בכל הר וגבעה יש חכמה אלהית

מאת: אראל

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ח    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   סיכום 
ח25 בְּטֶרֶם הָרִים הָטְבָּעוּ, לִפְנֵי גְבָעוֹת חוֹלָלְתִּי;

 סגולות

"עוד לפני שה' הטביע את חותמו ועיצב את ההרים והגבעות, אני (החכמה) כבר חוללתי כאן."

 מצודות

עד לא נטבעו ונקבעו ההרים בארץ, ולפני הגבעות - חוללתי (נבראתי) אני.


 עצות

לפעמים אנחנו נתקלים בהרים וגבעות גבוהים שנראים בלתי-עבירים, ואנחנו אומרים לעצמנו "כך הוא הטבע, אי אפשר לעבור אותו". ספר משלי מזכיר לנו, שיש חכמה אלהית הקודמת לטבע.

הפסוק נמצא בקטע שבו החכמה מספרת על עצמה שקדמה לבריאת העולם. הפסוק שלנו מתאר את יצירת התבליט של כדור הארץ, וממשיל אותה להטבעת חותם - ה' כביכול הטביע את חותמו על כדור הארץ וכך יצר בו הרים וגבעות. אבל עוד לפני שה' יצר את ההרים והגבעות, הוא חולל ויצר את החכמה, והחכמה היתה מחוללת ורוקדת לפניו; כל הר וגבעה נבראו בחכמה ובתכנון מדוייק מראש.

הר בדברי חז"ל הוא גם משל ליצר הרע. יש אנשים שאומרים שהם חייבים להתנהג בצורה מסויימת כי "זה הטבע שלי", "ככה אני וזהו", "אני לא יכול להשתנות!". ספר משלי מזכיר לנו, שעוד לפני שהיה טבע, היתה חכמה אלהית, ומי שמתחבר לחכמה האלהית, יכול לשנות את הטבע שלו ולכבוש גם את ההר הנפשי הגדול ביותר: "לעתיד לבא מביאו הקב"ה ליצר הרע ושוחטו בפני הצדיקים ובפני הרשעים: צדיקים נדמה להם כהר גבוה, ורשעים נדמה להם כחוט השערה. הללו בוכין והללו בוכין: צדיקים בוכין ואומרים היאך יכולנו לכבוש הר גבוה כזה? ורשעים בוכין ואומרים היאך לא יכולנו לכבוש את חוט השערה הזה?" (רבי יהודה, סוכה נב.).

וכך נאמר בהמשך הקטע, משלי ח33: "שִׁמְעוּ מוּסָר וַחֲכָמוּ וְאַל תִּפְרָעוּ" - היו חכמים, ותוכלו להתגבר על כל הפרעה, גם אם היא נראית לכם גבוהה וקשה כמו הר, גם אם נראה לכם שזה הטבע שלכם ואי אפשר לשנות אותו, שהרי בטרם הרים הטבעו, לפני גבעות חוללתי!

 הקבלות

הרים וגבעות נזכרו בתורה גם בקשר לעבודת אלילים, דברים יב2: "אַבֵּד תְּאַבְּדוּן אֶת כָּל הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר עָבְדוּ שָׁם הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אַתֶּם יֹרְשִׁים אֹתָם אֶת אֱלֹהֵיהֶם, עַל הֶהָרִים הָרָמִים וְעַל הַגְּבָעוֹת וְתַחַת כָּל עֵץ רַעֲנָן". התורה מצווה לנקות את הטבע מהמבנים והפסלים של עובדי האלילים, ולאפשר לנו להתחבר אל החכמה האלהית שקדמה לבריאתו (פירוט).

עובדי האלילים משועבדים לטבע, הם חושבים שאי אפשר לשנות את הטבע ולכן יש להיכנע ולסגוד לו; התורה מלמדת שהטבע הוא רק אחד הביטויים של החכמה האלהית, אבל החכמה קודמת לטבע ומושלת בו (ע"פ גליה).

הר בתנ"ך הוא גם משל למכשול. כך אמר זכריה הנביא לבני יהודה, שנתקלו בקשיים גדולים כשבנו בית המקדש השני, זכריה ד7: "מִי אַתָּה הַר הַגָּדוֹל - לִפְנֵי זְרֻבָּבֶל לְמִישֹׁר! וְהוֹצִיא אֶת הָאֶבֶן הָרֹאשָׁה, תְּשֻׁאוֹת חֵן חֵן לָהּ!" (פירוט).   החכמה האלהית קדמה לכל ההרים ולכל המכשולים, ולכן המתחבר לחכמה האלהית יוכל להפוך את ההר למישור.

 דקויות

בטרם הרים הטבעו

הביטוי מתאר את יצירת התבליט של כדור הארץ, וממשיל אותה להטבעת חותם - ה' כביכול הטביע את חותמו על כדור הארץ וכך יצר בו הרים וגבעות.    אבל עוד לפני שה' יצר את ההרים והגבעות, הוא חולל ויצר את החכמה, והחכמה היתה מחוללת ורוקדת לפניו; כל הר וגבעה נבראו בחכמה ובתכנון מדוייק מראש.

 פרק ח    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות