.האם הכוונה לערך של
חיי האיש או האישה? לא סביר. בכל התורה יש ערך שווה לחיים של איש ושל אישה. למשל ב
שמות כא28: "וְכִי יִגַּח שׁוֹר
אֶת אִישׁ אוֹ אֶת אִשָּׁה וָמֵת, סָקוֹל יִסָּקֵל הַשּׁוֹר וְלֹא יֵאָכֵל אֶת בְּשָׂרוֹ, וּבַעַל הַשּׁוֹר נָקִי
" - שור הנוגח איש או אישה, דינו שווה -
סקילה
(אמנם במשנה הדין שונה - ראו הוריות ג ז - ואכמ"ל).
2. האם הכוונה היא לערך בשוק העבדים? לא סביר. נאמר ב
שמות כא32: "אִם עֶבֶד יִגַּח הַשּׁוֹר אוֹ אָמָה - כֶּסֶף שְׁלֹשִׁים שְׁקָלִים יִתֵּן לַאדֹנָיו וְהַשּׁוֹר יִסָּקֵל
" - שור הנוגח עבד או שפחה, פרט לכך שהשור נסקל כי הרג אדם, בעלי השור צריך לפצות את בעלי העבד או השפחה על הנזק הכלכלי, והפיצוי הוא 30 שקלים גם על עבד וגם על שפחה. כיוון שמדובר כאן בפיצוי
כספי, נראה שהסכום 30 שקלים הוא משמעותי: זה כנראה הערך הממוצע
של עבד או שפחה בשוק העבדים. התורה אמנם קבעה שבכל מקרה יתנו כפיצוי את
הערך הממוצע, גם אם העבד שווה יותר או פחות מהממוצע, אבל עדיין לערך יש
משמעות כלכלית
(אם בכל-זאת טוענים שהסכום בשמות כא הוא חסר משמעות כלכלית, ומדובר שם רק על פיצוי שרירותי - אז נראה לי מקל-וחומר שגם הסכום בויקרא כז הוא חסר משמעות כלכלית, כי בשמות כא מדברים על עניין כלכלי מובהק - פיצוי על נזק, ובויקרא כז מדברים על עניין סמלי - מתנה לה'). מכאן שאין הבדל בערך הממוצע בין עבד לשפחה. אמנם עבד טוב יותר בעבודות הדורשות כוח, אבל שפחה עשויה להיות טובה יותר בעבודות הדורשות עדינות ודיוק. לכן, ההפרש של 20 שקלים בין ערך של איש לערך של אישה אינו נובע מיתרון בעבודה. ממה הוא נובע?
4. בהמשך הפרשה מתואר העיקרון לקביעת ערך של שדה,
ויקרא כז16: "וְאִם מִשְּׂדֵה אֲחֻזָּתוֹ יַקְדִּישׁ אִישׁ לה' וְהָיָה עֶרְכְּךָ
לְפִי זַרְעוֹ זֶרַע חֹמֶר שְׂעֹרִים בַּחֲמִשִּׁים שֶׁקֶל כָּסֶף
" (פירוט). הביטוי "בן ששים" נזכר בתנ"ך עוד פעמיים, ובשתיהן הוא נאמר על אדם היולד באופן מפתיע בסוף תקופת הפוריות שלו,
בראשית כה26: "וְאַחֲרֵי כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב וְיִצְחָק
בֶּן שִׁשִּׁים שָׁנָה בְּלֶדֶת אֹתָם
",
דברי הימים א ב21: "וְאַחַר בָּא חֶצְרוֹן אֶל בַּת מָכִיר אֲבִי גִלְעָד וְהוּא לְקָחָהּ וְהוּא
בֶּן שִׁשִּׁים שָׁנָה וַתֵּלֶד לוֹ אֶת שְׂגוּב
" (פירוט). לפי זה, ייתכן שגם ערכי האדם בפרשתנו נקבעים לפי הפוריות: בגיל 20 עד 60 האדם נמצא בשיא הפוריות שלו, ולכן ערכו גבוה ביותר (הרב אמנון בזק על פרשת בחוקותיי, בית המדרש הוירטואלי. תודה לחגי לב על ההפניה).
וְנָתַן הָאִישׁ הַשֹּׁכֵב עִמָּהּ לַאֲבִי הנער[הַנַּעֲרָה] חֲמִשִּׁים כָּסֶף. וְלוֹ תִהְיֶה לְאִשָּׁה תַּחַת אֲשֶׁר עִנָּהּ לֹא יוּכַל שַׁלְּחָהּ כָּל יָמָיו". למה דווקא 50? בתורה אונס נחשב כרצח (דברים כב26), לכן האנס צריך לשלם קנס בגובה הערך המקסימלי של אדם (מאיר הלוי, "דינה שמעון ולוי - הסבר המעשה ודרכו של לוי"). אבל למה 50 ולא 30? אולי הערך של 50 שקלים הוא הערך של האדם במצב המקורי שבו הוא נברא. זה גם מסביר למה בגיל 20 הערך הוא הגבוה ביותר: ע"פ חז"ל אדם וחוה נבראו כבני 20.